Gå til innhold

Noen som kan se over stillegående spillpc?

Anbefalte innlegg

Retningslinjer:

* Har lydkort, DVD-drev, brenner, og harddisker fra før

* Intel CPU og nVidia skjermkort er et must (Intel er personlig preferanse og nVidia fordi ATI's linux-drivere er noe piss, og jeg kommer til å kjøre linux når jeg ikke spiller)

* Kabinett og skjerm er ting kompiser har og er godt fornøyd med, så tenkte jeg skulle bruke dem (kabinettet trenger mini-atx hovedkort, forresten, og jeg trenger ikke en haug med ubrukte utvidelsesspor så mini-atx passer meg egentlig bra)

* PSU kan ikke ha 12cm vifte pga layouten i kabinettet (12cm vifte gir dårlig luftflyt her)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=38254

Noen som har noen kommentarer? Har prøvd å få maskinen til å bli stille, hvertfall når den er idle, med en stillegående CPU-kjøler og skjermkort. Håper denne kommer til å takle Windows 7 når det kommer. Synes geforce 260/280 er litt for dyrt for tiden og planla å heller oppgradere det senere.

EDIT: Er det forresten plass til CPU-kjøleren i kabinettet?

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg nevne at jeg vet svært lite om Linux. Men er ikke ATI Linux driver probølemet løst, eller i det minste blitt kraftig forbedret? Om jeg nå ikke har drømt det hele, så synes jeg å ha lest at ATI har tatt seg selv i nakken og kraftig forbedret Linux drivere til ATI kortene.

Og til slutt, må jeg jo komme med et forslag selv:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90004

NB: Til Ram tenkte jeg først G.SKILL PI Black Denne sto dog dessverre ikke oppført i prisguiden.

Lenke til kommentar

Se på 4850 passiv kjølt fra gigabyte. vannkjøling er plasssparende, men en noctuakjøler er knysst. Hvis du har plass da. Aner ikke hvor god plass du vil få i kabinettet. Det vil alltid hjelpe å skifte vifter i kabinett med meget stillegående vifter <14dB. Hardiskene burde du henge opp med strikker for å hindre vibrasjonsstøy. Vet ikke helt om neopower serien er sååå stillegående, men har ingen erfaring selv. Kan også være fordel å støyisolere kabinettet.

Lenke til kommentar

Ville absolutt ikke gått for det kabinettet siden det er så lite og du vil få en meget liten luft flyt inni det.....Sleng på noen hundrelapper og gå for dette kabinettet isteden...Da får du et kabinett med god plass og som har en meget god flyt at luft da det sitter flere stillegående vifter i det kabinettet...

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene! Jeg kan ikke akkurat skryte av å ha holdt meg oppdatert på hardware-fronten det siste året, så har nå byttet ut HK, CPU-kjøler (den vann-greia ser knall ut!) og minnet med Svenni212000s forslag.

Er enda ikke sikker på om jeg kan gå for ATI. Driver og prøver å finne folk som har erfaring med nyere ATI-kort på linux. Holder meg til nVidia inntil videre.

Ang. skjerm så er den i Svenni212000s handlevogn i 16:9-format, noe jeg er sterk modstander av. Kan sikkert bytte skjerm om jeg finner en god en til omtrent samme pris, men 16:10 er et must. I utgangspunktet er jeg egentlig svært komfortabel med 4:3, da det meste av det jeg jobber med står på høykant, men til film blir det fort litt lite bilde.

Er ATI virkelig så mye bedre på budsjettkort for tiden?

Er det noe bra minne som passer til hovedkortet og selges av datakjeden? Har hatt litt problemer med multicom, som nå er billigst på handlevognen min (datakjeden er nr. 2)

Evt. andre forslag til endringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...