Gå til innhold

[Løst]Større musikksamling (110.000 musikkfiler) på PC - Råd og vink

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg har etterhvert begynt å forstå at jeg har en forholdsvis stor samling av musikk. Har opp igjennom årene brukt iTunes for organisering og avspilling. (Har nesten det man kan kalle "tellekant", artist, albumartist, år, spor, sjanger, albumcover +++)

Nå er samlingen på ca. 110.000 sanger og iTunes begynner å "hangle".... Eller er det iTunes som gjør det?

Her er "systemet" pr i dag:

Trådløst nettverkrouter D-Link Dir-655

1 Terra harddisk nettverk (hvor musikken er samlet), kablet til router

2 PC'er koblet mot denne for avspilling, en kablet mot router og en trådløst

Har nå lastet ned Mediamonkey, sjekker videre på iTunes, men er ikke helt fornøyd...

Noen som har noen gode råd, synspunkter eller erfaring rundt dette?

Skjønner at samlingen er såpass stor at den alene får flere programmer til å knele, men det er vel håp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så Winamp. Eller MediaMonkey hvis den holder hva tilbederne påstår (de påstår uten å blunke at den kan helbrede lungebetennelse).

Veel, det var vel kanskje å ta litt hardt i ... ;)

MediaMonkey now supports multi-terabyte music collections with over 100,000 tracks.

Men det er sant at MM kan være både et mirakel og en åpenbaring når det gjelder musikkorganisering. :p

Lenke til kommentar
Så Winamp. Eller MediaMonkey hvis den holder hva tilbederne påstår (de påstår uten å blunke at den kan helbrede lungebetennelse).

Veel, det var vel kanskje å ta litt hardt i ... ;)

MediaMonkey now supports multi-terabyte music collections with over 100,000 tracks.

Men det er sant at MM kan være både et mirakel og en åpenbaring når det gjelder musikkorganisering. :p

Hei igjen

Har sittet et par dager og "fiklet" med MediaMonkey...

Fungerer faktisk som bare rakker'n når man oppgraderer til GOLD. Tror det er verdt kronene...

Driver nå og konverterer filer inn i programmet, og så langt er jeg godt fornøyd.

Da gjenstår det og se funksjonalitet ved selve bruk, avspilling, playlister osv.

Eneste minuset så langt er utseendet.... Går vi ikke inn i 2009 i kveld da? Ser 10 år gammelt ut...

Godt nytt musikk år!

Lenke til kommentar
Virker som du har i overkant av hva iTunes liker å drive med

http://j-walkblog.com/index.php?/weblog/co...about_mac_mini/

iTunes er uansett treg i oppstart med store biblioteker.

Beste hilsen Harald

iTunes har også dårlig støtte for filformater. Mediamonkey og Winamp spiller "alt", mens iTunes bare spiller mp3, aac, Apple lossless...og Quicktime. Men, hey, hvis man tilbringer nok tid på mac1.no/forum, kan det hende at man synes det er allright også.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Hehe jo da. Jeg har aldri sagt eller ment at iTunes er et overlegent produkt. Men til avgrensede oppgaver er den helt kurant og ganske smart, jeg trenger ikke at programmet kan vekke meg med spansk internettradio og varm kaffe. Mitt behov er å håndtere en stor samling mp3'er som deles mellom en Mac, tre pc'er og to iPod'er. Litt treg å starte som sagt, men ellers utmerket til dette.

(Det går an å bruke mac uten å bli fundamentalist, selv om det kanskje er uvanlig) :)

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Hehe jo da. Jeg har aldri sagt eller ment at iTunes er et overlegent produkt. Men til avgrensede oppgaver er den helt kurant og ganske smart, jeg trenger ikke at programmet kan vekke meg med spansk internettradio og varm kaffe. Mitt behov er å håndtere en stor samling mp3'er som deles mellom en Mac, tre pc'er og to iPod'er. Litt treg å starte som sagt, men ellers utmerket til dette.

(Det går an å bruke mac uten å bli fundamentalist, selv om det kanskje er uvanlig) :)

Beste hilsen Harald

Godt nytt år, Harald!

