Fordsexcort Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hei, Har maattet reinstallere XP paa maskinen, og naa kan jeg kun bruke den partisjonen hvor XP er installert. I device manager saa kan jeg se at den andre, og desidert stoerste partisjonen ikke har noen bokstav forbundet med seg. Hvordan kan jeg faa tilbake partisjonen, uten aa slette data paa den? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hei, Har maattet reinstallere XP paa maskinen, og naa kan jeg kun bruke den partisjonen hvor XP er installert. I device manager saa kan jeg se at den andre, og desidert stoerste partisjonen ikke har noen bokstav forbundet med seg. Hvordan kan jeg faa tilbake partisjonen, uten aa slette data paa den? Hvis du får tilgang til partisjonen inne på "min datamaskin", hvor du får oppgitt det som en annen harddisk, kan du formatere den ut i fra der...hvis ikke så tror jeg du må formattere og reinnstallere XP på nytt... Men husk å slette begge partisjonene på hele harddisken...ellers oppstår samme problem en gang til... Lenke til kommentar
sanscript Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hei, Har maattet reinstallere XP paa maskinen, og naa kan jeg kun bruke den partisjonen hvor XP er installert. I device manager saa kan jeg se at den andre, og desidert stoerste partisjonen ikke har noen bokstav forbundet med seg. Hvordan kan jeg faa tilbake partisjonen, uten aa slette data paa den? Kan du se harddisken, men ingen bokstav, og med en mørkblå linje over seg? Høyreklikk på den partisjonen i den grafiske delen i devman. og prøv å legge til en bokstav. "Change drive letters....." Lenke til kommentar
Fordsexcort Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Kan utdype med at naar jeg bruker programmer som skal redde data fra hardisker, saa finner disse programmene alle data, men det koster jo skjorta, i tillegg til at de ikke kan gi meg partisjonen tilbake.. Trodde det skulle vaere en enkel loesning paa det her? Lenke til kommentar
sanscript Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Du kunne ha tatt en skjermdump av devman som viser partisjonene på den disken. Hvis det ikke går med det jeg nevnte, så må du nesten bruke et verktøy som kan bygge opp partisjonstabellen på harddisken. Du kan prøve med hirens boot cd (google hirens). Alle verktøy der er gratis. Lenke til kommentar
Fordsexcort Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Legger ved skjermdump. Når jeg trykker "properties" på den ikke-navngitte partisjonen skjer ingenting. Begynner å bli kritisk med diskplass, måtte rydde opp i internet history for å lagre dette bildet:S Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Gå på Disk_management (du er inne på device_management som er noe helt annet). Lenke til kommentar
Fordsexcort Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Flaut. Vi prøver igjen. Når jeg høyreklikker på den ukjente partisjonen får jeg kun mulighet til å slette partisjonen. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Høyreklikk på "unknow partition" som er til venstre for C: "System"...velg deretter formatter og da tror jeg du skal kunne få det i gang... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det kan ha skjedd noe i partisjonstabellen. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip ...velg deretter formatter Han ønsker jo ikke å slette data ... Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det kan ha skjedd noe i partisjonstabellen.Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. <a href="http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip" target="_blank">http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip</a> ...velg deretter formatter Han ønsker jo ikke å slette data ... Det ligger jo ikke noe inne på "D:" som det kommer til å bli, så tap av data blir det jo ikke...hvis en ikke formaterer C:...en må kunne formatere en harddisk eller en partisjojn uten at alt det andre skal berøres... Lenke til kommentar
Fordsexcort Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 For en hjelpsom gjeng BPB0list.txt MBRlist.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Spørs om du vet hva du snakker om? Så vidt jeg skjønte trådstarter så har han mistet tilgangen til en stor partisjon som inneholder data. Å formatere den betyr at tilgangen til data blir vanskelig, man trenger GetDataBack e.l. Symptomene minner mer om en korrupt partisjonstabell, i såfall kan TestDisk lett få alt på plass igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Da ser vi partisjonstabellen. Den er blitt korrupt, du har fått type 83. Men er litt bekymret for meldingen om at BPB signatur er feil. Prøv vedlagte bruksanvisning for TestDisk. Lenke til kommentar
Fordsexcort Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Har prøvd denne prosedyren med testdisk, med eneste resultat at feilmeldingen "error loading OS" kom. Måtte da installere xp på nytt, uten noen forandring ang. den tapte partisjonen... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 "Error loading operating system" er en melding fra MBR. Det betyr at den ikke kan lese bootsektor. Ikke godt å si hva problemet var i utgangspunktet, men nå er det nok ikke mulig å gjenopprette partisjonen. Type 83 er Linux. Du får heller ta sikte på å redde ut filene. Prøv GetDataBack, eller Recuva. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Bare ett skudd i løse luften. Hvilken servicepakke kjører du? Kan nemlig være at du mangler den noe som igjen hindrer deg i å bruke den store partisjonen. Men som sagt, dette er ett skudd i løse luften. Så nemlig ikke ut som om det var funnet noe løsning på problemet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det er nok et bomskudd. XP uten 48-bit LBA klarer bare å se 131 GB av en disk. Her ser vi at C: ligger på slutten av en 160GB disk, så det må være en nyere versjon av XP. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Den er grei. Da vet jeg det til neste gang Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Nå bruker jeg vanligvis Patition Magic, men har ikke Gparted, som er gratis, muligheten til å korrigere partisjonstabeller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå