Gå til innhold

[Løst]Valgets Kvaler: d80, d90, eller d300?

Anbefalte innlegg

Er helt grønn på det tekniske forum språket, så.

Vonrappe: Jeg har ikke fått min d300 enda. Bestilte den for 24 timer siden, så den er på vei :thumbup: Klarer jeg å få noe kunsterisk ut av kameraet skal jeg poste dem her :)

Jeg har kun de to Kelby bøkene fra narvesen, men har planer om å dedikere meg skikkelig, så andre bøker må nok til. Har litt erfaring, men min militære utdannelse var så omfattende at det var umulig å holde meg innenfor den kunsteriske ramme :D notert meg boken du anbefalte.

Håper jeg får d300 på lørdag!!!

Klart - hvis du kan en god del foto-teknisk fra før så finnes det sikkert andre bøker som er mer egnet, men jeg lærte i alle fal masse av å lese "Understanding Exposure". :)

Forresten, er det noen andre her som har D300 med 16-85? Jeg har ikke stårkontroll på alle aktuelle normal-zoomer, så hvis noen av dere har noen tips/erfaringer å dele så ville det vært flott. Har hørt mye forskjellig om 18-200 (varierende bygge- og optisk kvalitet), alle sier at 17-55 er best (men den blir for dyr for meg tror jeg), 24-120 VR yter vel ikke en D300 retferdighet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle har rett, 17-55 er et helt fantastisk objektiv. Du får det brukt for ca 6k som ikke er altfor mye mer en det 16-85 objektivet koster. Det du får for de ekstra kronene, er et objektiv som sparker rumpe i nesten all slags vær, og er fantastisk selv i dårlig lys :)

Det er i allefall min mening da. :]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så lenge objektene ikke fyker omkring på gulvet (dvs portretter og lignende av siviliserte skapninger over barnehagealder) så kommer man faktisk mye lenger med f/3,5 og VR enn med f/2,8 uten VR i dårlig lys.

Så 16-85 objektivet har fått bra anmeldelser eller?

Noen som har link til bra tester?

Lenke til kommentar

Her er Photozone sin test.

Ellers kan du lese Bjørn Rørslett sin omtale som konkluderer med:

The 16-85 positions itself as a successor of the 18-70 Nikkor. It provides better image quality, adds a useful extension of range, and there is VR too for those in need of such devices. With all the new features factored into the equation, the loss of 2/3 stop "speed" at the long end becomes tolerable.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...