Er forsåvidt enig med deg om at iTunes er et meget godt program, men jeg synes det er for mange begrensninger.

Problemet jeg har er at jeg veldig mye musikk. Da er ikke iTunes programmet for meg...

Du sier: "Mitt behov er å håndtere en stor samling mp3'er". Av ren nysgjerrighet må jeg spørre deg hvor mye musikk du har? Bruker du KUN iTunes?

Eat

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig med deg om at iTunes er et meget godt program, men jeg synes det er for mange begrensninger.

Problemet jeg har er at jeg veldig mye musikk. Da er ikke iTunes programmet for meg...

Du sier: "Mitt behov er å håndtere en stor samling mp3'er". Av ren nysgjerrighet må jeg spørre deg hvor mye musikk du har? Bruker du KUN iTunes?

Eat

Dette blir litt omtrentlig, siden ingen maskin eller ingen disk har hele samlingen. Ca 25.000 filer, 200 + Gb. Jeg har skrevet et program som endrer mp3-tag'er i mange filer samtidig (iTunes er en plage når den insisterer på å dele opp samlealbum i artist, albumartist, composer etc, og hvis sånt skal gjøres ripper jeg med Cdex først), ellers er det iTunes som gjør jobben.

Nei med fire ganger så mye musikk ville jeg nok prøvd å finne noe annet. Det er Apple-kompatibiliteten som veier tyngst i øyeblikket.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Eat

Dette blir litt omtrentlig, siden ingen maskin eller ingen disk har hele samlingen. Ca 25.000 filer, 200 + Gb. Jeg har skrevet et program som endrer mp3-tag'er i mange filer samtidig (iTunes er en plage når den insisterer på å dele opp samlealbum i artist, albumartist, composer etc, og hvis sånt skal gjøres ripper jeg med Cdex først), ellers er det iTunes som gjør jobben.

Nei med fire ganger så mye musikk ville jeg nok prøvd å finne noe annet. Det er Apple-kompatibiliteten som veier tyngst i øyeblikket.

Beste hilsen Harald

200 Gb +.... Da kjører du høy kvalitet. Har nå konvertert ca. 60.000 sanger i MediaMonkey og har brukt ca. 300 Gb. Ganske komprimert! Er ikke noen lydfreak.... Mer opptatt av musikken, stemningen og gleden ved den! :-)

Kjenner du til flere med mye musikk på PC?

Lenke til kommentar

Da er MediaMonkey også testet.

Bra program, enkelt å konvertere fra hard disk til programmet, men ripping går ufattelig tregt. Problemer med avlesing av audio-CD, filer som bare forsvinner osv etter ripping m.m.

Virker nesten som jeg har i overkant hva MediaMonkey også kan takle. Har nå lagt drøyt 70.000 av musikkfilene jeg har. Enda har jeg drøyt 40.000 igjen....

Trenger SUPER HJELP!!!

Lenke til kommentar
Virker som du av en eller annen grunn konverterer filene for bruk i MediaMonkey, stemmer det?

Nå henger jeg ikke med.... Forklar er du snill! ;-)

Jeg er ingen datafreak så jeg har gjort det enkelt: Bruker "Legg til/skann spor til biblioteket" på eksisterende filer. Det går heltsupert. problemet er på ripping....

Lenke til kommentar
Virker som du av en eller annen grunn konverterer filene for bruk i MediaMonkey, stemmer det?

Nå henger jeg ikke med.... Forklar er du snill! ;-)

Jeg er ingen datafreak så jeg har gjort det enkelt: Bruker "Legg til/skann spor til biblioteket" på eksisterende filer. Det går heltsupert. problemet er på ripping....

Den filen her f.eks \\Wdstorage\public\Ferdig Musikk\iTunes\Various\Hed Kandi The Mix 2008 3xCD\8 - Eddie Thoneick Feat. Berget Lewis - Forgiveness (Eddie Thoneick's Lifted Mix).mp3 er nettopp rippet, men nå er den borte....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...