Gå til innhold

nybegynner med Sony Vegas.. DD5.1 og rendring?

Anbefalte innlegg

Hei, har et par spørsmål ang Sony vegas 8.0, som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på :)

Jeg har nå redigert en film fra en tur i Thailand.. Og jeg bruker Sony kamera (Sony HDR-SR12E), som tar opp i Dolby Digital 5.1

Jeg har redigert lyden også slik jeg vil ha den.. Men når jeg skal rendre filmen, så får jeg jo ikke dolby digital?? og dessutten blir bildekvaliteten "dårlig", det blir liksom oppbrytning i bildet når det er bare det minste bevegelse i bildet (kamera bevegelse)..

Har rendret filmen nå 6 ganger, med forskjellige formater (AVI, mpg, osv).. og filstørelsene varierer fra 15.2Gb til 2.3 Gb..

Er det noen som vet om en bra guide til å få bedre bilde når man rendrer? og dette med dolby digital 5.1 lyd??

jo også en ting til, jeg har jo valgt widescreen.. (det er jo et widescreen kamera), men resultatet etter rendring er 4:3 ??? Hva gjør jeg galt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har et par spørsmål ang Sony vegas 8.0, som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på :)

Jeg har nå redigert en film fra en tur i Thailand.. Og jeg bruker Sony kamera (Sony HDR-SR12E), som tar opp i Dolby Digital 5.1

Jeg har redigert lyden også slik jeg vil ha den.. Men når jeg skal rendre filmen, så får jeg jo ikke dolby digital?? og dessutten blir bildekvaliteten "dårlig", det blir liksom oppbrytning i bildet når det er bare det minste bevegelse i bildet (kamera bevegelse)..

Har rendret filmen nå 6 ganger, med forskjellige formater (AVI, mpg, osv).. og filstørelsene varierer fra 15.2Gb til 2.3 Gb..

Er det noen som vet om en bra guide til å få bedre bilde når man rendrer? og dette med dolby digital 5.1 lyd??

jo også en ting til, jeg har jo valgt widescreen.. (det er jo et widescreen kamera), men resultatet etter rendring er 4:3 ??? Hva gjør jeg galt ?

Går utfra at du skal lage DVD.

Fil - egenskaper - 32 bits - PAL Widescreen

Etter redigering:

Verktøy - rendere - MPEG2 - DVArchitect PAL Widescreen (video)

Verktøy - rendere - .aa3 - Dolby 5.1

Brennes i DVArchitect.

VLC spiller av videoen i MPEG2, så kan du se på kvaliteten.

Lenke til kommentar

DEtte gjorde jeg i natt:

Etter redigering:

Brennes i DVArchitect.

Men det er mulig jeg har missforstått?, fordi Sony vegas rendret filmen til en mpg fil, (uten lyd).. og så gikk jeg på verktøy - rendre - .aa3 -dolby 5.1 og så rendret den dette til en fil til (aa3)

Men da sitter jeg altså med 2 filer som jeg ikke får brent med dvd architect.. mpg filen legger eg inn, men lyd fila (aa3) vil ikke legge seg inn..

Kanskje jeg har gjort dette feil?, er det slik at det skulle bare vært en fil totalt? lyd og bilde i en fil ?

Lenke til kommentar
DEtte gjorde jeg i natt:

Etter redigering:

Brennes i DVArchitect.

Men det er mulig jeg har missforstått?, fordi Sony vegas rendret filmen til en mpg fil, (uten lyd).. og så gikk jeg på verktøy - rendre - .aa3 -dolby 5.1 og så rendret den dette til en fil til (aa3)

Men da sitter jeg altså med 2 filer som jeg ikke får brent med dvd architect.. mpg filen legger eg inn, men lyd fila (aa3) vil ikke legge seg inn..

Kanskje jeg har gjort dette feil?, er det slik at det skulle bare vært en fil totalt? lyd og bilde i en fil ?

Du har gjordt riktig. DVA legger automatisk på lydfila, om du kaller mpeg2 f.eks. A(.mpeg2), lyden oxo A(.aa3). Og legger begge i samme mappe.

Ellers må du legge video på timeline, og audio under på timeline.

Preview, og du kjører videoen som den vil vises på DVD.

Lenke til kommentar
programmet aksepterer ikke .aa3 filer..

Får bare denne meldingen: The selected file is not of the required type..

Men jeg tester ut noe annet nå, en annen lydfil som heter .ac3 får se når den har rendret ferdig :)

Beklager, .aa3 er for vanlig stereo. Men DVA aksepterer .aa3 som audio-fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...