Gå til innhold

Skal ha ny data

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da var det min tur. Og jeg skal gå til innkjøp av ny data. Det skal være bærbar. Jeg har gått lenge å tenkt over dette. Og da jeg satte inn en rykende fersk utgave av Call of duty world at war, og det viste seg at min stasjonære data ikke støttet systemkravene, gjorde at jeg virkelig begynte å tenke over det.

Bare for å ha sagt dette: jeg har ikke peiling i det hele tatt når det gjelder data! :no:

Men dette leter jeg etter:

- Kunne kjøre de nyeste spillene lett, da tenker jeg på CODWAW og GTA IV.

- Dataen skal brukes når jeg skal studere

- Planlegger også å kjøpe musikkprogram som FL studio eller cubase

- være solid og ha en akseptabel størrelse

- skjermen må være god, har ikke DVD spiller, så det vil nok bli en del film titting også

- og sist men ikke minst, ikke være for dyr

Som sagt så aner ikke jeg noen ting når det gjelder data. På de to nåværende dataene som vi har her hjemme så er ikke skjermkortet godt nok.

Stusset litt da jeg så at jeg trengte 3.0 GHz (uten at det sier meg noe :p ) til å kjøre CODWAW, og en HP pc på elkjop.no til 14 995,- hadde 2.54 i GHz ? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med denne?? Den har 512Mb Skjermkort (drar spillene dine :!: ) 4GB RAM som også er maks antall giga på en slik maskin og sisst men ikke minst: 320GB harddisk. Vet ikke hvordan dette er for ditt bruk, men skulle i det minste holde noen år.

PC'en er liten og lett (15'4") har et pent design og har alt av tileggsutstyr.

Det trådløse nettverkskortet støtter 10/100/1000 (bra) som funker aldeles bra!

Alt i alt er dette et røverkjøp når man tenker på hva man får tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det ser ut for meg som om du skal ha en pc som skal brukes til det meste. Men bærbar til spilling er DYRT og gir lite for pengene iforhold til en stasjonær. Men du har sikkert bestemt deg for å få deg bærbar slik at du kan ha den med deg når du skal studere og slikt. Jeg foreslår til deg at du bruker heller rundt 10k på en stasjonær maskin til spilling og heller rundt 5k på en bærbar til mer portabelt og enkelt bruk. Tror det vil jeg gi deg mye mer for pengene!

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg. Jeg tror jeg den maskinen jeg plukket ut kan brukes til det meste, både spill og studier. Det er ikke alt dere studenter har råd til i denne tiden. Dumt å sløse bort 5K og ha 2 maskiner. Da blir det bare rot om du skulle skrive et dokument på den ene eller noe slikt og vil overføre data, så mister du noe og alt blir bare rot...nei...kanskje dette var litt dramatisk og overdrevet, men det er jo slik det er dømt til å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Den maskinen du linket til stiller absolutt seg ikke til kravene som han hadde i forhold til spill, spesielt f.eks. ikke GTA4. Noe neppe en bærbar maskin skulle greid å kjøre på over middels, ettersom spillet spiser stasjonære til frokost. Og jeg tok også utgangspunkt i 15k fordi han selv viste til en maskin til den prisen. Så jeg tror nok at han har råd.

Lenke til kommentar

Klarer ikke den å kjøre de spillene? Emm...nå må jeg si deg en ting! Anbefalte systemkrav er skyhøye! En bygd gamerpc til 10K kan holde tritt med dem. Selv spiller jeg spill som Left 4 Dead og Far Cry 2 på et 128MB skjerkort (ikke overklokket), 2Ghz AMD prosessor og 4 GB minne med en noen lunde grafikk. Og her kommer du at den maskinen IKKE klarer det? Jeg er sikker på at MIN maskin hadde klart det om jeg bare hadde skrudd ned grafikken til noe sånt som 1200*800...Fysj-om-fysj! Den går jeg ikke på! Den maskinen kan spille de spillene og vel så det!

For en student er jo dette det perfekte valget vil jeg si

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

128mb minne hva? Hva som er navnet på skjermkortet er mye mer vesentlig, for dette forteller oss om klokkehastighet, minnehastighet. Left 4 dead er basert på Source-engingen, samme som half-life 2 brukte, og det er ei god stund si den først ble tatt i bruk og lista er lang opp til spill som systemkravene til GTA4. Og spesifiser Farcry 2 med "noen lunde grafikk". Hvilke oppløsning kjører du på?

Lenke til kommentar

Ser ut som dere forstår situasjonen min her :thumbup: . Men hvordan er det med den første elkjøp dataen som det ble linket til, er det en data som kan vare i flere år? Med det tenker jeg på kommende spill (det er selvfølgelig ikke lett å spå dette, men hvis de såvidt drar dagens spill så er den litt på "grensen") jeg trenger en data som skal holde med alt jeg skal drive på med i flere år fremover, nettopp på grunn av studie økononimi.

Syns den virket grei den første der. Og en annen ting jeg også lurer på hvis noen vet noe om det: Har hørt at man kan gjøre mange gode pc-kupp i brukt butikker som har kontor pc på billigsalg? Eller blir de for drålige med tanke på at de ikke er laget for spill og heller normalt kontorarbeide.

