Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]For godt til å være sant? Ang. Citroen C5 1.8

fubar84

Anbefalte innlegg

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Funderer på om jeg skal kjøpe denne, men har sett andre C5 1.8, 2003-mod i samme område (Trøndelag) som ligger godt over 120k. Skal vel ta en NAF-test på denne, men hva tror folket? Desperat selger eller lureri? Finner det litt merkverdig at to-tre identiske biler skal være på ca. 25k forskjell i pris. Rimelig identiske km også, muligens C5 er sett på som billige bruktbiler?

Vurderer også denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Ikke så lett når man er helt bilidiot. Men stikkord er altså familiebil.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, skal være enig at dette ikke var det peneste valget som kunden kunne ha krysset av ved bestilling

Ellers har jeg da sittet i flere Lagunaer som er betraktlig flottere i fargevalget.

Ellers er jo grått en av favorittene i norge, Toyota hadde jo dette som eneste valg i mange år uten at det plaget salget.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg må nå se hvor "ille" den ser ut innvendig da. Men har vel egentlig ikke noe særlig krav til interiør. Lurer vel heller på hva som trakk ned prisen såpass mye, står jo fint lite i annonsen.

Vurderer ikke bare franske biler nei. Hadde en Avensis 2.0 i hele to mnd før dama kræsja med den, totalvrak og minus 10k ifht kjøpsprisen. Nå har vi ca. 130k i egenkapital, ingen planer om å ta opp større lån så det er vel budsjettet vårt. Har generelt sett at de franske bilene er de rimeligste, men det er det kanskje en grunn til?

Har nå studert mangfoldige tester og lest på diverse fora uten å bli særlig klokere.

Syns personlig at Avensisen var kjedelig å kjøre, uten at det skal ha noe å si for neste bil. Kjører ikke så mye uansett. Stasjonsvogn må det jo bli dessverre, med unge og vogn og annet babyutstyr. Har lånt en Grand Vitara av svigers foreløpig, men en gang må de på jobb og :p

Dama vil ikke ha Opel, Volvo eller Passat så det må vel bli fransk eller japansk, igjen. Men det haster jo litt, og da får man ikke de helt store valgmulighetene heller.

Lenke til kommentar
Den Citroenen kan jo være billig rett og slett fordi vedkommende må selge, det er ikke lett og selge i desember og skal han bli kvitt en bil litt raskt må man dumpe prisen.

Det er det jeg håper på. Bare han ikke ser prisforlangede andre steder, for samme bil.

Så kan det jo være mange skjulte feil osv, da får jeg håpe at NAF-testen kommer godt med.

Lenke til kommentar

Fikk forklaring på prisen nå: De pleier vanligvis å selge til forhandlere, og da er det jo naturligvis en lavere pris de opererer med. Nå "gadd" de bare ikke å sette opp prisen, selv om salget var retta mot private... Da er de bra late som ikke vil tjene mer penger, men greit nok :) En liten parkeringsbulk på den ene døra, men ingen andre synlige skader i hvertfall. NAF-test bestilt til fredag, så får vi se.

Lenke til kommentar

Jeg har en svoger som er verkstedsjef for et merkeverksted (mercedes og peugot eller hva det nå en var), og ingen i hans eller vår familie får under noen omstendigheter kjøpe Mercedes eller franskebiler da de bare er "problemer på hjul" som han beskriver det.

Jeg har selv hatt blant annet noen berlingoer som jeg har brukt i jobbsammenheng, og må si med hånden på hjertet at franske biler er gode å kjøre, men de har en byggekvalitet som ikke ligner grisen, etter noen år henger de enten ikke sammen eller så henger de sammen,,,, med gaffateip.

Lenke til kommentar
Saaben er et SVÆRT risikabelt valg.

Særlig 2001 modellen er utsatt for motorhavari, skrammellyd i register samt registerkjedebrudd.

Jobbet på Saab selv, og vi fikk i gjennomsnitt inn en 01 modell med motorhavari i uka !!!! (selv på biler med fulle servicehefter).

Det mest kjente problemet på 9-5 er oil sludge, men dersom dette er utbedret og olje skiftet hver 10.000km skal det ikke være noe stress. Er også mulig å finne nyere modeller, 2003 og utover, der slike feil skal være luket ut. Du må riktignok litt opp på km-stand for å komme ned på den prisen du har satt ...

Lenke til kommentar
Har valgt fransk én gang, og det var den siste. God komfort og gode på veien, men på kvalitet er de elendige.

Har ikke kikka på Audi da? Veit jeg iallfal hadde gått for en om jeg var deg.

Mange som er for, mange som er mot. Blir ikke akkurat klokere av fora :p Men jeg velger nå å prøvekjøre denne, før jeg tar siste avgjørelsen. Har sett på Audier, spesielt A4 og A6, men ingen aktuelle i nærområdet ihvertfall.

Hva med noe slikt?

Jeg vet ikke hvorfor, men Saab og Skoda (f.eks) klinger dårlig i hodet mitt. Må vel ha skjedd noe traumatisk med meg som barn :p Den Saaben der er ihvertfall uaktuell.

Lenke til kommentar
Jeg har selv hatt blant annet noen berlingoer som jeg har brukt i jobbsammenheng, og må si med hånden på hjertet at franske biler er gode å kjøre, men de har en byggekvalitet som ikke ligner grisen, etter noen år henger de enten ikke sammen eller så henger de sammen,,,, med gaffateip.

Det har den enkle forklaring at Citroën Berlingo, Renault Kangoo og alle de franske arbeidsbilene der er noe skikkelig dritt. At de i tillegg ofte blir kjørt som firmabiler av folk som gir totalt faen i de hjelper heller ikke på holdbarheten.

Jeg kommer for øvrig fra en familie som har hatt Citroën GS, CX, XM og BX. Og Renault Megane, Megane ll, to stk. Laguna ll og en Kangoo. Den eneste av disse som det har vært noe tull med er sistnevnte. Laguna ll har jeg kjørt snart 60 000 km det siste halvannet året. Og det har ikke vært noen feil på den som har skremt meg vekk fra franske biler i hvert fall.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Hadde 1,6 Laguna ll tidligere. Anbefaler deg ikke den hvis du skal kjøre mye med full bil. Det er en altfor liten motor for en bil av den størrelsen. Du må ha minst 1,8 literen for å kunne kjøre relativt trygt forbi en trailer, for å si det sånn.

I tillegg finner man 1,6 som oftest bare i kombinasjon med utstyrspakka kalt Authentique. Dette er den billigste utgaven, og den mangler blant annet skinnseter, xenonlys, regnsensor, keyless-entry, og ikke minst antiskrens. Noe du får dersom du finner en med enten "Dynamique" eller "Privilege".

Hvis Laguna er et alternativ ville jeg heller tittet nærmere på en av disse:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13947446

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13190994

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15886546

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Renault Laguna er jo kjent for å være blant de bilene med flest feil, sikkert tøft å høre om du kjører det selv, eller er Renault elsker, men slik er det

generelt hadde jeg styrt unna fransk, og en jeg jobber med har jobbet på volvo/renault i, tja 25år. og hver gang renault blir nevt sier han bare huff.. det forklarer det meste.

står valget mellom japansk og fransk, styr unna fransk og velg japansk

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...