Gå til innhold

Fdisk på XP?

A_berg

Anbefalte innlegg

Jeg skal formatere hardisken og lage helt nye partisjoner. Det jeg lurer på er om man kan kjøre Fdisk fra XP's oppstartsdiskett.

Jeg har hørt at Fdisk ikke støttes av XP, så jeg trenger litt hjelp her.

Så kan man kjøre Fdisk fra XP's oppstartsdiskett??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fdisk er totalt uavhengig av operativsystemet...vet ikke om fdisk ligger på oppstartsdisketten til xp. men under installasjonen av winxp kommer du til et punkt hvor du kan partisjonere om diskene.

skal du absolutt bruke fdisk, og den ikke ligger på oppstarts-disken til xp (visste ikke det fans noe slik), er det bare å laste ned en bootdisk, på www.bootdisk.com. husk at dos ikke ser ntfs-partisjoner. de kan mountes ved bruk av spesielle programmer.

edit: de oppstartsdiskettene til xp, er rene installasjonsdisketter, egnet for de som ikke kan boote på cdrom, eller ikke har xp versjon som kan bootes på. ønsker du å ha en oppstartsdiskett med fdisk, er du nødt til å laste en 98/Me versjon. dette er fordi xp/2000 ikke har dos.

Lenke til kommentar

da begynner den å kopiere filer også, nei partisjoner med fdisk og formater i xp

Lettere skriv diskpart i kjør skriv så help og trykk enter

elleers adminastrive verktøy i kontrollpanel datamskinbehandling sjekk under lagringsmedier

de to siste har ikke jeg prøvd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...