styggen Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 P@rm@nn : Det er IKKE magneter i de fleste kabinetthøyttalere ! De er kun laget for å kunne si "pip" i forskjellige varianter, og er konstruert med et piezo-elektrisk krystall (som utvider seg / trekker seg sammen når det går strøm gjennom det). Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Den frastøtingideen var ikke dum...Hva med en "soveseng" til å ha på terrassen som består av en slik eller to i hvert hjørne? Det høres i utgangspunktet ut som en god idé, men jeg tror nok du blir nødt til å foreta et par modifikasjoner på den planen. Den første er den mest opplagte: 1: Senga kommer til å gli vekk til sidene for magnetene, så du blir nødt til å f.eks. montere noen rør som bena på senga går ned i for å hindre horisontal forskyvning. 2: Magnetene kommer til å fungere som svært elastiske fjærer, ettersom magnetfeltet avtar polynomielt med avstanden. Det vil si at senga kommer til å svcve høyt oppe i luften når du ikke ligger i den, og deise bra ned når du hopper oppi. Du bør derfor forankre senga med en liten vaier i hvert hjørne eller noe, for å unngå å trenge stige når du legger deg oppi. Det siste problemet er nok det værste: 3: Jeg vil tro at senga kommer til å bli svært ustabil. Med en gang du har litt for mye tyngde mot et hjørne vil det motsatte få en voldsom lyst til å stige. Jeg tror derfor å ligge i denne senga blir ca. like lett som å stå på noe flytende som du akkurat er tung nok til å holde under vann. OK, dårlig eksempel, men jeg tror det vil fungere omtrent likt. Alle har vel prøvd å stå på et flyteelement eller en matte under vann i svømminga på barneskolen? Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 For lenge siden hadde en kompis et slikt prosjekt på ntnu, det var med en "snurrebass" tror jeg, noen magneter sto i et mønster, og snurrebassen svevet på magnetfeltet. Ganske kult, eneste motstanden var luft, så den kunne sikkert ha gått i flere år. Blir ikke magnetfeltet påvirket av lufttrykket også? (synes å huske det fra fysikken) dog svært lite men... Lenke til kommentar
JonV Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Tror hvis man begynner å leke med slike kraftige elektromagneter så bør du ikke ha naboen for nærme.. ellers så stopper vel tvsendinger Osv Pga elektromagnetikse feltet som dannes Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg trenger en mega heftig magnet til kabinettet mitt, noen som vet om data/elektroshopper eller andre butikker for den saksskyld som kan ha noe slikt? takker for tips Du trenger ikke plukke istykker mange gamle harddisker for å få nok mangneter til ditt formål. De inne i harddiskene er helt livsfarlige. Du klemmer på deg blåfingre lett med de. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Blir ikke magnetfeltet påvirket av lufttrykket også? (synes å huske det fra fysikken) dog svært lite men... Dette kan jeg ikke huske å ha hørt noe om. En annen kommentar, dersom du TettSpaden skal henge opp PCen med en magnet kan du pakke den inn i et Faradaybur for å skjerme den for magnetfeltet. Problemet er bare at ikke alle magnetfelt er like lette å stoppe. Du må undersøke hva slags materiale (og hvilken tykkelse) som trengs for nettopp denne typen magnet. Aluminium er ganske godt til dette, så har du en aluminiumskasse kan det kanskje holde. Et annet populært materiale er Mu-metall, som ofte brukes til å skjerme TV-er, PC-skjermer osv. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 P@rm@nn : Det er IKKE magneter i de fleste kabinetthøyttalere ! De er kun laget for å kunne si "pip" i forskjellige varianter, og er konstruert med et piezo-elektrisk krystall (som utvider seg / trekker seg sammen når det går strøm gjennom det). Sier du det? Da har jeg jammen lært noe interesengt i dag også. Vet du når de begynte med dette stoffet? Grunnen til at jeg var så bombastisk var at jeg prøvde på 2 kabinetter og begge var magnetiske. Men det skal sies at de var 2 gamle kabinetter, skulle selvfølgelig prøvd på Lian Li kabinettet mitt( som jeg gjorde nå) og du har selvfølgelig helt rett. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 kutt noen hull i toppen av kabinettet og heng cet opp i tråder, ellers kan du binde en tråd rundt hele kabiettet og henge det opp. Obs, pass på at materialet som skal holde kabinettet ikke er gipsplater for da går det dårlig Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Står ganske gode magneter i f.eks. vindusvisker motorer. Ellers så vil jeg tillråde og gå til din lokale båtbutikk, dei har magneter som er bergnet til og trekke opp store anker osv... de er ganske heftige Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hadde det ikke vært MYE enklere å bare sette opp en hylle på veggen da? Eller evt. bruke borrelås? Eller bare rett å slett gi faen? Kan ikke i mine aller villeste fantasier forestille meg at magnet-løsningen kan være bra for verken kabinettet (les: riper) eller datamaskinen! harddisker, cd-brennere og sikkert andre ting tar ganske sikkert skade av slikt... Merk, siste setningen er bare spekulasjoner med et snev av logikk... :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Faradaybur har med elektriske felt ågjøre, magnetiske felt er noe helt annet.. Kan ikke "stoppe" magnetisme, men man kan lede feltet, f.eks ved hjelp av ting som har høy magnetisk permeabilitet som trafoblikk. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Faradaybur har med elektriske felt ågjøre, magnetiske felt er noe helt annet.. Kan ikke "stoppe" magnetisme, men man kan lede feltet, f.eks ved hjelp av ting som har høy magnetisk permeabilitet som trafoblikk. ^^ Genialt Hondaen... Tror 98% av forum'et datt av der ;P - jeg gjorde i alle fall :oops: hehe Lenke til kommentar
m`K Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Du tørr vel seriøst ikke ha en magnet i nærheten av maskina? Tenk om all dataen på hdene dine gikk shaisen? Det ville ikke vært meg som hadde gjort det iaff ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå