Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Derivasjon - trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Holder på å lære meg derivasjon på egen hånd, noe som byr på litt utfordringer, så jeg håper noen kan hjelpe meg med denne oppgaven:

 

La funksjonen f være gitt ved f(x) = x^4

 

a) Finn f`(x)

b) Finn vekstfarten i punktet x = 1

c) Finn likningen for tangenten i punktet (1, f(1))

 

Jeg klarer a) selv, 4x^3. Men resten skjønner jeg ikke helt. Jeg har svaret, men jeg skjønner liksom ikke sammenhengene. Noen som kan forklarer meg b) og c)??

 

På forhånd tusen takk :)

Endret av conolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du deriverer en funksjon får et uttrykk for vekstfarten til funksjonen i et hvert punkt (x, f(x)). Det betyr at for å finne vekstfarten (stigningstallet) i punktet med x = 1, setter du inn 1 for x i den deriverte: f'(1) = 4 * 1^3 = 4. Vekstfarten er altså 4.

 

For å finne ligningen til tangenten i punktet (1, f(1)) bruker du ettpunktsformelen. Den baserer seg på et punkt linja skal gå gjennom, og stigningstallet til linja: y - y0 = a(x - x0). Punktet (x0, y0) blir jo her (1, f(1)), og stigningstallet fant du i b), nemlig 4. Setter du inne dette får du:

 

y - f(1) = 4(x - 1)

y - 1^4 = 4(x - 1)

y = 4x - 4 + 1

y = 4x - 3

Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

Jeg har lært meg de generelle formlene i derivering, men ikke brydd meg om de 2 innledende delkapitlene som handler om grenseverdi etc. Jeg har altså ikke lært meg måten å finne den deriverte på ved å regne ut grenseverdier og slikt først. Bør jeg det, er det viktig for forståelsen av det hele eller kan jeg bare droppe det? Får man noensinne bruk for å kunne det? Skal ta R2 - matte hvis noen lurer, og lærer meg 1T/R1 selv for øyeblikket..

Lenke til kommentar

Du kan vel egentlig bare droppe det med å derivere "for hånd" med grenseverdier ja. Det er av lite praktisk nytte (funksjonene trenger ikke å bli så kompliserte før det er vanskelig å derivere dem slik). Grunnen til at de har tatt det med er nok som du sier for å få forståelsen for hva man egentlig gjør når man deriverer. Men å rekne ut grenseverdier, altså hva en funksjon nærmer seg i det den blir udefinert, bør du kunne.

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke lært om ettpunktsformelen da jeg hadde T i fjor. Læreren viste oss på en annen måte som var ganske logisk(Har glemt det nå). Ettpunktsformelen virket mye enklere å bruke.

 

Jaffe, kan du forklare meg hva "y = 4x - 3" står for som likning i tangenten? Har glemt det.

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

y = 4x - 3 er likningen til en rett linje med stigningstall 4 (øker med 4 langs y-aksen for hvert steg langs x-aksen) og som krysser y-aksen i punktet (-3,0). I dette tilfellet er dette den linja som akkurat tangerer funksjonen f i punktet (1,f(1)). Var det dette du lurte på, eller mente du noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...