Gå til innhold

SB-600 i hus, kan dere gi meg tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å gi noen relevante tips uti luften når du ikke presiserer bruken mer.

Ellers vil jeg hevde at alt du trenger å vite for å bruke den står i manualen samt litt inspirasjon i det lille hefte med eksempelbilder av forskjellig situasjoner.

For å forstå lys og blits bedre, kan Lighting 101 og Lighting 102 hos strobist være en start.

Hvis du liker å lese bøker, finnes det også etterhvert flere om Nikons trådløse blitser.

Lenke til kommentar
Vanskelig å gi noen relevante tips uti luften når du ikke presiserer bruken mer.

Ellers vil jeg hevde at alt du trenger å vite for å bruke den står i manualen samt litt inspirasjon i det lille hefte med eksempelbilder av forskjellig situasjoner.

For å forstå lys og blits bedre, kan Lighting 101 og Lighting 102 hos strobist være en start.

Hvis du liker å lese bøker, finnes det også etterhvert flere om Nikons trådløse blitser.

Hm.. Tror Japanphoto glemte å legge med manual til den.

Lenke til kommentar
Det skal følge med ja, men hvis du er ivrig kan du gå til nikon.no og opprett en konto hvis du ikke allerede har gjort det (mulig du også må registrere blitsen). Deretter kan du finne både brukermanualen på norsk og det lille hefte med eksempelbilder på engelsk i pdf-format på deres nettsider.

Det svaret ga ikke Japanphoto meg..

"Hei! Det følger dessverre ikke med manualbok i papirutgave. Beklager at duikke fikk informasjon om det da du kjøpte den. Bruksanvisningen finnerdu på Nikon sine hjemmesider. Litt tungvint, men det er slikprodusentene nå kutter kostnader dessverre..."

Var svaret jeg fikk.

Lenke til kommentar

Brukermanual er veldig viktig å ha, for det er lett å finne ut av feil en gjør under fotografering.

Eller det at en bruker utstyret feil. Satt for et par dager siden og leste manualen til SB-900 et par timer, for jeg hadde problemer med motorzoomen.

Bruksanvisningen finner du på Nikon sine hjemmesider, må bare registrere seg først.

post-49698-1230670542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det skal følge med ja, men hvis du er ivrig kan du gå til nikon.no og opprett en konto hvis du ikke allerede har gjort det (mulig du også må registrere blitsen). Deretter kan du finne både brukermanualen på norsk og det lille hefte med eksempelbilder på engelsk i pdf-format på deres nettsider.

Det svaret ga ikke Japanphoto meg..

"Hei! Det følger dessverre ikke med manualbok i papirutgave. Beklager at duikke fikk informasjon om det da du kjøpte den. Bruksanvisningen finnerdu på Nikon sine hjemmesider. Litt tungvint, men det er slikprodusentene nå kutter kostnader dessverre..."

Var svaret jeg fikk.

Det var veldig rart, jeg fikk SB-600 til jul kjøpt på Japan Photo i Bergen, og der var det med papirmanual på norsk. Mulig du har fått en EU-modell eller noe sånt?

Her er ihvertfall engelsk manual;

http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/Speedlights/SB-600.pdf

Du kan finne noen greie infovideoer her;

http://www.youtube.com/results?search_quer..._type=&aq=f

Lenke til kommentar

Det må være ny praksis ja, da det var med norsk papirmanual med SB-900 jeg kjøpte i sommer.

Hvis man har lyst til å lese mer om Nikons blitser, både trådløst og på kamera, kan jeg anbefale "Nikon Creative Lighting System" fra Digital Field Guide serien og "Nikon AF Speedlight Flash System" fra Magic Lantern Guide serien (MLG kommer med en Pro guide neste år som sannsynligvis også dekker SB-900). Disse er et par år gamle og dekker naturlig nok ikke den nye SB-900.

Ellers kommer det et par interessante bøker tidlig neste år, bla "The Nikon Creative Lighting System" av Mike Hagen og "The Hot Shoe Diaries" av Joe McNally.

Lenke til kommentar

Som standard kan det være greit å ha den innstilt på iTTL. Når man blir mer kjent med den kan man vurdere andre innstillinger. Man bør helt klart lese bruksanvisningen til denne, da den har masse funksjoner som man kun vil ha tilgang med å holde inne feks 2 knapper samtidig, og dette er ikke akkurat forklart på baksiden av den dessverre.

Lenke til kommentar
Har kjøpt meg SB-600 blits i dag, kan dere gi meg noen tips om hvordan den skal brukes, stod meget lite i det som fulgte med.

Kjøpte to stykker til skolen før jul fra JP, og har testet de ut nå i julen, skal holde kurs etter nyttår.. Er mektig imponert, og skal helt klart kjøpe meg en privat også!!

Men savnet også manualer, fant de på nettet.

En skikkelig blitz som dette gir et stort løft til bildene man tar innendørs om vinteren!

Dette er perfekt balanse mellom ytelse, funksjonalitet og pris!

Koster nesten to tusen, men du verden hvor bra resultater man får!!

Har en 25 år gammel speedlight som ikke gir TTL på DSLR, så det var gøy å prøve denne!

Suverent med innbygget spredeskive!

Foretrekker å vippe opp hodet 1 eller 2 hakk, og så dra skiven NESTEN helt ut...

Så blir det både litt direkte og indirekte lys...

Nydelig resultat, ofte ser man ikke at man har brukt blitz i det hele tatt!

Får vel kjøpt slike ferdige reflektorer man klipser på, eller jeg skal lage en selv.

Trodde ikke SB600 hadde roterbart hode, men det hadde den jammen også!!

Legger ved et eksempel, litt rotete bakgrunn, men svært fornøyd med belysningen!!

post-104121-1230724379_thumb.jpg

D70S, Nikkor 18-70mm på 24mm, f4, 1/60s, 200 ISO, SB-600

Lenke til kommentar
Flott bilde, jeg er også fornøyd med min, men kan ikke så mye med den ennå. Denne skiven - hva gjør den egentlig? Sprer den lyset?

Hei, ja den sprer lyset, det MÅ du hvis du skal dekke mer enn 24mm (hvis du har en 18-55mm f.eks stilt på vidvinkel), eller du ønsker mer mykere lys når du retter blitzen direkte.

Tips: prøv deg frem, og ha det gøy!!!

Det er utrolig moro, men ungene går fort lei...

Du får også kjøpt såkalte softbokser du kan sette utenpå, som sprer endra bedre...

Men det beste er å skyte i taket (hvis det er lyst nok), og sette på en lys plate på baksiden av hodet. Eller bare dra ut skiven et godt hakk. Da får du også lettere en pen refleks av blitzen i øyet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...