YokiShoki Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hei! Har i flere år nå hatt en selvlaget PHP og Mysql løsning for å vise frem bildene jeg tar på fester og lignende. Men nå har jeg glemt ut mye av PHP evnene mine og gidder rett og slett ikke modifisere den gamle løsningen min, er derfor på jakt etter en ferdig løsning, men etter å ha trålet nettet i noen dager så finner jeg ingen løsninger som umiddelbart ser ut som det rette valget for meg. De fleste bilde galleriene jeg har sett på som bruker en database fungerer ved at alle bildene blir lastet inn i databasen, noe som jeg synes er tungvint. Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte å utvikle en løsning selv en gang. Den løsningen jeg har i dag som jeg håper å finne en lignende til er som følger: - Jeg lager en mappe på serveren hvor jeg kopierer inn alle bildene og wmv filmene for en gitt begvinehet, feks en fest - Jeg lager en "thumb" mappe inne i den ovennevnte mappen hvor jeg plasserer thumbnails som jeg laget. - Mappen blir registrert i databasen. Fordelen med denne måten å gjøre det på er at jeg kan enkelt legge til og slette bilder fra mappen uten at dette klusser til noe for databasen og websiden. Bildene ganske enkelt forsvinner eller dukker opp ettersom jeg måtte velge å fjerne eller legge til bilder. Jeg har altså 3 nivåer i mitt bildegalleri, Kategori (feks Fester), Album (feks Vorspiel på newsman) og Bilder (som viser alle bildene fra vorspielet) Er det noen løsning som gir meg mye av samme funksjonaliteten? Det eneste jeg egentlig savner er en løsning som automatisk lager thumbnailsene for meg. Løsningen skal installeres på min nye Windows Home server, så den må vel støtte IIS. All hjelp mottas med takk! Mvh Jørgen Lenke til kommentar
bragd Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Vell, det er en veldig tungvidt måte å gjøre det på da.. Jeg foreslår egentlig bare; http://gallery.menalto.com/ Det er enkelt, og den lager thumbnails for deg, automatisk - via PHP. Den bruker MySQL database, men. du kan jo bare ha en egen database for dette? eller så er det vel tags; altså istedenfor "tabell" så er det kanskje "galleri_tabell" om du skjønner.. Håper dette fungerer best, og treffer dine krav så godt som mulig Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Vell, det er en veldig tungvidt måte å gjøre det på da.. Jeg foreslår egentlig bare; http://gallery.menalto.com/ Det er enkelt, og den lager thumbnails for deg, automatisk - via PHP. Den bruker MySQL database, men. du kan jo bare ha en egen database for dette? eller så er det vel tags; altså istedenfor "tabell" så er det kanskje "galleri_tabell" om du skjønner.. Håper dette fungerer best, og treffer dine krav så godt som mulig Hei bragd! Har kikket på Gallery og blant annet Coppermine, men uten å ha prøvd dem. De ser i grunnen begge bra ut og gir meg jo mye funksjonalitet. Jeg kommer nok til å gå for et av de velkjente, men et problem jeg sannsynligvis får er å få importert alt fra min nåværende løsning. Nettsiden min har jeg jevnlig lagt ut bilder på siden 2003, så det er nærmere 10GB med bilder og små flim snutter som skal flyttes over i den nye nettløsningen, håper å slippe å gjøre for mye manuelt og ikke minst at databasen takler en slik stor nettside. Noen tips her i forhold til Gallery ? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 http://4images.de - prøvd den? Her legger du bildene i en mappe, du logger inn og velger check for new images, alle bildene blir registrert i databasen. Du kan også få thumbnails laget automatisk. Har ikke prøvd det selv, men er godt mulig du kan slette bildene like enkelt.. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Du kan skjekke ut Plogger, tror det kan være en lettvektig løsning til hva du er ute etter. Er dette bare knipsfotografi eller noe du legger arbeid ned i? Lenke til kommentar
bragd Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hei bragd! Har kikket på Gallery og blant annet Coppermine, men uten å ha prøvd dem. De ser i grunnen begge bra ut og gir meg jo mye funksjonalitet. Jeg kommer nok til å gå for et av de velkjente, men et problem jeg sannsynligvis får er å få importert alt fra min nåværende løsning. Nettsiden min har jeg jevnlig lagt ut bilder på siden 2003, så det er nærmere 10GB med bilder og små flim snutter som skal flyttes over i den nye nettløsningen, håper å slippe å gjøre for mye manuelt og ikke minst at databasen takler en slik stor nettside. Noen tips her i forhold til Gallery ? Jeg kan hjelpe deg med dette individuelt dersom du ønsker det, legg meg til på MSN evt. [email protected] Jeg mener at det finnes en løsning i Gallery for akkurat det du har problemer. Vi kan gjerne sette oss ned å se på dette over MSN, har selv vært borti problemet, så det skal ikke bli noe problem Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Takk for tilbudet bragd! Forhåpentligvis får jeg tid en av dagene til å sette opp webserveren og prøve. Tar kontakt hvis jeg får problemer Lenke til kommentar
Duggis Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Har selv laget en løsning i php som viser bilder direkte fra mappa, iom at jeg selv heller aldri fant noe som passet mine preferanser. Thumbnails blir også opprettet automatisk. Støtter også bildetekst, som blir lagret i flatfiler. Styrken er likevel at den fungerer som en slags filutforsker via web. Opplasting av mange filer, oppretting av mapper, linker, og notater. Du kan også endre navn, og flytte filer og mapper via web. I tillegg kan du velge modus i config, galleri/filviser, evt bare ha knapper, og en default modus. Nå er jeg ikke hjemme for øyeblikket, så jeg får ikke sendt deg zip. Men om du tar kontakt via pm, så kan du jo få prøve en demo hvis ønskelig. Endret 1. juni 2011 av Duggis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå