Gå til innhold

Noen hensikt med HD-dekoder på HD Ready TV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har man noe å tjene på og bytte ut den vanlige dekoderen

med en HD dekoder, når man bare har en HD Ready TV?

Eller må man ha en HD TV for at det skal være værdt pengene?

Har CD kabel TV og panasonic 42 plasma( PX80).

Såklart har det noe for seg. Visst du sitter på en gammel dekoder med scart kabel vil du oppleve en helt annet bildet med en ny dekoder som oppskalerer og sender ut bildet i form av en hdmi kabel. Den tven du nevnet er en kjempe tv. Det er en HD klar tv. Det vil si at den takler oppløsning på 720p.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Greit!

Får vel vurdere å kjøpe meg en ny PVR HD dekoder fra CD. (3000,-)

Hvis ikke Dreambox er et bedre alternativ?

Er det bare for kvalitetens skyld er det ikke noen vits i å kjøpe en pvr dekoder. Ringer du inn til CD så sender de deg nok den nyeste dekoderen gratis. Den vil så klart være uten opptaksmuligheter, men visst du ikke spesielt er ute etter det så er det ikke noe poeng og gå for en pvr. Dreambox dekoderene er som oftest veldig dyre. I tilegg til at du må være sikker på at den støttes av CD.

Lenke til kommentar

HD kommer i flere formater.

 

HD Ready betyr at den kan vise bilder i 720p. De fleste TV sendinger i HD er i dette formatet.

 

Full HD betyr at den kan kan vise bilder i 1080p. Dette kan du få feks. fra BluRay og tvspill. Såvidt jeg vet, sender ingen av HD kanalene til CD i denne oppløsningen.

Lenke til kommentar
Har en PVR dekoder nå og er fornøyd med opptaksmuligheten.

Spørsmålet mitt var bare om man får et bedre bilde med en

HD dekoder på en TV som ikke er full HD, men bare HD ready?

(Pluss at den har HDMI utgang)

 

Tviler sterkt på at CD gir bort noe gratis!

Ja, du vil definitivt få bedre bildekvalitet selv om tv din "bare" er hd-ready.

Så lenge du får en dekoder med hdmi utgang og som har mulighet for å oppskalere til

720p, så vil kvaliteten bli bedre enn tidligere. Jeg byttet ut en gammel lyse dekoder

med en ny en som hadde hdmi utgang. Hentet den hos kundeservice, kostet meg ingenting.

Du betaler trossalt for å leie dekoderen fra før av, da kan man kreve og få den nyeste

dekoderen (ikke pvr såklart).

Lenke til kommentar

Jeg låner tråden litt.

 

Skal se skaffe CD parabol i februar. TVen jeg har er hd-ready (720p) men den har ikke hdmi, men den har component og dvi. Vil jeg fortsatt få hd kvalitet på hd sendinger? Hvilken kabel gir best bilde, component eller hdmi-dvi? Lyden tar jeg via coax så det er ikke noe problem.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Dette er et godt råd; har du valget mellom en HD mottaker med eller uten pvr fra Canal Digital, så velger du den MED pvr. Det er verdt pengene! Ikke bare har den opptaksmuligheter, men den er rett og slett mye mer funksjonsrik enn den uten. Den uten pvr er rett og slett håpløs i bruk i forhold, så jeg fikk byttet den til en pvr mot å betale mellomlegget. Dette var riktignok innenfor angrefristen da. Blandt funksjoner kan jeg nevne favoritt-liste, og epg-informasjon man ser på skjermen når man bytter kanal. Der er pvr'en lysår forran den uten.

Endret av janskalvik
Lenke til kommentar
Skal se skaffe CD parabol i februar. TVen jeg har er hd-ready (720p) men den har ikke hdmi, men den har component og dvi. Vil jeg fortsatt få hd kvalitet på hd sendinger? Hvilken kabel gir best bilde, component eller hdmi-dvi? Lyden tar jeg via coax så det er ikke noe problem.

Alle TV-er som er HD Ready skal støtte både 720p og 1080i i både 50 og 60 Hz over både HDMI/DVI og komponent, så det skal ikke være noe problem. Du kan bruke en overgang fra DVI til HDMI, bildet vil ikke bli forringet.

Lenke til kommentar
Skal se skaffe CD parabol i februar. TVen jeg har er hd-ready (720p) men den har ikke hdmi, men den har component og dvi. Vil jeg fortsatt få hd kvalitet på hd sendinger? Hvilken kabel gir best bilde, component eller hdmi-dvi? Lyden tar jeg via coax så det er ikke noe problem.

Alle TV-er som er HD Ready skal støtte både 720p og 1080i i både 50 og 60 Hz over både HDMI/DVI og komponent, så det skal ikke være noe problem. Du kan bruke en overgang fra DVI til HDMI, bildet vil ikke bli forringet.

 

Ja var det jeg tenkte meg.

Men hvilken kabel gir best bilde, component eller hdmi - dvi? Sistenevnte er vel digital, har det noe å si for kvaliteten?

Lenke til kommentar
Er usikker på om HD støttes av de analoge utgangene.

Men når det gjelder forskjellen mellom Scart og HDMI mellom

dekoder og TV så er jeg usikker på om det er den helt store forskjellen.

Har selv en DVD spiller som jeg har prøvd med både HDMI og scart uten

å klare å se forskjell.

Men så må du tenke på at en SCART kabel kun takler 576i, mens en hdmi takler både 720p og 1080p.

Dersom han velger å bruke scart kabel kan han ikke benytte seg av oppskalert bilde, noe som vil gi bedre kvalitet. Grunnen til at du ikke ser forskjell mellom scart og hdmi på dvd-spilleren din er sannsynligvis på grunn av at den ikke har oppskaleringsmuligheter. Dvs at den er av litt gamlere type?

SCART er og forblir analogt. Uansett om du kjøper fancy scart kabler til en dyr penge vil den aldri klare og overføre et like fint bilde som en digital hdmi kabel.

 

Har selv et godt eksempel på hvor mye en hdmi kabel kan utgjøre. Jeg skiftet ut den gamle Lyse dekoderen min som jeg brukte sammen med en relativt dyr fancy scart kabel av typen Profigold. Den ble erstattet av den nye Lyse dekderen med hdmi støtte. Det var rett og slett natt og dag på min 40 tommer store fullhd tv i fra Samsung. Det jeg faktisk merket det mest på var fotballkamper. Bildet på en fotballkamp gikk i fra å være utrolig uklart til å bli ganske greit. Så klart snakker vi om et oppskalert bilde, men det er jo tross alt fordelen med en nyere dekoder og hdmi overføring.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...