TEE Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Er vi fattigere enn de fleste? Med rundt 3000 igjen etter at alle nødvendigheter er dekket, nei, definitivt ikke "fattigere" enn de fleste. Dersom dere hadde vært fattige ville du ikke hatt en PC å skrive innlegget ditt på, du ville ikke hatt trommesett og du ville ikke hatt konfirmasjonspenger å bruke på julegaver. Om ditt største problem er at du må bruke egne penger på julegaver istedet for at mor og far betaler for det du "kjøper" til dem og at dere ikke kan dra på luksusferie til sommeren skal du prise deg lykkelig over at du, ut fra det du skriver, tilhører den øvre middelklassen. Altså at dere har det litt bedre økonomisk enn gjennomsnittet. Endret 30. desember 2008 av TEE Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Forstår ikke helt hvordan du kan mene at dere har dårlig økonomi med tanke på inntekten til dine foreldre. Plus at dere har penger på bok også. Nei det er nok noe annet som ligger til grunn her som du kanskje ikke vet om. Du kan jo spørre dine foreldre om hvorfor dere har så dårlig råd. Jag og min samboer har tilsammen ca 40 000 netto utbetalt hver måned. Da har vi et boliglån på 1,3 og husleie på nesten 4k ! Og en sønn på 16 måneder. Vi klarer oss fint, selv når renta var på topp hadde vi ca 2 - 3 000 kroner igjen til ting etter at ALT var betalt. Og då mener jeg etter mat var betalt, sparing av penger, regninger osv... Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Så, du har sagt hvor mye de har i inntekt. For kommunearbeidere, så er det sikkert på treet, men tror kanskje de ligger under gjennomsnittet? De ligger godt over, begge to. Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Forstår ikke helt hvordan du kan mene at dere har dårlig økonomi med tanke på inntekten til dine foreldre. Plus at dere har penger på bok også. Nei det er nok noe annet som ligger til grunn her som du kanskje ikke vet om. Du kan jo spørre dine foreldre om hvorfor dere har så dårlig råd. Jag og min samboer har tilsammen ca 40 000 netto utbetalt hver måned. Da har vi et boliglån på 1,3 og husleie på nesten 4k ! Og en sønn på 16 måneder. Vi klarer oss fint, selv når renta var på topp hadde vi ca 2 - 3 000 kroner igjen til ting etter at ALT var betalt. Og då mener jeg etter mat var betalt, sparing av penger, regninger osv... *Jeg er tråd starter* går ikke med sånn gjeste ting lenger, men men:P dere har et boliglån på 1,3 mill og husleie på nesten 4k. Dere har også en sånn på 13 månede. vi har bolig lån på ca 1 mill, vi er 4 stykk i familien, vi har studielån på mamma, vi har daglige ferge utgifter på mamma. Vi har kansje mest sannsynlig litt mere utgifter enn dere og dere gikk i ca. 3000 kr i overskudd. Vi har nok ikke 300 000 på bok lenger. Dette var før finnansekrisa kom og fondet har nok halvert seg, så kansje vi har rundt 200 000 kr. Lenke til kommentar
KS Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det er veldig mye som tyder på at familen din har en god økonomi: - Begge har jobber (som er det aller viktigste!) - Begge har omtrent normal snitt-inntekt (selv om den er kanskje noe lavere) - Sparer hver måned - Penger i bank og fond Spørsmål om man da er fattig viser hvor gal forestilling om fattigdom er i Norge. Det du gjør er å definere egne rikdom ut i fra andres forbruk. Siden du får mindre enn det andre får, definerer du det som fattig. Dette går egentlig rett inn i det prinsippielle ved fattigdomsdiskusjon; Er man fattig om andre har et høyere forbruk? Den politiske holdningen ser ut til å være JA!! Helt feil, spør du meg. Uansett; De fleste bruker de pengene som de har mellom hendene. En krone inn er lik en krone ut. Veldig mange opplever at de blir bare borte av seg selv. De kan fortsatt klare å spare hvis man f.eks har autotrekk når lønnen har kommet til en sparekonto. Når det er en uke igjen til lønning, så er kassa tom og ingen vet hva pengene ble brukt til. I det daglig er det mange småutgifter som kan spise opp budsjettet; kafebesøk, røyking, snusing, alkohol/uteliv, lunsj i kantina, sminke, etc. Kanskje har man en høy rotasjon på innskjøp av dyrere ting; Bil, tv, kjøleskap, vaskemaskin etc. Dette er dyre varer som enkelte har leeenge, mens andre bytter oftere. Også har du de familer som er opptatt av å sende de riktige signaler til utenomverden ved å utstyre ungene med alt av siste skrik og styrer økonomien, bevist eller ikke, etter det. Lenke til kommentar
Ligaya Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Fattigdomsgrensa i Norge er 88 000 kroner i året og gjennomsnittsinntekten er på litt over 200 000, så fattige er det siste dere er. Nå er du nok litt ute å sykler i forhold til gj.snitt inntekt. I 2007 var denne på 380.000 kr iflg SSB. Det betyr at hans familie tjener litt under snittet per hode, men at det i seg selv ikke skal bety at man har dårlig råd. Mange familier har kun en inntekt, eller en full inntekt samt en deltid. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Fattigdomsgrensa i Norge er 88 000 kroner i året og gjennomsnittsinntekten er på litt over 200 000, så fattige er det siste dere er. Nå er du nok litt ute å sykler i forhold til gj.snitt inntekt. I 2007 var denne på 380.000 kr iflg SSB. Det betyr at hans familie tjener litt under snittet per hode, men at det i seg selv ikke skal bety at man har dårlig råd. Mange familier har kun en inntekt, eller en full inntekt samt en deltid. Så kan man jo spørre seg om det er riktig å bruke gjennomsnittsinntekt, kanskje medianinntekt er riktigere hvis man skal sammenligne seg med andre i Norge? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 magicgunnar: Median kan nok være noe bedre å bruke ja. ca 40000 i lønn er kanskje gjennomsnittet men vanlig er det ikke. http://www.ssb.no/emner/05/01/10/inntekt/ Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg har ikke lest gjennom tråden, men kun førsteposten. Jeg har ingen tall på hvor mye mine foreldre tjener, men vil faktisk tro at det er mindre enn dine. Allikevel føler jeg meg "bortskjemt" i forhold til mange andre. Og ja, jeg bor der hvor folk liksom er så rike (uten å nevne sted). Jeg vil tro at foreldrene dine legger mye vekt på å spare penger. Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 De som har vokst opp med bare en av foreldrene er de som merker dette på kroppen. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det er viktig å spare litt penger og bygge seg opp litt kapital. Jeg selv derimot angrer hver måned at jeg ikke klarer dette, noe jeg har gjort nå i over 1 år. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Med familieinntekt på over 700.000 brutto har dere all grunn til å ha god kontroll på økonomien. Men som det står i emnefeltet kan det godt hende dere har dårlig økonomi. I så fall er det selvforskyldt. Jeg og kona tjener omtrent så mye tilsammen, og vi føler vi har råd til det meste vi ønsker oss. Endret 31. desember 2008 av Mythos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå