DrPaulus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg har veldig lyst på en form for nettverkslagring og har sett litt på disse NAS boksene, men leser rundt omkring at disse ofte har dårlig ytelse. Derfor lurer jeg på om det er noen som har gode anbefalinger til NAS eller tilsvarende nettverksløsninger for lagring av data. I dag har jeg en stasjonær gamer PC pluss at kjærringa har en bærbar PC hun bruker til skolearbeid og litt film og surfing. Bruker et trådløst accesspunkt som er koblet til et ADSL modem med innebygget router. - NAS boksen bør være av liten fysisk størrelse. - Bør helst støtte 2 gb med lagring eller mer. - Best mulig ytelse. - Stillegående, skal stå i stue. - Mulighet for å koble til printer slik at printeren kan brukes av alle maskiner i nettverket. NASet skal brukes til deling av multifunksjonsskriver, og til lagring/streaming av film og musikk, pluss backup/deling av dokumenter og bilder. Jeg er ikke så veldig inne på nettverk og slikt, så trenger noe som er enkelt og brukervennlig. Dette er vel kanskje mye å forlange fra en liten boks, men ser for meg at i 2009 burde noe slikt være mulig. Noen som har tips eller råd for hva jeg burde kjøpe meg, og hvordan jeg skal få dette til? Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg har veldig lyst på en form for nettverkslagring og har sett litt på disse NAS boksene, men leser rundt omkring at disse ofte har dårlig ytelse. Derfor lurer jeg på om det er noen som har gode anbefalinger til NAS eller tilsvarende nettverksløsninger for lagring av data. I dag har jeg en stasjonær gamer PC pluss at kjærringa har en bærbar PC hun bruker til skolearbeid og litt film og surfing. Bruker et trådløst accesspunkt som er koblet til et ADSL modem med innebygget router. - NAS boksen bør være av liten fysisk størrelse. - Bør helst støtte 2 gb med lagring eller mer. - Best mulig ytelse. - Stillegående, skal stå i stue. - Mulighet for å koble til printer slik at printeren kan brukes av alle maskiner i nettverket. NASet skal brukes til deling av multifunksjonsskriver, og til lagring/streaming av film og musikk, pluss backup/deling av dokumenter og bilder. Jeg er ikke så veldig inne på nettverk og slikt, så trenger noe som er enkelt og brukervennlig. Dette er vel kanskje mye å forlange fra en liten boks, men ser for meg at i 2009 burde noe slikt være mulig. Noen som har tips eller råd for hva jeg burde kjøpe meg, og hvordan jeg skal få dette til? Ingenting av det du nevner er vanskelig med NAS. Jeg har ikke merket noe problemer med ytelse på min. En NAS er neppe brukenes om huset har ørten maskiner som benytter NAS'n hele tiden. Hos meg er det to stasjonære og en bærbar som er knyttet sammen i LAN'et og en NAS. Min NAS har ikke printerstyring og det hadde jeg ikke behov for siden jeg har et datarom med en server som tar seg av utskrifter. I stuen står NAS'n slik at jeg kan bruke den bærbare til å streame film og tv-serier til tv'n. NAS'n er etablert på alle pc'er som en egen nettverkdisk og er derfor helt problemfri å bruke. Min NAS er heller ikke så voldsom stor (500G) siden jeg jo har serveren. Benytter NAS i dag mest fordi den ble kjøpt før serveren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå