Gå til innhold

[Løst]Creative Audigy 2 vs. X-Fi og Asus Xonar?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg hadde et creative audigy 2 ZS og har nå et x-fi lydkort.

Kanskje det er fordi jeg ikke har "super" ører så merket jeg ikke så stor forskjell når jeg bare byttet lydkortene og hadde alt standard på X-fi lydkorte. Men når jeg skrudde på Crystalizer funksjonen så merket jeg fort at x-fi ga en mye vakrere lyd enn det gamle.

Men hadde jeg vist at forskjellen ikke skulle være større hadde jeg sikkert beholdt det gamle lydkortet altså mitt audigy 2 ZS.

Men X-fi er et bedre lydkort når du skrur på funksjonene som er lagd for at kortet skal gi bedre lyd.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Jeg byttet akuratt ut mitt Audigy 2 med ett Xonar D1, har også X-FI Xtreme Music i en annen PC.

Verdens støreste forskjell er det ikke. Den crysteliser tingen kan gjøre gode ting med lyden hvis man liker det, eller den kan ødelegge lyden. Den er vel for å hente ut bedre lyd av komprimert matriale, men kan ødelegge allerede godt matriale.

Jeg brukte mitt Audigy i HTPCen, og det er bra nok det. Valgte å bytte til Asus sitt for å få galvanisk skille mellom PC og forsterker, da jeg kan bruke optisk overføring. Siden jeg ønsket digital overføring, så måtte jeg bruke Asus sitt for å få ekte surround fra alt jeg måtte ønske, inkludert spill. Med Creative sine kort så er man da avhengig av analog overføring, selv om disse har digital utgang (De har ikke støtte for encoding av surround fra kilder, kun videre sending av ett originalt signal).

Forskjellen mellom Creative kortene var helle ikke veldig stor, bruker analog her for best mulig lyd. Jeg merket enormt mye større forskjell når jeg satte inn en skikkelig hodetelefon forsterker etter lydkortet. Det ga mye mer valutta for pengene.

Men hva skal du bruke kortet til? Hva er den viktigste lyd aktiviteten, og hva skal du kople den til.

Driver messig så har jeg ikke noe å klage på Creative sine, slik mange har, men Asus har en litt enklere oppsett.

Lenke til kommentar

Flaskehalsen er nok QLN høytallerene :)

Vis du ønsker å bytte ville jeg nok satset på Asus sitt, og koplet det til med en optisk kabel til NADen. Da slipper du muligheten for støy via skjermen fra PCen, og burte få renere lyd.

Med mitt D1 kort så fulgte det med en toslink til 3.5mm overgang, slik at man kan bruke helt vanlig optisk hifi kabel, så slipper man å lete etter en toslink til 3.5mm selv. (Clas Ohlson har sistnevnte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...