Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Montering av tåkelys på VW Vento ´97 mod.

ybn

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har planer om å montere tåkelys (fremme) på en VW Vento ´97 mod, men er ikke helt sikker på hvordan dette skal gjøres. Bryter for tåkelysene er det i bilen fra før, så det er bare hvordan ledningene skal legges opp jeg lurer på. Om det er det noen som har gjort dette før, så er jeg svært takknemmelig for et par tips:-)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo.

Har planer om å montere tåkelys (fremme) på en VW Vento ´97 mod, men er ikke helt sikker på hvordan dette skal gjøres. Bryter for tåkelysene er det i bilen fra før, så det er bare hvordan ledningene skal legges opp jeg lurer på. Om det er det noen som har gjort dette før, så er jeg svært takknemmelig for et par tips:-)

På forhånd takk.

Sikker på at ikke ledningene ligger der allerede? Et annet spørsmål er hva du skal med tåkelys, man bruker de jo aldri.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se ligger det ikke ledninger klar. Om det gjør det, så er ikke jeg i stand til å finne de...

Grunnen til at jeg vil montere tåkelys at jeg bor på en øy med svært svingete veier, ingen gatebelysning og hjorter som lusker i busken rundt hver en sving... Orginallysene på VW Vento lyser utrolig dårlig ut til sidene, og jeg håper at jeg vil få lyst grøften bedre opp ved å montere tåkelys. Det ville gjort det lettere å oppdage hjorten før den står rett forran deg i veien.

Lenke til kommentar

Tåkelys er ubrukelig til det formålet du beskriver (og ulovlig også, som følge av større misbruk og feiloppfatninger hos den generelle befolkning), men er mange feilaktig bruker tåkelys slik, noe som gjør saken mye verre enn den var i utgangspunktet. Greia med tåkelys er at de lyser maksimalt 10 meter foran bilen. I 80km/t utgjør det under et halvt sekund med lys forover, hvor et nærlys lyser 150-200m forover, og gir dermed rundt 5 sekunder med effektivt lys i 80km/t. Om du får 2 meter ekstra sikt utover et halvt sekund foran deg (eller 1 sekund i 40km/t for å sette det litt i perspektiv), så er det like ubrukelig som ingen lys (eller verre pga. redusert lengdesyn som følge av mye forgrunnslys). Du klarer rett og slett ikke engang å løfte foten fra gasspedalen før du har passert den strekningen du har lys, eller i 80km/t vil du ikke engang klare å avgjøre hva det er du ser før du har passert.

Svært mange kjører med nærlys med elendige pærer (pærer som er over et halvår gammelt har vesentlig redusert lys enn en helt ny pære), gjerne kjøpt til 50kr på en bensinstasjon. Det reduserer lysmengden betraktelig enn hvis man brukte nye pærer av god kvalitet (de koster fra 100kr til 200kr pr. stykk, og mange vil selvsagt kjøpe det billigste i tro at det ikke utgjør noen forskjell). Et annet stort problem er at mange har nærlys som lyser rett ned i veien fremfor forover. Punktet der lyset passerer midtstripen på veien skal være ca. 60 meter foran bilen, ikke 10 eller 20 slik mange har det.

Lenke til kommentar

Mye fornuftigt der, gxi. Er klar over det du sier. Jeg mener ikke at tåkelys vil gi noe bedre syn om jeg ligger i f.eks. 80 km/t. Det jeg ønsker er å ha muligheten til å skru på tåkelysene i tillegg til fjernlysene, og kjøre ved lav hastighet der jeg vet det pleier å vere hjort. Det kan hende jeg har misforstått, men jeg trodde det var fullt lovlig å kjøre med tåkelys i kombinasjon med fjernlys i lav hastighet (som er det jeg ønsker å ha muligheten til).

Lenke til kommentar

Det stemmer at (det i teorien) er lov å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys, men poenget med tåkelysene forsvinner på det tidspunktet du slår på fjernlyset. Dersom du ønsker å se bredt i noe høyere hastighet enn 10km/t, så burde du heller montere noe ekstra fjernlys med en bredere spredning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...