tonymb Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hei Imorgen skal jeg inn å levere datan min (hp pavilion dv6000) på service, for jeg skal - Reparer skjermen, det har kommet sprekker i hele skjermen - Få undersøk hvorfor datan blir så sabla varm, selvom det ikke er noe som hindrer viftene - Formatere datan, så den blir som ny Og da lurer jeg på er det noe mulighet for at jeg for ny data av elkjøp, vis skadene er for store. Takk for svar Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er ikke opp til Elkjøp å dømme det. I følge HP's offesielle måte skal den sendes inn på dems verksted. Der skal PC'en repareres eller i den situasjonen der skadene ikke lar seg ordne eller at reparasjonskostnadene er for store skal produktet erstattes med et tilsvarende eller refundere pengene. Dette innebærer såklart at PC'en har skader som garantien dekker. Hadde du hadt Elkjøps garanti hadde det ikke vært noe snakk. Penga tilbake eller erstattet med ny maskin. Det som er så bra med Elkjøps forsikring (og alle andres for den sags skyld) er at de ikke sier at maskinen er verdt så og så mye, du får ganske enkelt et produkt av tilsvarende verdi som du kjøpte den for eller hver eneste krone tilbake. Lenke til kommentar
tonymb Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Hadde du hadt Elkjøps garanti hadde det ikke vært noe snakk. Penga tilbake eller erstattet med ny maskin. Men når jeg kjøpte data marskinen så tok jeg en forsikring som dekket alt av skader. Og service. Er ikke det Elkjøps garanti? Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Da er det vel en sannsynelighet for at du kan få ny maskin antar jeg? Du må nok snakke med folka der nede. Hadde bare arbeidsuke der for en stund siden, men kom ikke borti noe forsikring der. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Det er ikke opp til Elkjøp å dømme det. Det som er så bra med Elkjøps forsikring (og alle andres for den sags skyld) er at de ikke sier at maskinen er verdt så og så mye, du får ganske enkelt et produkt av tilsvarende verdi som du kjøpte den for eller hver eneste krone tilbake. Nå har ikke jeg vært borte i Elkjøps forsikring, men jeg tror nok den har mer eller mindre de samme vilkårene som andre trygghetsforsikringer. Det som er vanlig at du får en maskin med tilsvarende, eller bedre dersom tilsvarende ikke er å opprdrive, spesifikasjoner. Det er altså ikke pengene du betalte du forsikrer, men selv egenskapene/spesifikasjonene til produktet. Selger vil selvfølgelig alltid forsøke å reparere maskinen dersom dette koster mindre enn å gi ny maskin i utbytte. Så påstanden om at du på alle forsikringer får ta utgangspunkt i maskinens pris ved kjøpstidspunkt ved utbytte til ny maskin, er meget misvisende. Selger/forsikringsselskap vil alltid forsøke å minimalisere sine kostnader. Videre er dette gjerne forsikringer som kun dekker selvforskyldte skader, også kalt tabbeforsikring. Dersom problemet med maskinen skyldes en fabrikasjonsfeil vil dette dekkes av garanti/reklamasjon - ikke forsikringen. Det er veldig viktig å påpeke dette, men ser at du også er inne på dette. Dette er altså ganske generelle vilkår rundt diverse trygghetsforsikringer som selges av kjedene, og ikke nødvendigvis nøyaktig hva Elkjøps trygghetsforsikring går ut på. Tror nok allikevel det ikke ligger særlig langt fra sannheten. Dersom du fortsatt er usikker er det bare til å gå inn på elkjop.no, og lese mer om vilkårene de har på sine forsikringer. Endret 30. desember 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Det som er vanlig at du får en maskin med tilsvarende, eller bedre dersom tilsvarende ikke er å opprdrive, spesifikasjoner. Det er altså ikke pengene du betalte du forsikrer, men selv egenskapene/spesifikasjonene til produktet. Dette mener jeg er feil da de fleste tabbeforsikringer er uten verditap, det vil si at er du uheldig og ødelegger en PC etter to år som kostet 15 000 kr og ikke kan repareres får du ikke en tilsvarende PC eller en PC med så lik spesifikasjoner som mulig men du får enkelt greit igjen en PC som koster 15 000 kr når dette skjedde, altså en mye bedre PC. Endret 30. desember 