Gå til innhold

Noen gode nyttårsforsetter?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff er mye og ta tak i her...

 

1. Ta mere bilder, som nevnt tilegere ikke bare tenke at det kunne vært noe, faktisk ta tiden til og ta bildet.

2. Mindre fokus på utstyr og mere fokus på selve foto

3. Lære og bruke blits

4. Være flinkere og gå ut og ta bilder istede for tv data...

5. Lære mere om redigering bruke mere tid på det

Lenke til kommentar

-Bli flinkere med pengebruken, og heller spare for å ha i reserve. Bilen må ha nye bremser og ny clutch, og det blir jo nesten 20.000,- for litt kvalitet. Med andre ord, som sagt lenger oppe, lære meg å bruke det utstyret jeg har nå før jeg blåser mer penger på nytt. Det er først og fremst jeg selv som er begrensningen.

 

-Ha bedre tålmodighet til å få til skikkelige komposisjoner og spekulere mer i innstillinger før jeg haster på utløser-knappen og sier meg fornøyd. Jeg har nok gått glipp av mange gode motiver, jeg er bare for ivrig til å komme meg videre.

 

-Ta flere turer på fjellet og ut i skog og mark, både for trimmen og motivene sin del. Det er landskapsfotografering jeg er mest interessert i, så da gir det lite mening å tusle rundt i bakgården her eller på den lokale fergekaia.

 

-Neste gang jeg skal til Shetland i jobbsammenheng, så SKAL jeg ha med kameraet, og jeg skal ha meg leiebil. Landskapet der er helt utrolig.

 

Har vel noen som ikke er relatert til foto også, men det er sikkert ikke så interessant her.

Lenke til kommentar
- Maks 2 timer på datamaskina hver dag. Det inkluderer bildebehandlingen.

- Mer turer.

- Mer penger til foto, mindre penger til fjas. Dvs. mer økonomisk.

- Frelse venner til å begynne med foto.

Lokke venner til økonomisk ruin, mener du vel. Lokkemann :p

Hehe!

Her i Hemsedal har vi altfor mange Facebook og Nettby nerder som sitter mesteparten av tiden inne (min tennårings-aldersgruppe). Er bra om iallefall èn begynner å ta tak i dette og dra med venner på fototurer og turer generelt og lære å ta digge bilder :)

Lenke til kommentar
Eg o ... Men så tar det plutselig av for alt eg samle på e'kje rot. :roll:

 

Jeg har opptil flere mapper med navn som tmp, random, diverse, osv. Tanken var å putte midlertidige, tilfeldige og uviktige filer der i stedet for å spre dem rundt om på harddisken. Slik blir det lettere å slette unna etterhvert. Problemet er at det blir til at man putter alt man ikke vet hvor man skal putte inn i slike mapper. Dermed har du plutselig masse GB med søppel, hvor kanskje 5% er filer man ønsker å beholde, men det er for mye arbeid å sortere gjennom de resterende 95%...

 

On topic: om jeg skulle ha noen nyttårsforsetter, må det være: ta flere bilder av mennesker ; ta flere bilder punktum; og å bekjentgjøre meg mer med andre fotografer, klassiske og samtidige. Og selvsagt en del andre "forbedre livet ditt!"-mål som ikke har noe med foto å gjøre.

Lenke til kommentar

De som bruker Mac (noe jeg også gjør i tillegg til PC-laptop) er heldige når det gjelder plass på skrivebordet. Doc-en er helt genial i så måte. Jeg vet det er mulig å gjøre det samme med XP og Vista, men jeg liker ikke å ha slike tillegg til Win som ikke kommer fra MS. Jeg har tidligere opplevd kluss med et kjent shell til XP, og siden den dagen har jeg holdt maskinen ren for slikt tøys.

 

Det er kun på Mac-en at jeg har en ren desktop. Jeg synes det er upraktisk å ikke ha snarvei til programmer der, selv om jeg selvsagt legger de viktigste i kommandolinjen og startmenyen. Småprogrammer og slik skit befinner seg på desktop.

 

Siden jeg tar RAW og M-jpg så lurer jeg litt på om jeg skal utelate rawfilene fra Picasa. Vil det føre til at jeg får bedre plass fordi det registeret i Picasa tar så stor plass. Jeg leste nemlig i tråden for Picasa 3 at Picasa tar stor plass på grunn av mange bilder og mange miniatyrer. Forsvinner alt når jeg fjerner filer fra Picasa?

 

Etter at jeg begynte med Raw+M-jpg så er det ikke så viktig å kunne browse raw lenger, fordi jpg har jo samme filnavn som raw, bare med et annet suffiks. Dessuten kan Picasa bildeviser avlaste situasjonen med å vise raw i sine respektive mapper i explorer.

Lenke til kommentar

PM, det du kan gjøre er å lage en Alias(snarvei) av de programmene du ønsker. Plasser de i en mappe under hjem(hus ikonet) og dra det over til docken.

 

Jeg gjorde dette, kalte mappen for "prog.dock". Trykk på mappen, opp kommer programmene i alfabetisk rekkefølge.

 

Ønsker du å legge til ett program, bare å lag en alias, dra den til en av prog.dock mappene og den andre oppdaterer seg automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...