Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har vi dårlig økonomi? :S

Gjest Gutt 15

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva folket her inne regner som fattigdom her i landet? Jeg føler at familien min har dårlig råd, noe som plager meg ganske mye :S

Jeg kan jo begynne med at økonomien vår går så vidt i pluss( sikkert 2-3 tusen hver måned). Det er sånn at vi nesten må bruke av spare pengene våre for å ha råd til alle de nødvendige tingene som mat og klær. Jeg får sjelden ting av foreldrene mine og det meste jeg kjøper bruker jeg av konfirmasjonspengene mine til(data, kantinemat, trommeutstyr, klær). I år måtte jeg til og med bruke av mine egne oppsparte penger som jeg har spart på i lang tid til å kjøpe endel julegaver :thumbdown: Ingen i familien min har merkeklær og vi har lite high-tec i huset vårt. Vi har riktignok en 32" lcd-tv på stua, men liksom ikke noe mer en det hvis dere forstår.

Dyre ferier er noe vi aldri drar på. Det blir som oftest bare bilferie hvor vi drar til Oslo og bor hos venner og bekjente av mamma og pappa fordi vi ikke har råd til å drar på utenlands ferier. I sommer hadde mamma og pappa 2000-3000 kr hver igjen på brukskontoen og da hadde vi bare brukt penger på bensin og mat...De få gangene vi har vårt i utlandet har det vært på stramt budsjett. Billigste hotel, ikke leiebil, ikke noe shopping. Vi spiser og ser oss bare rundt på den plassen vi er.

Av verdier vi har kan jeg legger til:

2 biler : verdi ca 160 000 kr tilsammen (riktig nok lånt en del)

hus: Kjøpt for 4 år siden for 1,8 mill av mormor. vet ikke hva det er verdt i dag

Inntekter: Jeg tror mamma og pappa har cirka 360 000kr i brutto inntekt hver.

Er vi fattigere enn de fleste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enten er det noe du ikke vet eller så har ikke foreldrene dine alt for mye peiling på økonomi.

samlet inntekt er 720 000, det er 60 000 før skatt(pr mnd) og sikkert 40 000 etter skatt som er samlet inntekt for dine foreldre.

hvis vi ser på utgiftene, så er det sikkert ikke mer enn 7 000 pr mnd for begge biler, inkl forsikring.

mat er vanskelig å si, men 5 000 i mat er vel ikke urealistisk.

kan sikkert regne 5 000 i andre ting(avgifter, strøm osv)

dette er 17k i faste avgifter, altså har foreldrene dine 23k igjen etter det som er vanlige utgifter.

dette er veldig grovt anslag, men dere burde ikke ha dårlig råd...

edit: jeg som ikke leste godt nok ang huset.

veldig vanskelig å si hvor mye de betaler på huset, men blir fort 10k-15k pr mnd for det.

altså, kanskje 13k-7k igjen pr mnd.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

En ting er at regnestykket virker litt merkelig ja. Er du sikker på at de lønningne er realistiske? Hva jobber de som?

Og uansett så er det ganske klart at dere ikke er fattige.. Dere lever stramt og må passe på økonomien. Det er dere absolutt ikke alene om.

Har selv vokst opp med relativt trange kår og føler ikke at jeg egentlig har tatt så mye skade av det, kanskje tvert imot. Man lærer litt om økonomi. Men selvfølgelig så forstår jeg at det ikke nødvendigvis er noe morro, og det er nok enda mindre morro for foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Både mamma og pappa jobber i kommunen. De har sagt at de tjener rundt 360 000kr brutto og rundt 250 000 kr netto hver. Vi har nok rundt 1 million totalt i lån og vi har rundt 300 000 tusen i sparekonto. Meste parten av finansieringa av huset vårt er arv fra bestefar, onkel og farfar. Jeg vil si vi har en ganske "vann og brød" livsstil.. :-/

Lenke til kommentar

Vel, da bruker de pengene en eller annen plassen. Er jo ikke umulig at de sparer ganske mye om de har en så stor sparekonto. Du kan jo spørre dem og få dem til å forklare deg det? Er ikke alle foreldre som liker å prate om sånt, men du burde jo egentlig det.. det vil få tilfredstilt nyskjerrigheten din og du vil kanskje lære litt av det også. Skader nok ikke å spørre. :)

Lenke til kommentar

Har de lån når de sitter med 300 000 på sparekonto, noe av de pengene kunne jo gått til å fått ned lånet litt raskere, ikke nødvendigvis alt, det er greit å ha noe til en "rainy day" men 200 000 burde jo gå greit. Å kvitte seg med lån burde jo være prioritert?

Ellers, hadde det vært meg som var får, tror jeg kanskje jeg ville sett litt på hvordan pengene ble brukt, det er også mulig at de bruker penger på oppussing og vedlikehold av huset?

Går jo også å få leid inn noen allà de som er på Luksusfellen til å se på økonomien og hvordan pengene blir brukt...

