Gå til innhold

Plasma frister - men jeg er i tvil


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut min gamle CRT med en LCD eller plasma, men er i tvil om hva jeg skal velge.

 

TV-en skal for det meste brukes til spilling (PS3 og Xbox) og som PC-skjerm. Jeg ser sjelden film, men det blir litt sport på TV. TV-signalet mitt er for tiden analogt kabelsignal, men jeg kan sikkert skaffe meg en digital dekoder etterhvert.

 

Det som frister med plasma:

 

- Ut fra det jeg har lest om forskjellen mellom LCD og plasma, virker det som plasma takler analoge signaler langt bedre enn LCD gjør, og at plasma bedre til fotball og lignende med mye bevegelse i bildet - uansett om signalet er analogt eller digitalt. Når jeg har sett fotballkamper hos venner av meg som har LCD, har langpasningene ofte hatt en lang, hvit hale over skjermen. Jeg vet ikke hva slags TV eller signal de har, men jeg synes det er veldig plagsomt med sånt etterslep.

 

- Til dere som har greie på dette: er LCD ubrukelig til fotball, eller finnes det skjermer som fint kan vise en ball uten hale? Og er det mulig å få et greit bilde på LCD med analogt signal?

 

Det som frister med LCD:

 

- TV-en skal brukes som PC-skjerm. Ikke bare til spill, men også kontorprogrammer etc.

 

- Jeg vil helst ikke ha større TV enn 32". Jeg sitter 1,5 - 2 meter fra TV-en, så det bør kanskje funke med 37" også?

 

- Det er mye lys i stua, blant annet et stort takvindu rett over TV-en. Skjermen vil ikke stå i direkte sollys, men det er veldig mye lys i rommet på sommerhalvåret. Jeg har ingen erfaring med plasmaskjermer. Bør de stå i et ganske mørkt rom, eller funker de greit så lenge de ikke får sola rett på seg?

 

- Jeg har en liten sønn som spiller litt TV-spill, f eks før jeg står opp på søndagsmorgenen. Hvis han plutselig finner på noe annet å gjøre, kan skjermen bli stående med det samme bildet i en time eller to. Jeg er redd det kan føre til innbrenning på en plasmaskjerm. Stemmer det, eller er ikke dette et problem på nye plasmaskjermer?

 

 

Håper noen av dere med mer erfaring og kunnskap enn meg kan hjelpe meg med å velge her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dårlige med plasma er at bilde kan fryse fast vis du lar det stå for lenge.

 

Personlig hadde jeg valgt lcd over plasma anyday, så langt plasman ikke koster 150kr.

 

Vet ikke akkurat hvor lenge en plasma kan stå med samme bilde før bildet fryser fast men på lcd har jeg hatt tv'en min stående i 14timer med blå skjerm uten noen problem.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en nyere LCD med 100hz så vil slepet på fotballen være kraftig redusert. Problemet med 100 – 200hz er at det er en opperasjon tv gjør og det er ikke helt uten artefakter. Hvis du ser en film vil den ikke lenger se ut som den er skutt på 35mm, men snarere et video kamera.

 

Enkelte setter pris på den økte dybden i bildet og andre sverger til filmutseende... Dette må du rett og slett bare sjekke med dine egne øyne.

 

Plasma er teknisk sett fremdeles overlegent LCD, men det er en mulighet for permanente innbrenninger hvis et bilde blir stående for lenge. Til dvd, vanlig tv og HD materiale viser plasma skjermen et langt mer levende bilde på grunn av høyere kontrast, raskere responstid og ikke minst et langt dypere sortnivå enn noen LCD skjermer kan klare.

 

Selv om enkelte LCD skjermer skilter med ”plasmasort” så stemmer ikke dette helt hvis det da ikke er snakk om LED baklys.

