Gå til innhold

[Løst]Valgets Kvaler: d80, d90, eller d300?

Anbefalte innlegg

...og bedre støtte for gamle objektiver. Hvis du tror noe av dette kan komme til å bety mye for deg bør du ta D300 og supplere med god optikk når budsjettet tillater det.

Vel, liker du grepet best på d90 eller på d300? Trenger du støtte for gammel kremoptikk?

Jeg har D90. Så vidt jeg har skjønt er det ikke forskjell på hvilke objektiver som støttes.

D90 har fokusmotor i huset.

For å være helt presis:

Med AI eller AI-S optikk får du ingen lysmåling med D90, og du kan heller ikke bruke A modus med slike objektiver. Dette er en stor ulempe hvis du er interessert i slik optikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vurdert 16-85 vr sammen med d90, 24-120 er litt kjipt til landskap på cropkamera. Evt. 18-105 vr. Dyr optikk er litt overvurdert til du faktisk vet hva du har bruk for. Husk at 18mm på crop tilsvarer 27mm på fullformat, såpass til vidvinkel kan det være greit å ha siden du nevner landskap.

Lenke til kommentar
En 12-14 vidvinkel blir dessverre altfor dyrt(kanskje til høsten når naturens farger er på sitt beste). Og jeg har lest i denne boken (digital fotografering av scott kelby) at han anbefaler 24-130mmVRf/3,5 zoom, som kan brukes til portretter og delvis landskap. Finner lite om denne lensen på forumet, noen som har den?

16-85mm VR er et bedre objektiv enn 24-120mm. Men førstnevnte fantes ikke når Scott skrev boka.

16-85mm VR vil dekke de fleste behovene dine.

Tom

Lenke til kommentar
Ser noen kommenterer over her "flere funksjoner tilgjengelig via knapper på huset" osv. fint om dere kan spesifisere hva dere mener, da jeg ikke har klart å finne merkbare forskjeller?

Det jeg kommer på ved å kikke på D300 er (har ikke D90 tilgjengelig):

- ekstra multifunksjonsknapp (litt usikker på hva nedblendingsknappen på D90 kan brukes til)

- af-on knapp

- bryter for å endre AF-område (single point, dynamic area og auto area)

- bryter for å endre lysmåling (matrix, center weighted og spot)

- bryter for å endre AF-modus (inkludert AF-C)

- mulighet for å endre hvitbalanse, bildekvalitet og ISO selv om skjermen står på

- mulighet for å sette to forskjellige bps-innstillinger

- mirror lock-up

Lenke til kommentar
Etter å ha studert en del om forskjellene på de her kameraene, og deres anbefalinger, faller da D80 bort.

Det må bli enten d90 eller d300.

Mine ambisjoner er:

Landskap & Natur. Jeg bor i en fjord(geiranger). Her er det utallige motiver av gårder oppe i fjellsidene og majestetiske fjell.

Mennesker. Hotellet jeg jobber på har arbeidere fra hele verden(16 nasjonaliteter), samt med de 6000- 10 000 turister som kommer innom hver dag i sommer sesongen, har jeg mange interessante ansikter å fange.

Du har ikke nevnt en eneste grunn til å velge D300 fremfor D90 (se forskjeller lenger opp i tråden).

Jeg ville i likhet med Tom ha valgt 16-85 VR istedenfor 24-120 VR på et crop kamera. De ekstra mm på vidvinkelsiden kan være gull verdt i en del landskap/natur sammenhenger.

Det eneste du kanskje vil savne med dette objektivet er stor nok blender til å få skikkelig uskarp bakgrunn når du tar portrettbilder av den sinnsyke mengden mennesker som kommer innom hotellet ditt hver dag. Dette er litt smak og behag, men jeg synes i hvert fall det er kjekt å ha muligheten. I så fall kan du vurdere å ofre litt på tele siden og velge Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Ser noen kommenterer over her "flere funksjoner tilgjengelig via knapper på huset" osv. fint om dere kan spesifisere hva dere mener, da jeg ikke har klart å finne merkbare forskjeller?

Det jeg kommer på ved å kikke på D300 er (har ikke D90 tilgjengelig):

- ekstra multifunksjonsknapp (litt usikker på hva nedblendingsknappen på D90 kan brukes til)

- af-on knapp

- mulighet for å endre hvitbalanse, bildekvalitet og ISO selv om skjermen står på

- mirror lock-up

Der kom det en liste ja. :thumbup:

Jeg kan gå igjennom punkt for punkt:

- ekstra multifunksjonsknapp

D90 har en multifunksjonsknapp + nedblendingsknapp.

AF/AE-L-knappen kan også brukes til multifunk.

- af-on knapp

D90 har ikke denne

Denne har jeg på multifunk. knappen :whistle:

D90 har også denne

D90 har også denne

D90 kan ikke dette om man er i preview modus. Grunnen er at de samme knappene da fungerer som zoom og skrivebeskytt.

D90 har også denne.

- mirror lock-up

D90 har ikke egen knapp for denne. (må evt. programmere en av multifunk kanppene)

Da har vi litt bedre oversikt over forskjellene!

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du forstår forskjellene jeg har listet opp. Alle punktene i listen min er forskjeller mellom D90 og D300. Det er ikke sikkert disse forskjellene betyr noe for deg, men det er ikke poenget.

- ekstra multifunksjonsknapp

D90 har en multifunksjonsknapp + nedblendingsknapp.

AF/AE-L-knappen kan også brukes til multifunk.

D300 har altså en ekstra knapp som kan stilles inn til "hva som helst".

- af-on knapp

D90 har ikke denne

Jepp, derfor har jeg listet det opp som en forskjell.

Denne har jeg på multifunk. knappen :whistle:

Dermed kan du altså bruke Fn-knappen til noe annet nyttig på D300

D90 har også denne

Nei, D90 har ikke en egen bryter for dette. På D90 må du bruke knapp+kontrollhjul (ingen enorm ulempe, men fortsatt en forskjell)

D90 har også denne

Nei, D90 har ingen bryter for AF-C.

D90 kan ikke dette om man er i preview modus. Grunnen er at de samme knappene da fungerer som zoom og skrivebeskytt.

D90 har også denne.

Nei, D90 har ikke en egen bryter for dette. På D90 må du bruke knapp+kontrollhjul (ingen enorm ulempe, men fortsatt en forskjell)

- mirror lock-up

D90 har ikke egen knapp for denne. (må evt. programmere en av multifunk kanppene)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Ok, jeg tenkte ikke på at du skilte mellom bryter og knapp+hjul :thumbup:

D90 har også egen AF knapp, så du kan også velge AF-C med knapp+hjul metoden. ;)

Poenget mitt var at siden jeg har et D90 så kunne jeg jo sammenlikne.

Det er ikke opp til meg å vurdere hva den enkelte foretrekker, men etter mitt syn utgjør ikke de rent faktiske forskjellene veldig mye i praksis.

Dette er jo i bunn og grunn to ganske like kameraer (spesifikasjonsmessig) hvor det ene strekker seg i proff retningen med mange dedikerte knapper, og det andre tilgjengeliggjør seg for massene ved å ha flere auto-programmer og enklere layout.

Lenke til kommentar
Dette er jo i bunn og grunn to ganske like kameraer (spesifikasjonsmessig) hvor det ene strekker seg i proff retningen med mange dedikerte knapper, og det andre tilgjengeliggjør seg for massene ved å ha flere auto-programmer og enklere layout.

Da er vi helt enig :)

(For noen er det vel så viktig med forskjellene i lysmåling og AF-modul, som disse forskjellene på huset.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er det gjort! Etter 4 ukers lange netter med research og økonomiske vurderinger, ble valget mitt : d300 med 16-85mm f/3.5

D90 ledet en stund, men jeg fant ut til slutt at jeg heller for sulte litt i januar, samt få av juleflesket!

Grunnen til valget mitt var de bedre iso egenskapene(ifølge de tester jeg las), værtettingen, og lukkertiden. Og at jeg ikke trenger video funksjonen. Jeg tror dog at d90 er et knall kamera. Synd at jeg ikke har en butikk i nærheten så jeg kunne ha berørt de litt.

Men det gjenstår å se. Er spent på tyngden av kameraet. Vel, jeg gler meg :)

Mye bra info her på forumet! takk for det. Jeg skal prøve å bidra litt etterhvert som jeg får erfaring på denne digitale fronten ettersom jeg tidligere har kun drevet med den "gamle" måten.

Tiden er mye, og sengen kaller :D

Lenke til kommentar

Er også litt i d90 vs d300 båten.

Her er det jeg har kommet frem til, har ikke listet opp ALLE forskjeller, kun de som betyr noe for meg...

Prisen er så å si det samme, D300 brukt eller D90 ny (har ikke sett D90 på bruktmarkedet enda).

