Gå til innhold

Ny stillegående 1TB hardisk

Knopfix

Anbefalte innlegg

Min 1TB WD Green Power fra i vår bråker klart mer enn mine to 1TB Samsung F1-disker fra tidlig sommer og sen høst. WD-disken bråker mindre idle, men lyden av lesehodet som beveger seg kan høres tvers gjennom rommet, og som torrent-disk har den kostet meg nattesøvn. Samsungdiskene støyer en smule mer idle, men forskjellen mellom idle og active der er mye mindre, og jeg vil fortsette å kjøpe F1-disker neste gang jeg trenger mer plass.

Men det kan legges til at etter å ha brukt fem timer på å kryptert hele WD-disken (konstant skrivehastighet på 50-60 MB/s) var den kjøligere enn det F1-diskene er idle. Dersom varme kan bli et problem er nok GP et greit valg.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var ikke lett.

Disker utvikler vel ikke så mye varme under idle ? Hvis det er tilfelle så kan jo Samsung F1 være et alternativ.Disken vil nok sjelden brukes mer enn rundt 2 timer av gangen da jeg ser en film osv.På rundt 2 timers bruk kan jeg ikke se for meg at den vil bli så varm da PH blir avslått når den ikke er i bruk.Har heller ikke planer om å bruke torrent klienten på PH så mye.

Kjenner en som har PH med Samsung disk og han utførte en test som varte en halv time med kopiering til disken.Han syntes ikke PH ble spesielt varm av dette.Ikke noe vond å ta på etterpå....

Edit:Noen som vet noe om støy og varme på Seagate 1TB Barracuda HD.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Dette var ikke lett.

Disker utvikler vel ikke så mye varme under idle ? Hvis det er tilfelle så kan jo Samsung F1 være et alternativ.Disken vil nok sjelden brukes mer enn rundt 2 timer av gangen da jeg ser en film osv.På rundt 2 timers bruk kan jeg ikke se for meg at den vil bli så varm da PH blir avslått når den ikke er i bruk.Har heller ikke planer om å bruke torrent klienten på PH så mye.

Kjenner en som har PH med Samsung disk og han utførte en test som varte en halv time med kopiering til disken.Han syntes ikke PH ble spesielt varm av dette.Ikke noe vond å ta på etterpå....

skal du slå av ph må du kutte strømmen. men siden du ikke vil høre på gode råd så good luck

Lenke til kommentar
skal du slå av ph må du kutte strømmen. men siden du ikke vil høre på gode råd så good luck

Vil jeg ikke høre på gode råd ? Mekelig at jeg spør da :p

Jeg har akkurat fått PH og trodde hardisken ikke ville jobbe i stand by modus.

Så strømmen må kuttes helt for at hardisken ikke skal lage noen lyd i det hele tatt ?

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva dette problemet med varme faktisk er?

Blir det så varmt at disken dør? Er det prosessoren i PH eller noe som fører til dette?

En disk skal fint kunne leve uten noen form for aktiv kjøling.

Samsung disken er forholdsvis lydløs, men tipper GP disken er hakket bedre egnet med tanke på varme osv.

Vi har også noe som heter garanti og reklamasjonsrett på harddisker så om den skulle finne på å dø kan en jo bare returnere den og få en ny. Backup er uansett en god ide.

Lenke til kommentar
Dette var ikke lett.

Hvis disken ikke blir slått av ser jeg WD Green power som beste valg fordi den utvikler minst varme og støyer minst ved idle.

Hvis disken slåes av i standby mode ser jeg Samsung som best valg fordi den ikke vil utvikle varme under standby og støyer minst når jeg bruker den(den vil for det meste stå i standy)

Snakket med en som har PH og han sier disken ikke er aktiv i standby så da ser jeg Samsung som beste alternativ da den støyer minst og er avslått i standby og strømmen ikke må slåes helt av som du sier.

Lenke til kommentar
WD-disken bråker mindre idle, men lyden av lesehodet som beveger seg kan høres tvers gjennom rommet, og som torrent-disk har den kostet meg nattesøvn.

Beklager å komme med noe totalt offtopic her, men for at den settningen der skal ha noen som helt mening må du omtrent bruke harddisken som pute, og kjøre totalt vifteløst kabinett...

Eller så sover du veldig VELDIG lett.

Jeg sover godt med radeon 4870x2 med vifta på 80% og folding@home (testa det ut), og med 25cm sidevifte i kabinettet, 4x120mm og 1x80mm.

Vanligvis bruker jeg maskinen som varmeovn og vifta på 50% på skjermkortet, og jeg merker ikke noe til den. Å snakke om at en nyeste generasjon GreenCaviar støyer blir liksom litt merkelig i mine øyne. Ved full load kan du såvidt høre den med èn 120mm vifte i kabinettet.

Lenke til kommentar
Eller så sover du veldig VELDIG lett.

Eventuelt klassefiserer jeg støy mye strengere enn 90% her på forumet.

Uansett hva jeg kaller høyt eller ikke, her er mine relative vurderinger:

-Samsung F1 idle bråker dobbelt så mye som WD GP idle.

-WD GP load bråker fem ganger så mye som Samsung F1 load.

Lenke til kommentar
Jeg syns Samsung er mest stille allround men bråker under load og WD er litt mer bråkete en Samsung når den ikke jobber kraftig men holder dette støynivået på samme level når det kommer til load.

Segate er bare å styre unna bårligkvalitet ikke noe spesielt lav lyd uten load og en irriterende lyd under load..

Min Segate HDD gikk i stykker etter 2 uker!! Og den nye er ikke helt 100% den heller..

Samsung og WD er jeg liek fornøyd med begge to

Det er jo ikke unormalt at den tok kvelden så tidlig. Dette kan komme av produksjonsfeil, og da vil disken ta kvelden rimelig fort uansett merke.

Jeg slenger meg også på anbefalingene av Samsung's spinpoint disker. Har for tiden 4stk av de, og de fungerer som en drøm. Stille og kjølig, men jeg kjører aktiv kjøling på de da vel og merke. Et merke du bør holde deg unna når det kommer til varme er Hitachi. De er kjappe, men utvikler mye varme, og min ene 500gig Hitachi disk er varmere idle enn Samsung 1tb disken er under load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...