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det som er vanlig at du får en maskin med tilsvarende, eller bedre dersom tilsvarende ikke er å opprdrive, spesifikasjoner. Det er altså ikke pengene du betalte du forsikrer, men selv egenskapene/spesifikasjonene til produktet. Dette mener jeg er feil da de fleste tabbeforsikringer er uten verditap, det vil si at er du uheldig og ødelegger en PC etter to år som kostet 15 000 kr og ikke kan repareres får du ikke en tilsvarende PC eller en PC med så lik spesifikasjoner som mulig men du får enkelt greit igjen en PC som koster 15 000 kr når dette skjedde, altså en mye bedre PC. Feil! I elkjøp sitt tilfelle, hvor dem bruker moderna som forsikringsselskap, så vil du få et tilsvarende produkt bassert på spesifikasjoner ikke verdi. I tillegg har denne forsikringen ingen egenandeler ved reparasjon, men har dog egenandel hvis du må få et nytt produkt (egenandelen på forsikringer solgt i dag er fjernet) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Det er ikke opp til Elkjøp å dømme det. I følge HP's offesielle måte skal den sendes inn på dems verksted. Der skal PC'en repareres eller i den situasjonen der skadene ikke lar seg ordne eller at reparasjonskostnadene er for store skal produktet erstattes med et tilsvarende eller refundere pengene. Dette innebærer såklart at PC'en har skader som garantien dekker. Hadde du hadt Elkjøps garanti hadde det ikke vært noe snakk. Penga tilbake eller erstattet med ny maskin. Hva HP og Elkjøp gjør seg imellom er fullstendig irrelevant for kunden. Han har henvendt seg til selger, og trenger ikke bry seg om hva produsentens rutiner er i så måte. I dette tilfellet vil han dog ikke ha krav på noen ny maskin uansett. Det er ikke noe problem å reparere maskinen hans, så ut fra den informasjonen han har gitt så langt vil han få den reparert av InfoCare. Og hva har forsikringen med dette å gjøre? Han skriver ikke noe sted at dette er skader han har skyld i selv, altså vil det dekkes av reklamasjonsretten hans. Det betyr at han ikke får ett øre fra forsikringen. Endret 30. desember 2008 av TEE Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Feil! I elkjøp sitt tilfelle, hvor dem bruker moderna som forsikringsselskap, så vil du få et tilsvarende produkt bassert på spesifikasjoner ikke verdi. I tillegg har denne forsikringen ingen egenandeler ved reparasjon, men har dog egenandel hvis du må få et nytt produkt (egenandelen på forsikringer solgt i dag er fjernet) Før man påstår at andre har feil bør man ihvertfall sjekke litt opp først, ikke sant? Elkjøp Trygghetsavtale dekker uhell og uforutsette hendelser som ikke dekkes av garanti og reklamasjon. Trygghetsavtalen dekker også erstatning ved tyveri gjennom innbrudd i bolig, fritidsbolig eller kontor. Alt dette får du: - Profesjonell og rask reparasjon av ditt skadede produkt - Erstatningsprodukt dersom ditt skadede produkt ikke kan repareres - Ekstra dekning i forhold til garanti og reklamasjon - INGEN verdiavskrivning - Ingen egenandel ved reparasjon eller erstatning (gjelder ikke mobiltelefon) Mener at både Elprice, Siba, Elkjøp og Lefdal har forsikring uten verditap, i tillegg har Acer også en egen forsikring uten verditap som gjelder egne modeller. Det er de eneste jeg kjenner til så altså er alle tabbeforsikringer jeg kjenner til uten verditap. Endret 30. desember 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Og da er fortsatt situsajosnen slik at: 1) Hvis skade omfattes av produsents garanti eller av reklamasjonsrett foretas reparasjon i henhold til dette (forsikring blandes ikke inn). Det vil si: Ekstra dekning i forhold til garanti og reklamasjon 2) Reparasjon på forsikring hva reparasjon er mulig. Profesjonell og rask reparasjon av ditt skadede produkt / Erstatningsprodukt dersom ditt skadede produkt ikke kan repareres. Hva som i punkt 2 vurderes av forikringsselskapet, ikke av Elkjøp. