Gå til innhold

Makro - spørsmål om avstand til motivet

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål angående avstanden til motivet når det gjelder makroobjektiver med 1:1 forhold. Slik jeg har forstått det ut ifra ymse makrotråder, skal det bli enklere å ta bilde av insekter om man har lengre brennvidde. Avstanden blir da større, og sjansen for at krypet stikker av, mindre.

Om et makroobjektiv har fast brennvidde, syntes jeg det virker logisk om 1:1 forhold oppnås ved det som er oppgitt som minste fokuseringsavstand.

Om man skal ha et makroobjektiv man kan bruke til både blomster og bier, ser jeg at mange anbefaler tamron 90mm eller sigma 105mm, ettersom man da får større avstand til motivet enn med f.eks canons 60mm makro.

Minste fok.avstand på disse objektivene er 31,2cm for sigmaen og 20cm for canonen. Altså er forskjellen på bare rett over 11 cm. Ikke veldig mye, eller?

Når man i tillegg legger til at sigmaen, i motsetning til canonen, blir betraktelig mye lengre(rent størrelsesmessig) når den fokuserer på ting som er nært, kan ikke jeg skjønne at den burde egne seg særlig bedre til insekter enn 60mmern. :dontgetit:

Er det noe jeg ikke skjønner her? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nettopp det som gjør at 60mm til canon virker som et nais valg i forhold til sigmaen eller tamronen, på samme bruksområde.

P.S Fant akkurat ut at sigmaen utvider seg med maks 4,2 cm når den fokuserer - man vil altså komme ca 7 cm lenger vekk fra motivet. Noen som vet om en slik avstand vil ha mye å si for insektenes forhold til kameramannen?

Lenke til kommentar
Det er nettopp det som gjør at 60mm til canon virker som et nais valg i forhold til sigmaen eller tamronen, på samme bruksområde.

P.S Fant akkurat ut at sigmaen utvider seg med maks 4,2 cm når den fokuserer - man vil altså komme ca 7 cm lenger vekk fra motivet. Noen som vet om en slik avstand vil ha mye å si for insektenes forhold til kameramannen?

Canon har vel også en 100mm macro som er ekte IF.

Hvor mye avstanden har å si kommer an på insektet, jo mer lettskremt jo lenger avstand trenges naturlig nok. For de mer lettskremte anbefales heller fra 150mm - 200mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...