Espen K Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 I løpet av den siste måneden har mitt gode gamle Canon EOS 350D begynt å gi uklare bilder. De fleste bildene jeg har tatt i dag under en barnedåp er litt uklare og virker som om den ikke helt har fokusert riktig. Det virker som om bilder tatt ute i dagslyset blir bra, men innendørs blir de ofte litt difuse. Kan det være kit linsen som begynner å bli sliten, Eller er det mangelen på lys som utgjør dette ? Se vedlagte bilde hvor jeg synes det er difust og uskarpt. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Gidder du å legge ut litt exif info om bildet?? Ser nå helt greit ut for å være en 350D, synes at mitt 450D tar like "gode" bilder allerede nå. Og det er 6mnd gammelt Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 I løpet av den siste måneden har mitt gode gamle Canon EOS 350D begynt å gi uklare bilder.De fleste bildene jeg har tatt i dag under en barnedåp er litt uklare og virker som om den ikke helt har fokusert riktig. Det virker som om bilder tatt ute i dagslyset blir bra, men innendørs blir de ofte litt difuse. Kan det være kit linsen som begynner å bli sliten, Eller er det mangelen på lys som utgjør dette ? Se vedlagte bilde hvor jeg synes det er difust og uskarpt. Tatt med maks blender, 1/60 sek, bevegelige motiv--- Det er ikke utstyret det er noe i veien med. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 ISO, tid og stor blender påvirker skarpheten på bildet. Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Stor blender=mindre dybdeskarphet. logisk nok. Men spørsmålet her er vel hva slags brennvidde du har brukt sammen med 1/60? Lenke til kommentar
grizley Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Stor blender=mindre dybdeskarphet. logisk nok. Men spørsmålet her er vel hva slags brennvidde du har brukt sammen med 1/60? Print Screen med EXIF: Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Påvirker ISO skarpheten på bildet? synes det høres litt rart ut.. For mitt vedkommende synes jeg det ser ut som om bildet har blitt forminsket for så å bli forstørret littegrann, men jeg tar sikkert feil. Uansett, går ut i fra at du har brukt standardobjektivet til 350D, og det er ikke særlig skarp i seg selv. Tatt i betraktning at bildet er tatt med 1/60s lukkertid (kanskje med en ustødig hånd?) så synes jeg dette ikke er så ille. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Ehrm. Nå er bildet tatt med blits, så ustødige hender kan vel utelukkes? Ser mer detaljer i sofaen enn i ansiktene, kunne du ha klippet ut et område hvor vi får med litt av et hode og sofaen så det går an og avgjøre om feil fokusavstand er problemet? Dessuten vil belysning fra innebygget blits gi et ganske hardt, flatt og lite flatterende lys, så dette er det ofte en god idé å unngå. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Bildet er tatt i portrett modus, ingen instillinger fra min side. Har orginal objektet ja, canon efs 18-55mm. Har kun redusert bilde fra full str 3456X2304. Legger ved et utsnitt av hode og sofa, synes det fremdeles er litt blury i overgangen mellom håret og sofaen. Mellom hvite skjorten og røde sofaen er det ugså rufsete i overgangen, mangler en markert linje. Endret 29. desember 2008 av Espen K Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Kanskje objektivet har fått seg en liten smell? Det skal ikke alltid så mye til, og EF-S 18-55 er et skikkelig plastrør. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Har vel nogenlunde samme problem på søstra mitt sitt 350D, og det med et flertall objektiver, trodde at det var objektivet først, for det er ikke akkurat bra lenger. Men de visste seg å ha samme uklarheten med hvilket som helst objektiv. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Tok noen bilder ute her om dagen og de ble kjempe fine og klare. Samme tok jeg et par dager senere av guttungen ute i kulden, de ble også helt fine uten noen form for sjenerende uklarheter. I begge disse tilfellene var det dagslys ute, mulig det er svak blitz som utløser dette fenomenet på bildene. Lurer på om jeg skal kjøpe meg en blitz og teste med det. En ny linse er vel også snart på tide. tok dette her pm dagen og synes ikke det ble så ille. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det tyder på brukerfeil, ja. Men jeg hadde en kort periode en Canon EF 28-105 USM. Det var noe feil med det, for det tok uskarpe bilder mellom de skarpe, selv om jeg kan garantere at det ikke var noen brukerfeil. At de skarpe heller ikke var skarpe nok for meg har lite med det å gjøre, selv om det var avgjørende for å levere det tilbake. Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Ikke brukerfeil, men uheldig med bildene høres mye bedre ut Men jeg vil tro at det også vil hjelpe med en blitz på innendørs bilder, og med tiden en bedre linse. Skal i bryllup til våren og da får vi se om det blir ny linse for anledningen. Regner med at jeg kommer til å ta endel bilder der. Kommer ikke til å koste noe særlig på kameraet nå, da 50D står høyt på ønskelisten og mest sansynligivs blir innkjøpt til sommeren. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ikke brukerfeil, men uheldig med bildene høres mye bedre ut Da sier vi det, for det er mye kjekkere å forholde seg til Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Men jeg hadde en kort periode en Canon EF 28-105 USM. Det var noe feil med det, for det tok uskarpe bilder mellom de skarpe, selv om jeg kan garantere at det ikke var noen brukerfeil. Høres ut som 24mm-en min. Så trådstarter bør følge med; prøv å ta en del bilder i situasjoner der bildene bør vær skarpe (dvs. høy lukkertid og litt nedblendet), og se om bildene blir skarpe. Tom Lenke til kommentar
Espen K Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Nå er kameraet kjøpt i juni 2006 så det har tatt endel bilder i løpet av disse årene. grovt regnet er det vel rundt 10 tusen bilder til nå. Tenker det blir erstattet av en eos 50D til sommeren. Var ute å tok noen bilder i dag som ser helt vanlige ut. Endret 5. januar 2009 av Espen K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå