Gå til innhold

Bruke mye på høyttalere/anlegg?

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt 5.1 anlegg i kjelleren og lurer på om jeg burde bruke nærmere 40000 på høyttalere og høttaler kabler? Har også noen andre spørsmål.

Har tenkt til å bruke denne receiveren: Pioneer VSX-LX70

Har også sett på disse høyttalerene men er usikker på om det lønner seg å bruke nærmere 40000 på høyttalere og kabler.

Foran: B&W DM683

Senter: B&W HTM61

Bak: B&W DM685

Sub: B&W ASW610XP

Høyttaler kabel: QED Silver Anniversary XT Bi-wire

Er det bra lyd kvalitet i høyttalerene?

Har Receiveren nok kraft til å utnytte høyttalerene bra?

Vil receiveren og høyttalerne holde i nærmere 10 år?

Er Høyttalere kablene gode?

Vil dette oppsettet gi god lyd?

Med de andre komponentene jeg må som Blu-Ray spiller osv. vil prisen bli nærmere 70000, er det verd å bruke så mye på et nytt anlegg?

Takk for alle svar :)

Endret av Binders'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med de andre komponentene jeg må som Blu-Ray spiller osv. vil prisen bli nærmere 70000, er det verd å bruke så mye på et nytt anlegg?

Takk for alle svar :)

Om det er verdt å bruke så mye penger på anlegg, er noe du selv må bedømme. Noen ville brukt pengne med det samme mens mannen i gata ville nok klart seg med noe vesentlig mindre. Det hele handler om prioriteringer og om hvor opptatt du er av lyd/bilde.

Du burde sette deg ned å finne ut hva anlegget i hovedsak skal brukes til og hvordan lyd du liker. Deretter burde du ta deg en tur og prøvelytte på noen forskjellige sett, så kan du selv bedømme hvilket sett som låter best.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Den kabelen du linket til er ikke av de dyreste jeg har sett, men byggekvaliteten og utseendet er sikkert ganske bra. Mulig det er en stiv pris bare for det dog.

Kutt ut Bi-wiring da det ikke har noe for seg, og du sparer penger der. Bi-wiring kan bare hjelpe i de tilfeller man har brukt altfor, altfor tynne kabler, ikke ellers. Selv da er det vanskelig å høre forskjeller.

Legg heller pengene i selve anlegget, men husk at hvis man bruker et hjemmekinoanlegg til film, er det ikke mange wattene som faktisk brukes. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Klipsch er et merke som for mange vil ha litt mer engasjement i et kino oppsett. Når du først vurderer å innvestere i et seriøst oppsett, ser jeg ingen grunn til å ikke ta en titt på Klipsch. Høyttalerne er også langt lettere å drive enn B&W. :)

Lenke til kommentar

Mange skryter av forskjellige merker, og det er rett - mye er bra. Husk at dette er en forholdsvis stor investering med stort verditap, prøvelytt før du legger ut så mye. Det beste er å prøvelytte i rommet du skal ha anlegget i, men bare det å sammenligne de forskjellige alternativene i en butikk kan være verdt mye. Det er flere veier til god lyd, finn den rette for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i det jzono1 sier.

Lyd går på smak og behag. Det er blitt anbefalt mange, gode merker her, men kun du kan avgjøre om du liker lyden eller ikke. Du kan kontakte feks Soundgarden eller Hifiklubben og booke en prøvespilling slik at du kan få en mening om hva slags lyd du foretrekker. Ta med deg en cd plate med noen bestemte spor slik at du får et godt sammenligningsgrunnlag.

Har ikke lyttet til så veldig mange forskjellige merker, men liker lyden fra JBL og har lyst til å høre Klipsch i aksjon da jeg har et intrykk av at de leverer slik lyd jeg liker :)

Når det gjelder kabling, så er dette et omdiskutert tema der enkelte mener det holder med lampeledninger mens andre sverger til dyre hifi-kabler. Selv ville jeg lagt meg på en mellomting. Kabelen du linker til er sikkert kurrant, men du vil ikke få noen lydmessig fordel ved bi-wiring. VAN DEN HUL kablene som også selges hos Hi-fi klubben går for å være gode, feks The CLEARWATER.

Lenke til kommentar

Forøvrig sitter jeg her med ett kjipt anlegg av dimensjoner akkurat nå. Sanyo-forsterker på noen titalls watt per kanal, så gammel at det ikke fins info om den på nett. Expert 40LD høyttalere fra 80-tallet. Uggent og grumsete, men bedre enn ingenting. Superanlegget står på hybelen, og jeg savner det :p

Leste mye om forskjellige høytalerfilosofier og forsterkermetoder før jeg bestemte meg for å bygge hovedanlegget mitt. Ren klasse A rørforsterker, Voigt-horn. Lav effekt, nok til normalt lyttevolum, ekstremt rent, nøytralt på grensen til varmt. Jeg traff blink, men det var en kjangse å ta.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kabling, så er dette et omdiskutert tema der enkelte mener det holder med lampeledninger mens andre sverger til dyre hifi-kabler. Selv ville jeg lagt meg på en mellomting. Kabelen du linker til er sikkert kurrant, men du vil ikke få noen lydmessig fordel ved bi-wiring. VAN DEN HUL kablene som også selges hos Hi-fi klubben går for å være gode, feks The CLEARWATER.

Du får en hundrings av meg hvis du klarer å høre forskjell på kjempedyr egnet kabel og kjempebillig egnet kabel av samme tverrsnitt i en kontrollert dobbel blindetest :thumbup:

Lenke til kommentar

Hører nok ikke noe forskjell med mine ører. Har ikke noen super kabler selv, men har brukt 150kr meteren til fronhøytalerne, om det gir noe bedre lyd en vanlig lampeledning veit jeg ikke, men ville fortsatt valgt de samme om jeg fikk velge på nytt. Gir en god følelse av og ihvertfall ha noe som ikke reduserer lydkvaliteten, en placebo følelse altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...