Lenke til kommentar
Hvilke oppløsning kjører du på?

1200*800 med det meste på medium, noe på høy og fysikken på ultrahøy eller "very high".

Skjermkortet er nVidia 8400GS.

Men IKKE kom her og si at den maskinen jeg valgte ut ikke kan kjøre de spillene. Merker jeg blir litt provosert når du gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

den kan absolutt starte spillene opp, men hvor mye moro han vil få fra det punktet og utover er minimalt. og en bærbar sine komponenter er tilrettelagt for å være nettopp bærbare. bygget på en måte som gir mindre kraft og derfor bør ikke stasjonære sammenlignes med bærbare. brødrene mine har samme konfigurasjonene som den du linket til, og de maskinene greier ikke å kjøre narnia prince caspian spillet på max oppløsning med middels grafikk uten lagg. og da gjør iallefall ikke gta4 det.

og vist du synes at mitt forslag var så dårlig, hold det for deg selv, var ikke din mening jeg var ute etter om det skulle være interessant for, ettersom det bare var et forslag å bruke pengene på.

Til trådstarter vil jeg beklage ovenfor alt rotet dette ble i tråden din, men vist du skulle være interessert i noen lignende som jeg foreslo er jeg gjerne behjelpelig!

Lenke til kommentar
men hvor mye moro han vil få fra det punktet og utover er minimalt

Hva vet du egentlig om det?

Trådstarter sier tydelig og klart fra at han ønsker en bærbar PC, ikke noe quad core monster av en stasjonær gamer-pc. Som du sier er bærbare pc'er bygd i et utgangspunkt i fleksibilitet og portabilitet, ikke ytelse. Det er nok bare et surt eple å bite i desverre: bærbare pc'er er ikke egnet for spill, men om du absolutt skal kjøre spill så vil jeg anbefale pc'en "min". Henrik PC har rett i at du ikke kan kjøre alt på "ultra high", men jeg vil tippe at det meste kan stå på middels og noe høy, samt på maks eller hakket under oppløsning. Da får du et helt greit skjermbilde som funker til gaming, uten lagg.

og vist du synes at mitt forslag var så dårlig, hold det for deg selv, var ikke din mening jeg var ute etter om det skulle være interessant for, ettersom det bare var et forslag å bruke pengene på.

Dette er et forum, det er meningen at vi skal diskutere og krange litt :thumbup:

Endret av CP-Monkey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du forstod ikke noe av det jeg akkuratt skrev. Desverre er du bare enda et forum troll som ikke tåler at noen ikke er enige med deg, jeg tar ikke denne diskusjonen videre med deg.

Er forsatt behjelpelig vist trådstarter skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder COD5 (CODWAW), burde den først linkede bærbare HP-en med nVidia GF 9600M GT fint klare det spillet med bra oppløsning. Langt fra et av de mest krevende spillene, og 3 Ghz gjelder gammel Pentium 4, så Core 2 Duo på mer en 2 Ghz burde kjøre det relativt glatt. Ja jeg spiller det på en C2D E6400 med 2 GiB Minne og et ATI Radeon 1950 Pro, og det er meget spillbart. Skjermoppløsning 1680 x 1050.

Når det gjelder GTA4 så er nok kravene noe høyere, men jeg vil faktisk tro at dette også er spillbart, men her er særlig CPU-kravene relativt saftige for anbefalt system.

Ellers så er kostnaden for en bærbar til 5 000 og en stasjonær til 10 000, ca 50 % høyere enn for bare en bærbar, og det er etter min mening ikke rett bruk av penger om han har bruk for PC på skolen også. Men det finnes brukbart spekka bærbare for spill, f.eks. Multicom Kushan Kunshan M860, fra 11 600 kr.

Lenke til kommentar

Jeg tar i mot alt av hjelp med glede.

Det er selvfølgelig smak og behag det går på, om hva folk mener er dårlig kvalitet og brukbart osv.. men har noen tips til den billigste bærbare dataen som kjører spillene mine (CODWAW og GTA4) ganske bra. Jeg er ingen gamer, har ikke drevet å spilt data siden fifa 07 på pc :!:. Men når man bruker flere tusen på en maskin så skal det helt klart se bra ut.

Bare å fortsette som dette, så skal nok kjøpet gå bra. Noen som vet om det er noe å tjene på januarsalget når det gjelder PC? En bra tid å kjøpe maskin på, eller?

Lenke til kommentar

Januarsalg når det gjelder elektronikk og PC-deler er vel i realiteten noe vi ikke har hatt på år og dag, om noen gang. Ekspert og Elkjøp prøver å innbille oss dette, men ser vi på de "tilbudene" som de gir, så selges disse varene til omtrent samme pris andre deler av året.

Klart man innimellom kan finne gode tilbud (uansett hvor man kjøper), men for varer som i realiteten har såpass lite sesongpreg som elektronikk og PC-deler er nok prisene ikke så avvikende over året.

Salg er det i realiteten først når varer har 30 - 50 % lavere pris en ordinært, og avanser til å klare dette har nok ikke dette markedsegmentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...