Kjartan E!de Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 hei, jeg har nettop montert opp adsl hjemme. det fungerer greit. det er et datarom hjemme med lassevis av maskiner og et kontor hvor pappa har macen sin. på den forrige bredbåndstilkoblinga gikk er det en boks som kommuniserer med speilet på taket, og vi brukte en router(Gigabyte GN-B49G) for å spre nettverket. adsl-en kommer inn på kontoret til pappa og det medfølger jo en 4-ports router. vi har en nettverkskabel mellom kontoret og datarommet fra det gamle bredbåndet. saken er den at vi gjerne skulle ha brukt gigabyte-routeren på datarommet. så da blir det ADSL-router => mac og kabel inn til gigabyterouteren => datarom-maskiner. skal rett og slett bruke gigabyterouteren som switch. nettverk er absoludt ikke min sterke side... det går jo selvfølgelig an å kjøpe en switch, men det vil jeg se på som unødvendig... hørt at det skal gå an å bruke routere som vanlig switch bare? sliter også med at det trådløse netverket ikke virker på gigabyte-routeren... dette trenger jeg også hjelp til... nok oppramsing fra meg... jeg vil vite om det lar seg gjøre. jeg har prøvd en del... mulig det fungerer hvis jeg får tak i de riktige adressene som jeg selvfølgelig ikke har, fordi ADSLen installeres med en cd... er sengeliggende så jeg orker ikke træle mer... så hvis det er noen som har gjort noe lignende så setter jeg stor pris på svar Lenke til kommentar
Teac Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Routeren kan fint brukes som en switch. Virker som at internett kabelen går inn i den andre routeren. Det eneste du trenger å gjøre er og stappe alle maskinene inni brukerportene. Visst du har en til router hvor internett kommer inn i kan du koble de to routerne sammen ved å ta en nettverkskabel mellom dem. Men her er det viktig at kabelen går inn i brukerporten ikke wan porten. I tilegg må du skru av DHCP på GN routeren din. Kan være en fordel å sette opp statisk ip på maskinene som er koblet til GN routeren. Sørg her for at standard gateaway routeren er adressen til den routeren som internett er koblet i. Endret 29. desember 2008 av Teac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå