Mr.Elendig Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Du har også DoS som pinger deg til du er død info om DoS/DDoS http://staff.washington.edu/dittrich/misc/ddos/ (mod: ingen 1337 h4x0r program. Link er seriøs angående internet sikkerhet) Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Det er ikke Microsoft som lagde MS-DOS. Microsoft kjøpte et OS som het QDOS (Quick and Dirty Operating System), forandra navnet den og utvikla det videre. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 DDos og DoS er ikke det samme, nei. (Distributed) Denial of Service. Mens den andre dos-en står for Disk operating system, ja. Mest sannsynlig er det nok blitt bootet fra en diskett, og da ligger alt det vesentlige i rammen, ja. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hmm... OSet kunne ikke vært noe særlig stort nei, jeg husker jeg hadde det jo den gangen jeg hadde hel 4 MB ram... også kjøpte jeg faktisk 4 MB ram til for 1200 kr... da hadde jeg hele 8 MB ram... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hmm... OSet kunne ikke vært noe særlig stort nei MS-DOS 6.22 kom på 3 disketter... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 men det var sikkert med manual masse skit og da var vel dos mer avansert enn det vi har nå som bare skal fungere til enkle operasjoner Lenke til kommentar
aron Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Har i noen år greid meg med en Win98 oppstartdiskett. Der har du det viktigste fra DOS på en 1,4mB floppy. Hva er det viktigste? Jo format og fdisk. med disse enkle programmene kan du løse opp selv en NTFS formatert disk. Har du en Zip drive og paralellport kan du lett backe opp data fra et havarert win9x os før du formaterer og legger allt inn på nytt... Men dette er jo historie. nå har alle store harddisker med flere partisjoner. Da er det bare å flytte filene man vil ta vare på over til en annen partisjon før formatering/reinnstalasjon av os. Jeg er også innhaver av NTFS DOS, som er et 3. parts program som funker på samme måte som MSDOS, med den forskjellen at den leser NTFS filformat Å lære seg dos bør være enkelt. De fleste kommandoene finner du ved å tate help på prompten.... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 I de første versjonene fikk du bare et svart skjerm å begynne med :o da måtte du bruke forskjellige DOS kommandoer for å komme videre her i datalivet :o resten er historie osv..... ah, det var tider det.. de kalte meg bare ".batman" (batch-filer, for de som ikke tok den) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ah, det var tider det.. de kalte meg bare ".batman" (batch-filer, for de som ikke tok den) Aaahhh... Flere kløppere i .bat-"programmering", ja. Hehe. Husker jeg lagde .bat-filer til ALT jeg skulle gjøre. Lagde en gang et "virus" som slettet div. filer i windows-katalogen også. Jeg var en rebell. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Og det er således MS-Dos som er grunnlaget for Bill Gates suksess, - om man kan kalle det for det ... Hvis man ikke kaller verdens rikeste mann for suksessrik, hva søren er det han er da? Lenke til kommentar
eberland Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Aaahhh... Flere kløppere i .bat-"programmering", ja. Hehe. Husker jeg lagde .bat-filer til ALT jeg skulle gjøre. Kom ikke inn i Dos-verden før på 6.x-tallet. Synes de .bat filene var litt skummel... Mye tekst og greier "fløy" over skjermen. Det viktigste var å få "koppet"/zippet spillene på en diskett. mye styr der... Husker jeg lagret treningsdagboken på kasetter med C64 8) Lenke til kommentar
arcade Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Mange "unger" her Har jobbet med DOS fra versjon 3.0, og husker enda hvor forventningsfulle vi var til DOS 6.0, som både kom med Disk-komprimering, Memmaker (minneoptimalisering) og MS Anti-Virus. DOS ruler maks DOS 6.2 og 6.22 kom senere, da de måtte fjerne memmaker pga. plagierings beskyldninger fra Quemm 386. Det morsomste med DOS var fiksing i Autoexec.bat for å få mest mulig base minne tilgjengelig til spill etc. .bat filer, .sys filer og liknende var jo råkult. Husker også at vi drev med pkzip og pkunzip. Dette var den gangen hvor disketter var stort, tenk at vi idag har DVD-brennere med 3000 ganger høyere kapasitet, og til en ekstremt mye lavere kostnad. Arcade Lenke til kommentar
andersdb Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Bill kjøpte egentlig qdos sammen med en kamerat, så fikk han kreft og siden han skulle dø kjøpte bill som den kameraten han var, ut av selskapet deres. Kameraten overlevde. Lurer på om han angrer på om han angrer på at han solgte seg ut for 50k jeg Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Mange "unger" her .bat filer, .sys filer og liknende var jo råkult. Husker også at vi drev med pkzip og pkunzip. Arcade Hva er DET for noe lame greier da? Det var rar som var det beste! Husker simtower kom pakket med pkzip. Og alle de andre mongo-spillene på den tiden! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Husker jeg lagde .bat-filer til ALT jeg skulle gjøre. Hehe, samme her. Lagde også .bat-filer til alt, og da mener jeg ALT. La også inn de viktigste på F-knappene... *mimre mimre* Lenke til kommentar
kommers Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ingen som brukte arj.exe til pakking i ms-dos? Lenke til kommentar
xthal Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ingen som brukte arj.exe til pakking i ms-dos? arj pkzip osv. osv. kunne jo alle kommandoene til de ####'s programmene oxo, fatter ikke at jeg takla det Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 ingen som brukte arj.exe til pakking i ms-dos? arj pkzip osv. osv. kunne jo alle kommandoene til de ####'s programmene oxo, fatter ikke at jeg takla det *mimre litt til* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå