John-B Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Er det noen som har peiling på hvordan en kan få skaffet en amerikansk bankkonto, uten å være amerikansk eller bo i USA? Synes jeg leste at det skulle være mulig så lenge en kun hadde en amerikanske adresse: - En får jo en amerikansk adresse med jetcarrier. Problemet med det er jo at det vil bli dyrt i lengden å motta post på den måten, siden det koster 160kr per forsendelse. - Min far har feriehus i USA, men er der bare et par ganger i året. Så nødvendig post (f.eks kodekort, PIN-kode) for å aktivere en konto kan bli litt problematisk å få tak i da. Er det noen som har erfaring med dette? Eventuelt har registrert en konto på vanlig måte og vet hvilken post jeg kan forvente å motta? PS: Hensikten med amerikansk konto er at bedriften min har inntekter i dollar gjennom PayPal. Jeg stoler ikke et sekund på PayPal, og vil nødig ha penger stående der. Vekslingskursene til Paypal er også helt elendige, så jeg taper et par tusen i måneden bare på det. Paypal utbetaler kun i NOK til Norge, så en USD konto i en norsk bank går ikke. Endret 29. desember 2008 av John-B Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Kontakt din egen bank og spør, eller ring en amerikansk bank og spør. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 For å få en legal bankkonto i en vanlig amerikansk bank som privatperson, må du normalt ha et Social Security Nummer, i tillegg til en adresse, og da nytter det ikke med jetcarrier, da denne typen tjenester normalt krever en fysisk gateadresse og ikke godtar postboksadresser for registrering. Du må også møte opp personlig og legitimere deg og gjøre et kontant innskudd når du åpner konto. Det er vanlig praksis for de aller fleste banker i allefall. Det var iallefall kravene sist jeg oppretta konto, og som alt annet har dette blitt strengere post 911. Første gang jeg oppretta konto i USA var det uten SSN, men jeg husker det var en del styr og mye dokumentering og mange telefoner frem og tilbake før det gikk i orden, mens sist jeg oppretta konto med SSN gikk det knirkefritt. Det er vel omtrent som i Norge, tviler på at det enkelt å opprette konto uten personnummer. Det er mulig det finnes smutthull, men problemet er at mange banker ofte ikke vet hvordan de skal håndtere søkere som f.eks. ikke har SSN nummer siden dette er normen. Da blir det fort til at du får nei til svar, selv om det kanskje er teknisk og ikke minst lovlig å gjøre det, så selv om forslaget til Rayline TWB kanskje virker som det mest logiske, så er det ikke sikkert du får så veldig gode svar ved å ringe en bank å spørre. Men hva med å la kundene dine overføre direkte til din norske konto? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå