SEH Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Hei. Har nå besluttet å gå til anskaffelse av litt nytt utstyr, og håper dermed det er noen som kan gi litt tips og råd til hvor jeg bør begynne (beste hadde jo vært mye av det samtidig men lommeboka skriker måtehold).. Det jeg har fra før er: Canon EOS 400D Canon 18-55 (kit objektivet) Canon 55-250 IS Fjernutløser Liten veske Utstyr på ønskelisten: - Stativ (har vel falt ned på Velbon Sherpa 600R) - Macro-objektiv / lyssterkt fast-objektiv - her kunne jeg tenkt meg et objektiv jeg kan bruke både ved innendørs fotografering, portretter og macrofotografering av planter og lignende (foreløpig ikke noe småkryp som stikker av) Noen gode forslag? Canon 60mm f/2.8 USM / Sigma 50mm f/2.8 Macro / mellomring (hvordan blir resultatet med bruk av mellomringer kontra dedikert macro objektiv?) - Ny "normalzoom" - har tenkt på tamron/sigma's 17/18-50 f2.8 som jeg ser anbefalt mange ganger eller Canon 17-85 IS USM. - Fotosekk - vurderer frem og tilbake om jeg vil ha en stor delt sekk/en mindre og lettere sekk/drite i hele sekken og kjøpe en veske og heller bruke vanlig sekk når det trengs. Noen som har erfaring med f.eks LowePro Rover Plus AW? - Ymse filtere - Tenker hovedsaklig på polariseringsfilter og gråfilter. Burde jeg heller vurdere andre ting før dette? - Vertikalgrep og ekstra batterier - Blits - Canon 430 EX ? Hvor ville dere begynt om ikke alt kunne kjøpes med en gang (budsjett på ca 4000-5000)? Hva får man mest glede av som fersking?? Vet at det er veldig individuelt, men alle innspill/tanker tas i mot med takknemlighet. Edit: la til blits Endret 29. desember 2008 av SEH Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg tror jeg ville begynt med stativ og blits. Det er jo ikke akkurat lyst om dagen. Jeg har Sigma's 50mm f/2.8. Den er OK; men Canon's 60mm er bedre. Deretter ville jeg kjøpt Tamron 17-50mm f/2.8 Av tilbehør ville jeg prioritert sekk og batteri, og så spedd på med resten etterhvert. Når det gjelder fotosekk, så er jeg av den holdning at du bør ha to. En stor en som tar alt utstyret, og en liten som har plass til kamera og 2-3 objektiver og litt småtteri. Tom Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Enig med tomsi42 her. Tja når det gjelder sekk, så ser jeg at jeg ofte bruker en svipptursekk i stedet for fotosekken, men jeg kan være litt sær. Kenko sine mellomringer er ok, jeg kjenner ikke Canon sine. Du taper fort bortimot 3 trinn med lys, så autofokus kan bli vanskelig på lyssvake zoomer. Kan du fokusere manuelt, så har du den billigste veien til nær/makro. Makro objektiv og evt mellomringer i tillegg er bedre, men litt dyrere. Lenke til kommentar
SEH Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Takk for svar. Tror nok jeg velger å følge rådene med kjøp av stativ og blits. Med tanke på blits, er det Canon 430 EX som gjelder eller finnes det andre gode til en lavere pris? (kanskje jeg kjøper en brukt en om jeg finner) Sekk må jeg nok ha uansett så da blir det det også Noen som har erfaring med noen gode kombinerte tur/kamera-sekker? Har sett på LowePro Rover Plus AW - noen som har eller har prøvd denne? Derimot disse mellomringene er noe jeg ikke har fått helt taket på... Ville det fungert med en av canons mellomringer (12 / 25) på mine objektiver? Manuell fokus på den type bilder er vel å foretrekke uansett etter hva jeg har klarte å lese meg frem til??? Er dette noen god løsning for å teste ut, eller burde jeg vente å heller kjøpe et skikkelig macro objektiv med en gang? Og, til slutt, hvilken mellomring bør jeg i så fall velge med tanke på de objektivene jeg har? Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Vet ikke hvordan det er med Canon og blits, men for Nikon er det en fordel å bruke Nikon sine blitser pga ekstra funksjoner. Sekk vil jeg faktisk anbefale deg å prøve når du er på en data, elektro eller Foto butikk. Jeg klarer ikke å finne forstørrelsesgraden på din 18-55mm, så jeg kan ikke regne ut hva du kan forvente deg. (Finner ikke linsa i det hele tatt på Canon.no??) Om du kjøper et Kenko sett (12-22-32mm) fra USA/Kina, så koster settene ca $160. Skal du kjøpe mellomringer, så kjøp et helt sett! Canon har både 50 og 60mm macro objektiver til rimelige priser ser jeg. Ville vel gått for en slik løsning. Jeg er ltt skeptisk til lysstyrken på 18-55 sammen med mellomringer, og som sagt, og så er det usikkert med forstørrelsen. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Stativ er det som du får mest glede av. Skal du kjøpe makro må du ha stativ så kjøp stativ med en gang. Angående makro ville jeg ikke valgt 50-60mm. Da må du være nærme motivet. Da er det bedre med f.eks sigma 105mm, eller hvis du har penger nok sigma 150mm f2,8 (har den selv og er meget fornøyd) selv om den noen ganger bruker lang tid å fokusere. Å bytte ut kit objektivet hadde jeg ventet med, kjøp heller et fast objektiv. canon 50mm f1,8 er et objektiv som er billig og bra. Det einer seg f.eks meget godt til portrett foto. Stativ Makro (105 eller 150mm) Fastobjektiv 50mm f1,8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå