G_O Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hei. Jeg skal begynne i ny jobb på nyåret som medfølger stor reisevirksomhet i utlandet. Hvordan er det med diettpenger da? http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/L....html?id=438645 Hvis man tar f.eks sør-korea, (jeg blir å jobbe mye i asia) nattillegget der er 1220,- og dagtillegget 560,- Vil jeg da få 1220 + 560 = 1780,- pr. døgn jeg oppholder meg der? Også kommer jeg til å være der ca en måned å jobbe, vil jeg da få 1780 x 30 = 53400?? Synes det høres usansynelig mye ut jeg.. Vil nok få den infoen rundt det jeg trenger når jeg begynner i ny jobben, men er jo litt nysjerrig her jeg sitter!! Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Er du sikker på at statens reiseregulativ gjelder da? Dette gjelder jo kun reiser på statens regning, selv om det nok er mange avtaler i næringslivet som bygger på dette regulativet. Videre så er det vel slik at nattillegg gis når du ikke har fått dekket utgiftene til overnatting på annen måte. Arbeidsgiveren din er antakelig vant til å ha ansatte i utlandet, og da er nok utgifter til overnatting dekket ved at de betaler hotell eller har egne boliger. Du får antakelig diettpenger. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Som Pjotrik sier så avhenger dette av hvordan selskapet du jobber for ordner dette. Det kam de bestemme selv. Hvis de følger statens regulativ (som mange selskaper gjør) så må du huske på at det trekkes i fra det som arbeidsgiver dekker. Hvis du får 1780 per døgn så vil det si at du skal dekke all kost og losji selv. Sannsynligvis dekker firmaet hotell (da forsvinner 1220), så er det sikkert frokost på hotellet (da trekkes det ca. 20%) og du sitter igjen med 448,- per dag for å dekke lunsj+middag. Som sagt kan dette være helt forskjellig der du skal jobbe, men praktiseres slik flere andre steder i alle fall. Lenke til kommentar
G_O Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Som Pjotrik sier så avhenger dette av hvordan selskapet du jobber for ordner dette. Det kam de bestemme selv. Hvis de følger statens regulativ (som mange selskaper gjør) så må du huske på at det trekkes i fra det som arbeidsgiver dekker. Hvis du får 1780 per døgn så vil det si at du skal dekke all kost og losji selv. Sannsynligvis dekker firmaet hotell (da forsvinner 1220), så er det sikkert frokost på hotellet (da trekkes det ca. 20%) og du sitter igjen med 448,- per dag for å dekke lunsj+middag. Som sagt kan dette være helt forskjellig der du skal jobbe, men praktiseres slik flere andre steder i alle fall. Dette høres litt mer fornuftig ut ja! Takk for kjapt og oppklarende svar! Er det noe annet som kan være verdt å tenke på med tanke på utelandsjobbing eller? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Få masse hjelp og sett deg godt inn i reglene på arbeidsplassen din når du skal skrive de første reiseregningene dine! Husker en jeg jobbet sammen med hadde forsøkt seg på sin første reiseregning. Han viste den til en erfaren reiser, og han bare lo høyt av regninga. Det var selvsagt masse han hadde glemt - noe som ville ført til at han hadde gått glipp av masse penger. Sett deg også godt inn i hva av det du får utbetalt som ikke skal skattes. Det som reiste mye der jeg jobbet (ingeniører) hadde iallfall til smør på brødet og vel så det. Lykke til i ny jobb! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå