Gå til innhold

Blu-ray dødt om et år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke den artikkelen, men personlig vil jeg si: NEI Blu-Ray er da ikke død? Og i hvertfall ikke etter bare så kort tid på markedet. Blu-Ray er en åpenbaring og en revolusjon, ser flere og flere som kjøper Blu-Ray fremfor DVD eller i det minste kjøper de filmene de VIRKELIG vil ha på BR.

Akkurat nå er Blu-Ray filmene en femtilapp dyrer enn vanlig DVD eller enda mer "or so" så det er derfor jeg ikke har begynt å kjøpe Blu-Ray. Kommer nok til å gjøre det så fort jeg ser at hyllene fylles med flere blu-ray filmer enn dvd'er i butikkene

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje spå, så det er umogeleg å sei, men den enklaste måten å implementere BD er ved å kutte ut DVD og få BD ned på prisområdet til DVD. Det kostar ikkje stort meir å lage ein film til BD enn DVD, ved å fase ut DVD og trappe opp både produksjon og salg av BD og BD-spelarar kan det litt etter litt ta over markedet.

Problemet med BD er at fleirtalet av forbrukarane ikkje ser behovet og ikkje vil bruke BD når det finnes DVD på markedet, prisen er ein avgjerande faktor. Eg får 3 DVD-filmar for same pris som 1 BD-film i dag. Difor er det opp til produsentane å enten overbevise forbrukarane om at det er eit behov, eller tvinge dei over ved å fase ut DVD.

Lenke til kommentar

En dvd kan nesten komme opp mot identisk lik bildekvalitet som en BD spiller, men da snakker vi om en dyr dvd spiller av typen marantz, pioneer, nad og CLASSÉ osv som oppskalerer. Sony sa de ville ha en markedsandel på 50% innen utgangen av året. Det har de mislykket stort med ettersom den ikke er på 10% engang. Virker som salget i USA er dårligere enn her i Europa og ellers. Ganske rart det ettersom HD har vært et kjent fenomen der i mange år allerde. De fleste store tvkanalene tilbyr hd, som for eksempel HBO, CNBC, National Geographic og Discovery.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  Zeph skrev:
Eg kan ikkje spå, så det er umogeleg å sei, men den enklaste måten å implementere BD er ved å kutte ut DVD og få BD ned på prisområdet til DVD. Det kostar ikkje stort meir å lage ein film til BD enn DVD, ved å fase ut DVD og trappe opp både produksjon og salg av BD og BD-spelarar kan det litt etter litt ta over markedet.

Problemet med BD er at fleirtalet av forbrukarane ikkje ser behovet og ikkje vil bruke BD når det finnes DVD på markedet, prisen er ein avgjerande faktor. Eg får 3 DVD-filmar for same pris som 1 BD-film i dag. Difor er det opp til produsentane å enten overbevise forbrukarane om at det er eit behov, eller tvinge dei over ved å fase ut DVD.

Blue Ray er kommet for og bli!!! det er det ingen tvil om.

Bra med nynorsk!!!!!!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor lenge det kommer til å bli.

Bluray konkurrerer ikke bare med andre fysiske lagringsmedia, men med video til salgs eller leie som leveres over internett, kabel-TV-kabel og snart over digitalt bakkenett. Hvis film som leveres uten noe fysisk medium slår gjennom i markedet før Bluray er like utbredt og billig som DVD. Da er løpet kjørt. Da går folk over fra DVD til å laste ned film til dekoderen eller PC-en, og ikke fra DVD til Bluray.

Lenke til kommentar
  Svinks skrev:
Spørsmålet er hvor lenge det kommer til å bli.

Bluray konkurrerer ikke bare med andre fysiske lagringsmedia, men med video til salgs eller leie som leveres over internett, kabel-TV-kabel og snart over digitalt bakkenett. Hvis film som leveres uten noe fysisk medium slår gjennom i markedet før Bluray er like utbredt og billig som DVD. Da er løpet kjørt. Da går folk over fra DVD til å laste ned film til dekoderen eller PC-en, og ikke fra DVD til Bluray.

Hvis en tar utgangspunktet i Norge så er nok det sant ja, tar en verden som kanskje ikke har like god dekning som oss her så er nok forsatt BR til å forbli leeenge.