 

LCD må nemlig ha konstant baklys for å kunne vise et bilde. For å få et dypt sortnivå dimmer man baklyset, men dette gjør at detaljer gror igjen. Eksempelvis vil en sort frakk bli helt sort og alle detaljer som lommer og små skygger vil bli helt borte.

 

På en plasma vil detaljene være synlige...

 

LED er et nytt system som kan dimme de mørkeste områdene i bildet og fremdeles hente frem detaljene i graderingene. Trolig er dette systemet standard på LCD skjermer om noen få år, men i dag er det både dyrt og kun få modeller er utstyrt med det.

 

Allikevel vil du ha mest utbytte av en LCD til det bruket du skal ha den til. Det høres ut som du vil ha mye statiske bilder og da må du gjøre en masse tiltak for ikke å brenne plasma skjermen din.

 

Riktignok er det ikke noe stort problem å bruke den til spill og slike ting, men som pc monitor så vil det fort oppstå litt krøll.

 

Nyere LCD skjermer har som regel et meget godt bilde, men du bør putte litt penger i potten... LG - Sony - Sharp - Samsung - Pioneer leverer gode 32" skjermer...

Lenke til kommentar

Tusen takk for informative og nyttige svar. Da blir det nok en LCD på meg.

 

Jeg har vurdert både LG6000 og Samsung A656, men ikke fått sett noen av dem i virkeligheten. Er det noen som kjenner til butikker i Oslo hvor man kan ta en kikk på dem?

 

Og er det noen vet hva som er forskjellene mellom Samsung A656 og A559? Jeg så på A559 i en butikk og syntes den hadde veldig fint bilde. Klart bedre enn A457 som sto rett ved siden av og helt klart verdt prisforskjellen. Er det noen som har sett både A559 og A656 og som har noen oppfatning av om det er verdt å betale kr 700 mer for A656?

 

Jeg lurer også på om jeg bør velge HD-klar eller Full HD. Jeg har hørt at HD-klar takler dårlige signalkilder bedre enn Full HD. Stemmer det? I så fall går jeg nok for LG6000.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en 32" så er det marginale forskjeller mellom 5 og 6 serien til Samsung. 6 serien har litt høyere kontrast og trolig et litt dypere sortnivå. Designet er også litt annerledes, men trolig er det greit å spare noen kroner å kjøpe 5 serien.

 

Skal du opp på 37" så har 6 serien 100hz. Personlig anbefaler jeg deg å kjøpe 6 serien hvis du skal ha 37"...

Lenke til kommentar

Må bare kommentere dette med innbrenninger.

 

På nyere plasma-tver skal det utrolig mye til for at bildet brenner seg fast. Panasonic reklamerer på sine nyere modeller at samme bilde kan stå på i flere uker uten fastbrenning. Selv om dette høres utrolig mye ut, så er fakta ikke så alt for langt ifra.

 

Broren min brukte xbox-en til DVD her en kveld og skrudde selvfølgelig ikke av verken tv eller xbox, noe som førte til at jeg neste morgen kom inn til et Xbox 360 merke i tven. Fryktet det verste, men da jeg skrudde på tv-signaler var det ingen tegn til innbrenning eller retention.

 

Poenget mitt: Alt for mange selgere gir feil info til kunder når det gjelder innbrenning. Dette er IKKE et problem lenger.

Lenke til kommentar

Det er riktig at sjansen for permanente innbrenninger på en nyere plasma skjerm er meget liten, men det kan skje. Hadde produsentene vært skråsikre på at det faktisk tok uker å brenne systemet så hadde de hatt innbrenningsgaranti på tv-ene sine.

 

Jeg har en Panasonic PX80 og den får litt IR når den har vært i bruk en stund. Riktignok er det langt mellom IR og en permanent innbrenning, men det er et lite stykke igjen før en plasmaskjerm kan brukes som en fullverdig data monitor.

 

Den dagen plasma produsentene setter innbrenningsgaranti i manualen så vil salget på systemet trolig øke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...