Gå til innhold

Rimelig ekstern blitz til 450D, eller nytt objektiv?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Fikk testa ut en ekstern blitz i helgen som min bestefar hadde med, og - herregud..

Det var jo en helg annen verden!

Kvaliteten på innendørs-fotografering ble jo en helt annen.

Men så kommer spørsmålet..

Jeg er usikker på om det egentlig er verdt det for min del.

Det er ikke så grusomt ofte jeg kommer i den situasjonen at jeg skal fotografere noe særlig innendørs. Er egentlig mest glad i å ta bilder utendørs.

Så kanskje jeg bør spare pengene og heller kjøpe et nytt objektiv som gir meg mer glede av kameraet?

Har sett litt på denne, og den virker jo ganske interessant:

https://prisguiden.no/product.php?productId=36141

Ha i bakhodet at jeg KUN bruker kameraet på hobbybasis, og har ikke noen store ambisjoner med kameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Du må selv vurdere hva du kommer til å få mest glede av. Personlig ville jeg gått for en ekstern blitz i stedet for det objektivet, men det er meg. Blitz og teleobjektiv har jo helt ulike bruksområder.

Lenke til kommentar

Jeg tror så absolutt du ville fått glede av en blits. Du skriver jo selv at du oppdaget en ny verden med den du lånte. Den innebygde bitsen på kameraet er jo kun en nødløsning, og kommer som regel raskt til kort i de fleste situasjoner. Det kan jo være hyggelig å plutselig kunne ta OK bilder i selskaper, tilstelninger o.l. der man ellers ikke har denne muigheten.

Men mange tenker originalblits når de vurderer en slik. Huskk at den som regel koster skjorta i forhold til en fra tredjepartsleverandør. Til mitt ultrazoom har jeg en blits fra Metz, som lager blitser til det meste av kamera. De har hyggelge priser i kategorien midt p åtreet-blitser. Besøk www.metz.de/en, der kan du velge "kameraanbefalinger", velge fabrikat og type kamera, og får da opp anbefalte blitser til din modell.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Takker for fine svar.

Er klar over at en telelinse og en blitz har helt forskjellige bruksområder ja, men jeg tenker på å generelt utvide gleden av å ha kameraet. Da kan sikkert begge deler hjelpe på.

Skal sjekke siden du linka meg, Manskow :)

Har dere noen priseksempeler på 3. parts-blitzer?

Og den Sigma-linsen jeg nevnte; høres den grei ut til mitt bruk?

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Skal du ha en telezoom vil jeg anbefale deg å legge litt mer penger i det. 1000 kr. for en 55-200mm skriker veldig dårlig optikk i mine ører. Ville spart opp litt over en tusenlapp til og valgt Canon EF-S 55-250mm IS som skal gi veldig mye for pengene.

Hva du skal kjøpe kommer jo helt ann på deg. Canon Speedlite 430 EX og Canon EF-S 55-250mm IS koster jo omtrent like mye.

Lenke til kommentar

Skal da ha en rimelig telezoom; så anbefaler jeg deg å legge på litt og kjøpe et med noe bedre ytelse. f.eks. Canon EF-S 55-250mm IS. Jeg har ikke så veldig god erfaring med rimelige telezoomer, så derfor denne anbefalingen.

En god blits er alltid nyttig; se på Canon Speedlite 430 EX II eller Sigma 530.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan blits du lånte,så dette blir bare sånt generelt.

Du burde være forsiktig med bruk av blits som ikke er tilpasset digitale kameraer,mange av de gamle blitsene har en høyere spenning som kan grille Canon kameraer.

Ellers så er jeg enige med de andre,skal du ha et nytt objekt,så kjøp ihvertfall noe som blir anbefalt her og ikke kjøp noe som gir deg dårligere kvalitet på bildene en med det objektivet du har nå.

Skal du ha en rimelig og bra telezoom,så er 55-250 IS et av de beste kjøpene,men i disse mørketidene får du ikke brukt det så veldig mye så kanskje et blitskjøp er mer fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...