Gå til innhold

Hva er dos?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har i noen år greid meg med en Win98 oppstartdiskett. Der har du det viktigste fra DOS på en 1,4mB floppy.

Hva er det viktigste? Jo format og fdisk. med disse enkle programmene kan du løse opp selv en NTFS formatert disk. Har du en Zip drive og paralellport kan du lett backe opp data fra et havarert win9x os før du formaterer og legger allt inn på nytt... Men dette er jo historie. nå har alle store harddisker med flere partisjoner. Da er det bare å flytte filene man vil ta vare på over til en annen partisjon før formatering/reinnstalasjon av os.

Jeg er også innhaver av NTFS DOS, som er et 3. parts program som funker på samme måte som MSDOS, med den forskjellen at den leser NTFS filformat :yes:

Å lære seg dos bør være enkelt. De fleste kommandoene finner du ved å tate help på prompten....

Lenke til kommentar
ah, det var tider det.. de kalte meg bare ".batman" (batch-filer, for de som ikke tok den)

Aaahhh... Flere kløppere i .bat-"programmering", ja. Hehe. :lol:

Husker jeg lagde .bat-filer til ALT jeg skulle gjøre.

Lagde en gang et "virus" som slettet div. filer i windows-katalogen også. Jeg var en rebell. :D

Lenke til kommentar

Aaahhh... Flere kløppere i .bat-"programmering", ja. Hehe. :lol:

Husker jeg lagde .bat-filer til ALT jeg skulle gjøre.

Kom ikke inn i Dos-verden før på 6.x-tallet.

Synes de .bat filene var litt skummel... Mye tekst og greier "fløy" over skjermen.

Det viktigste var å få "koppet"/zippet spillene på en diskett. mye styr der...

Husker jeg lagret treningsdagboken på kasetter med C64 8)

Lenke til kommentar

Mange "unger" her :lol:

Har jobbet med DOS fra versjon 3.0, og husker enda hvor forventningsfulle vi var til DOS 6.0, som både kom med Disk-komprimering, Memmaker (minneoptimalisering) og MS Anti-Virus.

DOS ruler maks :woot:

DOS 6.2 og 6.22 kom senere, da de måtte fjerne memmaker pga. plagierings beskyldninger fra Quemm 386.

Det morsomste med DOS var fiksing i Autoexec.bat for å få mest mulig base minne tilgjengelig til spill etc.

.bat filer, .sys filer og liknende var jo råkult. Husker også at vi drev med

pkzip og pkunzip.

Dette var den gangen hvor disketter var stort, tenk at vi idag har DVD-brennere med 3000 ganger høyere kapasitet, og til en ekstremt mye lavere kostnad.

Arcade

Lenke til kommentar

Bill kjøpte egentlig qdos sammen med en kamerat, så fikk han kreft og siden han skulle dø kjøpte bill som den kameraten han var, ut av selskapet deres. Kameraten overlevde. Lurer på om han angrer på om han angrer på at han solgte seg ut for 50k jeg :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Mange "unger" her  :lol:  

.bat filer, .sys filer og liknende var jo råkult. Husker også at vi drev med

pkzip og pkunzip.  

Arcade

Hva er DET for noe lame greier da? Det var rar som var det beste!

Husker simtower kom pakket med pkzip. Og alle de andre mongo-spillene på den tiden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...