Lenke til kommentar
  Teac skrev:
En dvd kan nesten komme opp mot identisk lik bildekvalitet som en BD spiller, men da snakker vi om en dyr dvd spiller av typen marantz, pioneer, nad og CLASSÉ osv som oppskalerer.

http://fwd.five.tv/videos/news-bluray-vs-dvd-upscale

Tror vel plater uansett format er på vei ut. Fiber eller noe lignende teknologi uten fysiske medier vil trolig bli fremtidens mediekanal, men jeg tror det tar lengre tid en 1 år.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si om akkurat slike ting som Blu-ray og optisk fiber osv. For at slik teknologi skal ha noe økonomisk og utviklende fremgang må Ola Nordmann begynne å benytte seg av akkurat denne nye teknologien. Dersom folk ikke skaffer seg en Blu-Ray spiller kommer rett og slett denne teknologien ikke til å drives fremover.

Lenke til kommentar
  CP-Monkey skrev:
Jeg har bare en ting å si om akkurat slike ting som Blu-ray og optisk fiber osv. For at slik teknologi skal ha noe økonomisk og utviklende fremgang må Ola Nordmann begynne å benytte seg av akkurat denne nye teknologien. Dersom folk ikke skaffer seg en Blu-Ray spiller kommer rett og slett denne teknologien ikke til å drives fremover.

DVD må fasast ut og pris på BD må ned.

Dentro skrev:
  Zeph skrev:
For at det skal fungere må heile verda få fiber, det skjer aldri.

Jeg sa "fiber eller noe lignende teknologi". Gleden ved å eie fysiske medium har svekket seg jevnt og trutt siden den digitale revolusjonen startet.

Eg synest ikkje det. Digitale medium er greie dei, men det må leggast opp skikkeleg, at fysiske medium forsvinn har eg ingen tru på. Først av alt så går det på hastighet og tilgjengelighet. For å få BD-kvalitet må du ha ganske store filer, då tar det tid å laste ned, sjølv med ei kjapp linje. Å ha filmane lagra lokalt er neppe aktuelt, det blir for lett å piratkopiere, for ikkje å snakke om all plassen det tar. Kva om ein vil sjå film på hytta der ein kun har ei svak linje?

Dersom ein skal streame eller sjå on-demand må både server og internettforbindelse ha kapasitet til dette, om nokre hundre skal streame samtidig kan det gå hardt ut over den utgåande linja til serveren.

Om det ikkje skal lagres lokalt er ein avhengig av å ha internett med rimelig god hastighet når ein skal sjå film. Er linja nede eller ein venter på oppkopling, er på ferie, hytta, i bilen eller liknande så kan du ikkje sjå film.

Skulle det være aktuelt å lagre lokalt må du ha backup, kjipt å miste heile filmsamlinga fordi harddisken ryk. Kan ein då laste ned filmane på nytt? Er det ubegrensa antal nedlastinger?

Lenke til kommentar
  Teac skrev:
En dvd kan nesten komme opp mot identisk lik bildekvalitet som en BD spiller, men da snakker vi om en dyr dvd spiller av typen marantz, pioneer, nad og CLASSÉ osv som oppskalerer. Sony sa de ville ha en markedsandel på 50% innen utgangen av året. Det har de mislykket stort med ettersom den ikke er på 10% engang. Virker som salget i USA er dårligere enn her i Europa og ellers. Ganske rart det ettersom HD har vært et kjent fenomen der i mange år allerde. De fleste store tvkanalene tilbyr hd, som for eksempel HBO, CNBC, National Geographic og Discovery.

Det er allikevel kun 576 linjer spilleren har å leke med, så at en Marantz dvd-spiller til f.eks. 12.000 kr. skal ha samme bildekvalitet som Pioneer sin toppmodell med blu-ray-formatet som koster rundt det samme kjøper jeg ikke.

Jeg har selv sett dyre spillere gjøre en god jobb med SD-kvalitet, men at det kan måle seg med BD er langt fra sannheten.

Når det er sagt så er jo lyden halve hjemmekinoopplevelsen og Dolby Digital 5.1 på 448 Kbps (hvis jeg ikke tar helt feil) som er standard på de fleste dvd'er i dag kan jo ikke måle seg med Dolby True-HD og DTS-HD. Blir jo som å sammenlikne mp3 med cd.

Om formatet overlever like lenge som dvd er vanskelig å si, men at det er kommet for å bli de neste årene er jeg ganske sikker på. Jobber i elektrobutikk og for et år siden var det kun noen som hadde hørt om formatet og ikke visste noen særlig interesse når jeg fortalte om det. I dag er det på god vei å bli alle mannseie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...