Gå til innhold

Hjelp til Summerhvis funksjonen i Excel

nordogned

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen hjelpe meg med disse to utfordringene i Excel?

Jeg kjører Excel 2000

1. Jeg bruker summerhvis funksjonen i excel til regnskapet mitt for å summere innbetalinger fra de forskjellige kundenr. Dette fungerer fint, men nå ønsker jeg å legge til ett ekstra kriterie. Jeg har en kolonne A for kunde nr, en kolonne B for type innbetaling, og en kolonne C for beløp. Formelen jeg ønsker er da f.eks summer C2:C100 hvis A2:100 = 100 OG B2:B100 = 500. Med en slik formel ønsker jeg at alle betalinger kundenr 100 har gjort av type 500 blir summert.

2. Jeg ønsker å ha ett regneark for hvert kundenr der alle innbetalinger i mine 12 regneark (1 ark for hver mnd i året) blir oppsummert. Slik at jeg enkelt kan se alle innbetalinger pr kunde nr på ett og samme ark.

Setter stor pris på om noen kunne hjulpet meg med dette.

Mvh Stian

Endret av nordogned
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pivot fra flere ark går, men er langt dårligere enn fra ett, så ikke prøv mer på det.

Du er inne på noe litt sentralt nå. Hvorfor skal du dele dataene over 12 ark, er det for innskrivning eller for å se på? Du skriver "Slik at jeg enkelt kan se alle innbetalinger pr kunde nr på ett og samme ark", det gjør du enkelt med f.eks. Autofilter, eller med en ny pivottabell der kundenr er sidefelt / filter. Du er langt mer fleksibel med alle data i en enkelt tabell, please trust me on this :)

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar
Pivot fra flere ark går, men er langt dårligere enn fra ett, så ikke prøv mer på det.

Du er inne på noe litt sentralt nå. Hvorfor skal du dele dataene over 12 ark, er det for innskrivning eller for å se på? Du skriver "Slik at jeg enkelt kan se alle innbetalinger pr kunde nr på ett og samme ark", det gjør du enkelt med f.eks. Autofilter, eller med en ny pivottabell der kundenr er sidefelt / filter. Du er langt mer fleksibel med alle data i en enkelt tabell, please trust me on this :)

Beste hilsen Harald

Hei igjen!

Det har du helt sikkert rett i. Da vi lagde vårt første regnskapsark hadde vi alt i ett og samme ark, men vi fant ut at det ble mer oversiktelig å ha ett ark pr måned da vi har mellom 40 og 80 linjer (inn og utgifter) pr måned. Så nå har vi laget oss ett regnskapssystem med 12 ark for registrering av inn/utgifter og ytterligere 14 ark som henter data fra disse arkene (alle i samme excelfil). Her har vi en utstrakt bruk av summerhvis formelen. Ser at vi kunne spart oss mange av disse arkene med pivottabeller, men systemet vi har laget oss er veldig oversiktelig og fint til det vi bruker det mest til.

Takk for hjelpen :)

Mvh Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...