Fordeler med d300:

Bedre autofokus

100% søkerdekning!

6 fps

Bedre og kjappere lukkermekanisme

Mere robust og værtett

Mange knapper for instillinger som du må i meny for å gjøre på D90.

Fordeler med d90:

Lite og nett

Auto Active-D lightning

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Ifht. den lille ordvekslingen mellom Arnold Layne og Stratos, så er det viktig å forstå at måten bryterne på D300 er plassert gjør det svært enkelt å gjøre endringer med tommelen mens man har kameraet i "skuddposisjon". Det samme er ikke enkelt med knapp+hjul-løsningen på D90 (jeg har lang erfaring med D70, som har samme typen betjening). Når ting skal gå litt kjapt er D300-betjeningen en stor fordel, men skal man drodle rundt med landskapsfoto har det ingen hensikt.

Det samme gjelder ISO-knappen - med litt trening er denne forholdsvis enkel å betjene med venstrehånd+tommelhjul og kameraet i skuddposisjon.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Da er det gjort! Etter 4 ukers lange netter med research og økonomiske vurderinger, ble valget mitt : d300 med 16-85mm f/3.5

Gratulerer! :thumbup:

Tror du gjorde et meget bra kjøp, du har et fantastisk kamera (og bra linse) som du kan leve leeenge med. Hehe, heg er grønn av misunnelse. Er selv i samme båten som du var i - min D70s kan nok med fordel byttes ut snart. Tipper jeg går for D300 jeg og (i stedet for D90) - kanskje mest fordi jeg liker størrelsen og grepet på D300 mye bedre enn D90. Synes at D90/80/60/40 osv blir veldig små. Men sikkert noen som liker det også.

Men hva synes du om din D300 så langt da? Tatt noen bra bilder? Legg gjerne ut noen eksempler hvis du har noen du er fornøyd med :)

Og til sist, det er alltid en god ting å lese bra fotobøker. Godt mulig du har stålkontroll på det tekniske, men jeg hadde iaf meget godt utbytte av å lese boka "Understanding Exposure" av Bryan Peterson. Sikkert mange andre her som kan anbefale bra fotobøker også.

Endret av VonRappe
Lenke til kommentar

Er helt grønn på det tekniske forum språket, så.

Vonrappe: Jeg har ikke fått min d300 enda. Bestilte den for 24 timer siden, så den er på vei :thumbup: Klarer jeg å få noe kunsterisk ut av kameraet skal jeg poste dem her :)

Jeg har kun de to Kelby bøkene fra narvesen, men har planer om å dedikere meg skikkelig, så andre bøker må nok til. Har litt erfaring, men min militære utdannelse var så omfattende at det var umulig å holde meg innenfor den kunsteriske ramme :D notert meg boken du anbefalte.

PMnormal: DOF er ukjent for meg. Depth in focus ifølge google? Du bruker for det meste manuell optikk ser jeg, anbefaler du noe spesifikt optikk? Da mener jeg en absolutt standard som bør være i alles objektiv park.

Håper jeg får d300 på lørdag!!!

Lenke til kommentar

Jeg kunne selv tenkt meg en 50/1,4, selv om min kompakte 2,0 er meget bra. Men aller mest begjærer jeg en 85mm 1/8 til portrettbruk. Det er en ideell brennvidde til headshots, men litt trang til små rom når du ønsker litt miljø med i bildet. Ellers ser du at jeg bruker en medium lyssterk 28mm som normalobjektiv, noe jeg synes er herlig å jobbe med. Gir det deg noe å tenke på?

Edit: Det som er kjekt med D300 er at det er fullstendig kompatibelt med AI-optikk fra syttitallet og fremover, og også ombygd pre-AI fra sekstitallet. Det betyr at du har tilgang til utrolig mye superoptikk til relativt lite penger. Men det er klart at både jeg og de fleste er mest tjent med AF på selve hovedobjektivet som står på kamera til daglig, sett bort fra hvis du velger enten Nikkor 50/1,2 eller Carl Zeiss 50/1,4 på fullformat. Det er bare deiligere enn ren lakris fra Italia, men et par hakk mindre deilig enn gjennomsnittlig god sex.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Kjøp D90 og bruk resten av budsjettet på optikk og bli fornøyd.

D90 tar bra bilder! (video funksjonen er ikke den beste men fungerer fint til små klipp)

D90 sitter godt i hendene.

Han har jo allerede kjøpt mann! :)

Glemte å lese alt på side 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...