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Mener at både Elprice, Siba, Elkjøp og Lefdal har forsikring uten verditap EDIT: Expert også Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Før man påstår at andre har feil bør man ihvertfall sjekke litt opp først, ikke sant? Mener at både Elprice, Siba, Elkjøp og Lefdal har forsikring uten verditap, i tillegg har Acer også en egen forsikring uten verditap som gjelder egne modeller. Det er de eneste jeg kjenner til så altså er alle tabbeforsikringer jeg kjenner til uten verditap. Jobber selv i elkjøp og har forsikringssaker på ukentlig basis, så ja jeg veit hva jeg snakker om! Forsikringen har ikke verdiavskrivning som følge av alder, bruksslitasje etc, men produktet blir erstattet med tilsvarende (samme modell hvis mulig) eller bedre spesifiserte produkt! Hvis du vil vite mere les gjerne i forsikringsvilkårne som finnes her; http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf side 6 punkt 10 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jobber selv i elkjøp og har forsikringssaker på ukentlig basis, så ja jeg veit hva jeg snakker om! Forsikringen har ikke verdiavskrivning som følge av alder, bruksslitasje etc, men produktet blir erstattet med tilsvarende (samme modell hvis mulig) eller bedre spesifiserte produkt! Hvis du vil vite mere les gjerne i forsikringsvilkårne som finnes her; http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf side 6 punkt 10 Beklager men med å opplyse at du jobber i Elkjøp gir deg ikke noe mer troverdighet heller MYE mindre når jeg vet hvilke folk som ansettes der. Må i samme åndedrag nevne at jeg ALLTID har fått god service på Elkjøp og derfor handler jeg der en del men når det gjelder kunnskapen til selger er ikke den hele tiden på plass. Du skriver at forsikringen IKKE har verdiavskrivning men at ett produkt som ikke kan repareres erstattes med tilsvarende produkt hvis mulig. Vel, hvis du ikke skjønner det er jo det motstridende for hvis PC-en har sunket i pris har dere jo tatt en verdiavskrivning på den. Husk at forsikringen gjelder likeVERDIGE spesifikasjoner IKKE like spesifikasjoner, det er faktisk to forskjellige ting. Om jeg kjøper en toppspesifisert PC til 15 000 kr som på den tiden er det beste Elkjøp kan tilby og det skjer noe etter ett halvt års tid som går på forsikringen og PC-en ikke kan repareres. Denne modellen er erstattet av andre bedre modeller men PC-en jeg kjøpte er enda til salgs. Hvis du da tilbyr meg samme PC tilbyr du en PC med like spesifikasjoner, IKKE likeverdige! Ser du forskjellen eller? At du har drevet med dette i lang tid og gjort som du har gjort sier ikke at du har rett bare at kundene ikke har fått det de har betalt for. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Les det jeg skrev om igjen og les vilkårne jeg refererte til! Hvis du for 2,5 år siden kjøpet en laptop til 20.000 og kjøpte med 3 års forsikring, og da tror at du får en ny laptop til verdi 20.000 kr så tar du grundig feil. Du får en tilsvarende eller bedre spesifisert pc. Du forsikrer ikke verdien til produktet, men dets egenskaper. Skulle du fortsatt ikke tro meg så får du ringe happycare eller prøve dette ut i praksis, evt forhøre deg med Alastor i tilfelle han skulle hatt bedre troverdighet i dine øyne. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Du får en tilsvarende eller bedre spesifisert pc. Skjønner ikke hva du mener! En bedre spessifisert er jo ikke tilsvarende av den gamle pc'en da teknologien har fått enorme fremskritt på den tiden og den gamle er allerede utdatert. Og det du sier stemmer ikke med det som jeg har hørt fra andre ansatte. Da jeg kjøpte PC'en min på expert spurte han om jeg ville ha med forsikring på den. Jeg spurte: "Hva er forskjellen på den og vanlig innbo eller egen forsikring tegnet med et eget selskap"? Han sa at forsikringsselskap dømmer hvor mye produktet er verdt etter så og så mange år. Det som var spessielt med deres var at i deres øyne var produktet fortsatt verdt samme orginale kjøpssum og om du skulle få problemer ville den bli behandlet om en pc av opprinnelig verdi, ikke om det var utdatert eller hadde sunket i pris. Jeg skjønner bare ikke hva du mener Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Les det jeg skrev om igjen og les vilkårne jeg refererte til! Hvis du for 2,5 år siden kjøpet en laptop til 20.000 og kjøpte med 3 års forsikring, og da tror at du får en ny laptop til verdi 20.000 kr så tar du grundig feil. Du får en tilsvarende eller bedre spesifisert pc. Du forsikrer ikke verdien til produktet, men dets egenskaper. Skulle du fortsatt ikke tro meg så får du ringe happycare eller prøve dette ut i praksis, evt forhøre deg med Alastor i tilfelle han skulle hatt bedre troverdighet i dine øyne. Hvis du mener dette må du forklare meg hvordan det lar seg gjøre UTEN å ta en verdiavskrivning på produktet! PS. Sendte en PM til Alastor så han kommer forhåpentligvis med sin mening om saken etter hvert. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hvis du mener dette må du forklare meg hvordan det lar seg gjøre UTEN å ta en verdiavskrivning på produktet! Det er dette jeg ikke skjønner? Hvordan kan butikkken tilby deg samme maskinen når du kan få en bedre en og sannsynelig vis dyrere også? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Noen som leste det pdf dokumentet jeg linka til lengre opp? punkt 10. ved erstatningsberetige skade gis erstatning for reparasjonskostnadene, dog høyestopp til produktets gjennskaffelsesverdi ved skadetidspunktet. Kan ikke reparasjon utføres på produktet, gis om mulig erstatning i form av et produkt av samme modell og merke, eller om ikke et slikt produkt kan fremskaffes, et produkt med nærmest tilsvarende spesifikasjoner som det skadde produktet. forsikringsgiver avgjør når produktet skal repareres eller erstattes med et nytt produkt, samt hvilket produkt kunden skal få. det gjøres ikke fradrag for verdireduksjon på grunn av alder og bruk.... .... Endret 31. desember 2008 av Loko Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det er dette jeg ikke skjønner? Hvordan kan butikkken tilby deg samme maskinen når du kan få en bedre en og sannsynelig vis dyrere også? Beklageligvis tror jeg Loko har feiltolket reglene slik at mange kunder ikke har fått det de hadde krav på. Viser det seg å være tilfelle vil nok Loko ha en del telefoner han må ta på nyåret for å ordne opp på vegne av Elkjøp. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Hvis du mener dette må du forklare meg hvordan det lar seg gjøre UTEN å ta en verdiavskrivning på produktet! PS. Sendte en PM til Alastor så han kommer forhåpentligvis med sin mening om saken etter hvert. Du har misforstått begrepet verdiavskrivning . Verdiavskrivning fungerer slik: Du kjøper et produkt til 10000,-. Så skades det etter 1 år. Tilsvarende produkt i dag koster 8000,-. Du har på din forsikring 40% verdiavskrivning fordi det er et dataprodukt. Av 8000,- utgjør dette 3200. Du får da igjen 4800,- om du ikke har egenandel. Elkjøps Trygghetsavtale gir deg et produkt til 8000,-, dette er altså uten å beregne verdiavskrivning. Elkjøp har således ingen verdiavskrivning - du får igjen tilsvarende produkt du har forsikret. Det er dette jeg ikke skjønner? Hvordan kan butikkken tilby deg samme maskinen når du kan få en bedre en og sannsynelig vis dyrere også? Beklageligvis tror jeg Loko har feiltolket reglene slik at mange kunder ikke har fått det de hadde krav på. Viser det seg å være tilfelle vil nok Loko ha en del telefoner han må ta på nyåret for å ordne opp på vegne av Elkjøp. EDIT: Jeg mener ikke å virke fryktelig oppgitt, men Zatuu - altfor mange av dine innlegg her i denne tråden har blitt fryktelig bombastiske, det virker som om du er ute etter å "ta" noen. Det ser ikke så veldig heldig ut. Men nok om det. Han sa at forsikringsselskap dømmer hvor mye produktet er verdt etter så og så mange år. Det som var spessielt med deres var at i deres øyne var produktet fortsatt verdt samme orginale kjøpssum og om du skulle få problemer ville den bli behandlet om en pc av opprinnelig verdi, ikke om det var utdatert eller hadde sunket i pris. Denne selgeren, hos Expert, ikke Elkjøp, har tydeligvis ikke visst helt hva han har prata om . Han har rett i at det er forskjell i beregning av erstatning, men at det er produktets egenskaper som er grunnlaget for starten av beregningen, ikke kjøpesummen. Men han har dessverre ikke hatt god nok kunnskap. Vilkårene til Expert og Elkjøp er mer eller mindre identiske ang skadeoppgjør forøvrig. Endret 31. desember 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå