Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistet partisjon i XP

Anbefalte innlegg

Hei,

Har maattet reinstallere XP paa maskinen, og naa kan jeg kun bruke den partisjonen hvor XP er installert. I device manager saa kan jeg se at den andre, og desidert stoerste partisjonen ikke har noen bokstav forbundet med seg. Hvordan kan jeg faa tilbake partisjonen, uten aa slette data paa den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har maattet reinstallere XP paa maskinen, og naa kan jeg kun bruke den partisjonen hvor XP er installert. I device manager saa kan jeg se at den andre, og desidert stoerste partisjonen ikke har noen bokstav forbundet med seg. Hvordan kan jeg faa tilbake partisjonen, uten aa slette data paa den?

Hvis du får tilgang til partisjonen inne på "min datamaskin", hvor du får oppgitt det som en annen harddisk, kan du formatere den ut i fra der...hvis ikke så tror jeg du må formattere og reinnstallere XP på nytt...:( Men husk å slette begge partisjonene på hele harddisken...ellers oppstår samme problem en gang til...;)

Lenke til kommentar
Hei,

Kan du se harddisken, men ingen bokstav, og med en mørkblå linje over seg? Høyreklikk på den partisjonen i den grafiske delen i devman. og prøv å legge til en bokstav. "Change drive letters....."

Lenke til kommentar

Du kunne ha tatt en skjermdump av devman som viser partisjonene på den disken.

Hvis det ikke går med det jeg nevnte, så må du nesten bruke et verktøy som kan bygge opp partisjonstabellen på harddisken. Du kan prøve med hirens boot cd (google hirens). Alle verktøy der er gratis.

Lenke til kommentar

Det kan ha skjedd noe i partisjonstabellen.

Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.

Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

...velg deretter formatter

Han ønsker jo ikke å slette data ...

Lenke til kommentar
Det kan ha skjedd noe i partisjonstabellen.

Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.

Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret.

<a href="http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip" target="_blank">http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip</a>

...velg deretter formatter

Han ønsker jo ikke å slette data ...

Det ligger jo ikke noe inne på "D:" som det kommer til å bli, så tap av data blir det jo ikke...hvis en ikke formaterer C:...en må kunne formatere en harddisk eller en partisjojn uten at alt det andre skal berøres...;)

Lenke til kommentar

Spørs om du vet hva du snakker om?

Så vidt jeg skjønte trådstarter så har han mistet tilgangen til en stor partisjon som inneholder data. Å formatere den betyr at tilgangen til data blir vanskelig, man trenger GetDataBack e.l.

Symptomene minner mer om en korrupt partisjonstabell, i såfall kan TestDisk lett få alt på plass igjen.

Lenke til kommentar

"Error loading operating system" er en melding fra MBR. Det betyr at den ikke kan lese bootsektor.

Ikke godt å si hva problemet var i utgangspunktet, men nå er det nok ikke mulig å gjenopprette partisjonen. Type 83 er Linux.

Du får heller ta sikte på å redde ut filene. Prøv GetDataBack, eller Recuva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...