Lenke til kommentar

mamma og pappa har snakket med meg om økonomien vår og sagt at vi har rundt 100 000 kr i sparekonto og rundt 200 000 kr i fond(det har nok gått betraktlig ned).

vi har pusset opp huset en del, men pengene har vi lånt og arvet. Pappa sier vi kansje må kvitte oss med en bil og jeg får ikke ha varmeovnen på rommet mitt på mer en 20 grader, det er kaldt! :p

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Dere høres ut som en gjennomsnittsfamilie, pluss litt til. Venn deg til dette livet. Det finnes mere i livet enn merkeklær og høyteknologiske apparater. Dersom du føler at du har dårlig råd, så synes jeg at du skal skaffe deg en jobb, slik som nesten alle andre. Det er ikke synd på deg i det hele tatt. Man kan ikke bare få penger; det kan faktisk være nødvendig å jobbe for dem.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Det er mange historier om folk som har levd på minimumer, og etterlatt seg millioner. Vet om noen som nettopp arvet fra besteforeldre som hadde helt anmindelige jobber, som etterlot seg over en mill på sparekonto. Da de gjennomsøkte huset, fant de en isboks med over 60 000 i kontanter. Kanskje dette er fetishen til foreldra dine :p

Hvilken jobb har foreldrene dine?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
I år måtte jeg til og med bruke av mine egne oppsparte penger som jeg har spart på i lang tid til å kjøpe endel julegaver :thumbdown:

At en femten år gammel gutt må bruke egne konfirmasjonspenger på å handle julegaver, er ditt fremste eksempel på en oppvekst i trange kår? :roll:

Deres økonomi fremstår som gjennomsnittlig, ikke "dårlig". Vil du ha merkeklær og iPod, få deg en jobb.

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe unormal økonomi, men når de ligger på landsbasis inntekt, vil jeg ikke si dine foreldre lider av noe store problemer. Det som kanskje skuffer dine foreldre litt ned er vel lån og diverse utgifter det vil ta. Det gjelder bare å spare litt.

Opplever faktisk endel selv at pengene forsvinner ut av vinduet før man selv vet ordet av det, regninger og regninger. Uansett om jeg tjener godt over 20 000 i måneden, bor alene, har et 4 etasjers hus, og ikke lån sitter jeg igjen selv på sparekniven ut i slutten av måneden.

Men er trist å se at alle ikke har like mye penger. Bare til å ha til en ettertanke så er det vel ingen som har nok av penger. Du/dere er ikke alene om kanskje en litt sparekniv økonomi.

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på hva folket her inne regner som fattigdom her i landet? Jeg føler at familien min har dårlig råd, noe som plager meg ganske mye :S

Hm, hvorfor plager det deg ganske mye?

Jeg tror ikke familien din har dårlig råd, men har du venner med et mye høyere forbruk så er det sikkert kjipt å ikke kunne bruke like mye penger som dem.

Lenke til kommentar

Gled deg til du flytter ut å får leve på lanekassen... Velg et studie på 100% så du ikke får jobba på siden av.

6K måneden å leve av er ikke gull :p

Dere har god råd.

Gled deg til du flytter ut å får leve på lanekassen... Velg et studie på 100% så du ikke får jobba på siden av.

6K måneden å leve av er ikke gull :p

Dere har god råd.

Lenke til kommentar
Ser du er 15 år og da er det ikke så altfor vanskelig å skaffe seg en deltidsjobb :) . Jobber du 6 - 12 timer i uka vil du få en del å rutte med + at du får arbeidserfaring som er bra å ha videre i livet ;) .

ja få deg jobb:D alt jeg har som er tech ting på rommet har jeg stort sett kjøpt selv for penger jeg har tjent,stort sett alt tech som står i signaturen min, jeg er 17, men det er fult mulig og få jobb som 15åring, det er 2-3 stykker på jobben min som er 15:)

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

1) Hvor mange bor i det huset? Har du søsken?

2) Hvis de har 300.000 i sparepenger, hvorav 200k av de viselig plassert i fond (kommer til å doble seg i løpet av de neste 12 månedene, og øke jo mer tiden går), så hadde jeg betalt ned lånet raskere enn planlagt. La fondet være, ev. bytt de til aksjer og trade litt mer aktivt. En halvtime nettlesing om økonominyheter, oppsett av sine regler (stoploss), hvor skal man plassere/investere om dagen kan være verdt strevet. Et dårlig forslag, kanskje...

Så, betal ned lånet litt raskere og få mer igjen per måned.

Ev. kan man forlenge betalingstiden på lånet. Koster mer i totale kostnader, men hvis dere har det så stramt...

Så, du har sagt hvor mye de har i inntekt. For kommunearbeidere, så er det sikkert på treet, men tror kanskje de ligger under gjennomsnittet?

Men du har ikke sagt hvor mye gjeld de har. Tror kanskje de har mer enn du tror? Og at det er der pengene havner...

Lenke til kommentar
Ser du er 15 år og da er det ikke så altfor vanskelig å skaffe seg en deltidsjobb :) . Jobber du 6 - 12 timer i uka vil du få en del å rutte med + at du får arbeidserfaring som er bra å ha videre i livet ;) .

ja få deg jobb:D alt jeg har som er tech ting på rommet har jeg stort sett kjøpt selv for penger jeg har tjent,stort sett alt tech som står i signaturen min, jeg er 17, men det er fult mulig og få jobb som 15åring, det er 2-3 stykker på jobben min som er 15:)

Jeg jobber også :) . Har ganske godt med penger mtp at jeg bor hjemme, denne julen har jeg jobbet hver dag og vil få en lønn nærmere 20 000 i slutten av januar :D .

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...