Gå til innhold

Få et bedre kosthold/rutiner.hvordan?


Anbefalte innlegg

hei!

 

Jeg er en gutt på snart 17år, og jeg har kosthold som er så rævva ta jeg nesten ikke kan si det :p

 

I tilegg at jeg trenger kosthold tips, så vil jeg gjerne også ha tips til hvordan jeg skal gå opp i vekt. Nå er jeg ca 180høy og veier bare 65kg, noe som ikke er så mye...

 

 

Spisevaner nå:

 

- Frokost; en full talerken med AXA Go'Morgen kornblanding og Cultura. ca. 120g med tørr/rein kornblanding.

- Skolen; 3-4-5 brødskiver med salami eller brunost

- Middag; Alt mulig fra pølser til skikkelig avansert middag. Spiser ALDRI grønnsaker :p

- Kveldsmat: Ikke så veldig rutinert på dette, men prøver å få i meg et par brødskiver eller kornblanding.

 

Treiner heller ikke så mye, men har gym på skolen :p Men driver en del med gårdsarbeid så blir noen timer med motorsag i skogen i uka.

 

Noen om kan hjelpe meg med et bedre kosthold og få meg opp i vekt? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål, men begynn å spise frukt og grønnsaker, og løp deg en tur eller to.

Raser fort tre-fire kilogram i vekt om jeg ikke løper på et par uker.

Dette er omvendt, du går ned i vekt om du ikke løper? Løpinga skal jo bedre form og kondis, og kvitte svett. Med mindre det er muskler du taper.

 

Som en noe mer realistisk måte å gå opp i vekt på: spis mere godteri. Kjøpepizza er en god ide: Inneholder plenty av fett og kalorier, og en om dagen uansett type vil få opp vekta di. Samstundes bør du spise mere grønt osv men det må alle. alltid.

Enten en pizza om dagen i tillegg til det du har, eller tilsvarende i sunn mat, som er en hel haug mat!

 

Lykke te!

Lenke til kommentar
Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål, men begynn å spise frukt og grønnsaker, og løp deg en tur eller to.

Raser fort tre-fire kilogram i vekt om jeg ikke løper på et par uker.

Dette er omvendt, du går ned i vekt om du ikke løper? Løpinga skal jo bedre form og kondis, og kvitte svett. Med mindre det er muskler du taper.

 

Som en noe mer realistisk måte å gå opp i vekt på: spis mere godteri. Kjøpepizza er en god ide: Inneholder plenty av fett og kalorier, og en om dagen uansett type vil få opp vekta di. Samstundes bør du spise mere grønt osv men det må alle. alltid.

Enten en pizza om dagen i tillegg til det du har, eller tilsvarende i sunn mat, som er en hel haug mat!

 

Lykke te!

Jeg tror det er en kombinasjon av tapt muskelmasse og mindre mat, da jeg ikke spiser like mye når jeg ikke trener. Hva er forresten poenget med å gå opp i vekt for en hver pris? Det er ingen god idé å legge til seg dårlige matvaner nå, da det kommer en dag hvor forbrenningen synker drastisk på grunn av liten eller ingen vekst.

 

Gamle vaner er vonde å venne.

Lenke til kommentar

phfjeld: må le litt når jeg leser innleggene dine, for det er det eneste de duger til - humor på morrakvisten..

 

skjønner ikke hvorfor du lurer på hvorfor folk vil gå opp ivekt... når du er 180 høy og veier 65 kg, så skjønner du vel at han er rimelig spinkel, ikke alle som har lyst til å gå rundt å se ut som en sliten pillenarkoman,

 

til trådstater: spis proteinrik mat, ikke bare junkfobb, selv om disse kan hjelpe deg lett til å gå opp i vekt, enste du trenger å passe på er å ligge i kcal overskudd, men siden du trener styrke ved siden av, så anbefaler jeg deg å ligge høyt på proteiner og carbo, litt mindre på fett, når jeg sier høyt mener jeg 3-4 gram per kg kroppsvekt, og lite er ca 1 gram per kg kroppsvekt...

 

søk litt på google, og finn prinsippene rundt en vellykket bulk.... :)

Lenke til kommentar
phfjeld: må le litt når jeg leser innleggene dine, for det er det eneste de duger til - humor på morrakvisten..

 

skjønner ikke hvorfor du lurer på hvorfor folk vil gå opp ivekt... når du er 180 høy og veier 65 kg, så skjønner du vel at han er rimelig spinkel, ikke alle som har lyst til å gå rundt å se ut som en sliten pillenarkoman,

 

til trådstater: spis proteinrik mat, ikke bare junkfobb, selv om disse kan hjelpe deg lett til å gå opp i vekt, enste du trenger å passe på er å ligge i kcal overskudd, men siden du trener styrke ved siden av, så anbefaler jeg deg å ligge høyt på proteiner og carbo, litt mindre på fett, når jeg sier høyt mener jeg 3-4 gram per kg kroppsvekt, og lite er ca 1 gram per kg kroppsvekt...

 

søk litt på google, og finn prinsippene rundt en vellykket bulk.... :)

 

Ser vel egentlig selv at de ikke duger til mye annet nå, men poenget er at DON'T OVERDO IT. Når du først veier 80 kg, er det ikke kult å fortsette å spise junkfood (og proteinrik tunfisk, biff og gud-vet-hva) og samtidig slutte å vokse. Er forresten enig med OZ-Racing, spis variert - eneste måten å gjøre dette på er å kjøre i seg mer energi enn du forbrenner (eventuelt kan du trene deg stoooooooor, men det er hverken morsomt, enkelt eller raskt).

 

Poenget med mine innlegg har aldri vært å skygge for andre innlegg, bare å supplementere de vanlige "SPIS OG TREN MASSE, GULRØTTER ER UT"-postene. Trådstarter spør forresten etter hjelp til å sette opp et bedre kosthold som også får han opp i vekt, og da er første (store) steg på veien å spise mye frukt og grønt.

Lenke til kommentar

så kom det enda ett enda mer unyttig innlegg.."(eventuelt kan du trene deg stoooooooor, men det er hverken morsomt, enkelt eller raskt)." sier du, det går ikke ann uten kcal overskudd.. så bare slutt å rør..

 

når han da har nådd idealvekta si så er det ikke veldig vansklig å holde på den, da kutter man bare ned litt på maten, er mange som greier det helt fint, ingen heksekunst som du fremstiller det.

 

og bedre kosthold kan være så mangt, det er foskjell på slankende, sunt, og bulkemat.... og første steget er ihvertfall ikke lass av grønnsaker og frukt..

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Hør på OZ-Racing, han kan mer om dette enn meg. Frukt og grønnsaker er ikke et steg i riktig retning om du ønsker et bedre kosthold, da et bedre kosthold kan være så mangt. Det er også fryktelig lett å legge om kostholdet sitt, det er derfor folk aldri sprekker når de slanker seg.

 

OZ-Racing:

Uansett hvem man er eller hva man ønsker i livet, må da frukt og grønt være et sikkert steg mot et bedre kosthold. Stort sett lite fett, relativt mye vitaminer og mineraler - også smaker det godt (alle finner noe de liker)! Jeg har et lite energiunderskudd, i alle fall i løpet av en måned, men merker fort økt muskelmasse ved trening. Poenget er at man bør spise variert om man ønsker å ivareta helsen sin. Jeg har aldri sagt at det ikke fungerer å spise store mengder hurtigmat (for eksempel en frossenpizza om dagen) om man ønsker å bli feit. Det er derimot ikke forenelig med trådstarters ønske om et bedre kosthold.

Lenke til kommentar

Det er sant om pizzaen. Derimot er det godt, og funker også bra for en bulk vil jeg tro.

Men det er min mening at når man er spinkel og har vært det en stund, så takler man ikke å spise mye. Da er det enklere med mere fett. Har sett en del som er veldi tynne og klager på det og kan spise hva de vil, men at the end of the day spiser de ingenting, så det er derfor.

training+eting+hvile=bulk ganske enkelt.

Når det er sagt er et godt kosthold bare en del av et godt liv, hiv gjerne trening inni der.

Det fantes en tid hvor jeg var dødsopplagt og sprek uansett hvor lite søvn og hvile jeg fikk. Det falt bort når jeg fikk sove 12 timer hver dag, nå er jeg trøtt og sliten permanent=)

Lenke til kommentar

På frokosten, kan du kutte ut det AXA-greiene. Spis heller masse havregøt med en skje syltetøy oppi. Ta en skje med tran, og kanskje litt mer melk.

 

Skolemåltidet ditt er helt greit, men du kan jo prøve å ta majones oppå pålegget. Eller så kan du ta rekesalat på skivene, noe som inneholder masse kalorier. Prøv å drikk melk, og spise frukt.

 

Prøv å få i deg et måltid før middag. Er du mett, kan du spise litt søtt for å få blodsukkeret opp, og du får mer matlyst. Kanskje en skive med syltetøy, og 3 med rekesalat. Drikk melk, og prøv å ta 2 ss olje (smaker DRITT, men du kan skylle ned med vann). En annen måte å få opp blosukkeret er rosiner.

 

Middag: Spis til du nesten må spy. Drikk noe.

 

Ta litt frukt ca. 1-3 timer etter middag, minst 70 G peanøtter eller chillinøtter, 2 ss olje

 

Kvelds: minst 6 skiver. Prøv å spise fisk (tunfisk, makrell...). Drikk melk, og ta 5 ss olje.

 

Hvis det høres mye ut, ikke fortvil. Spiste selv mindre enn deg, og å omforme kostholdet mitt til noe lignende dette, var NULL problem. Dagen etterpå når jeg veier meg, er jeg av og til 0,5 KG tyngre.

Endret av saftpresser
Lenke til kommentar
Til trådstarter:

Hør på OZ-Racing, han kan mer om dette enn meg. Frukt og grønnsaker er ikke et steg i riktig retning om du ønsker et bedre kosthold, da et bedre kosthold kan være så mangt. Det er også fryktelig lett å legge om kostholdet sitt, det er derfor folk aldri sprekker når de slanker seg.

 

OZ-Racing:

Uansett hvem man er eller hva man ønsker i livet, må da frukt og grønt være et sikkert steg mot et bedre kosthold. Stort sett lite fett, relativt mye vitaminer og mineraler - også smaker det godt (alle finner noe de liker)! Jeg har et lite energiunderskudd, i alle fall i løpet av en måned, men merker fort økt muskelmasse ved trening. Poenget er at man bør spise variert om man ønsker å ivareta helsen sin. Jeg har aldri sagt at det ikke fungerer å spise store mengder hurtigmat (for eksempel en frossenpizza om dagen) om man ønsker å bli feit. Det er derimot ikke forenelig med trådstarters ønske om et bedre kosthold.

 

nei det må ikke det, en bulk f.eks er ikke bygget opp på veldig mye frukt og grønt, litt til varme mellomåltider og middag... hvorfor er alle så opptatt av fett? vær helelr opptatt av kcal...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...