Gå til innhold

PCI-X

Anbefalte innlegg

Jeg "må" ha ny scsi kontroller fordi disken jeg får i retur for min gamle defekte er u320.

Adaptec SCSI 68 pin ASC-29320R Ultra320

PCI-X, Single 64 bit, Retail

og

Tekram SCSI 68 pin DC-390U4W Ultra320

Kontroller PCI Retail

er begge PCI-X kontrollere, på komplett sine sider står det at dette er et påkrevd grensesnitt .... er disse bakoverkompatible eller ikke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal jo fint kunne bruke din gamle kontroller også på denne disken. Men, ja! Du vil helt klart få bedre ytelse med denne kontrolleren.

Begge disse kontrollerene er PCI-X, dvs. PCI 64Bit, 66Mhz.

Selvsalgt skal du kunne bruke denne på ditt hk selv om du kun har 32bit/33Mhz PCI slot.

God huskeregel er som følger:

Slot er IKKE bakoverkompatibel, Kort ER bakoverkompatibelt.

Uansett hvilket kort du velger vil du få ett meget godt kort. (har testet begge)

PS! kan være litt knot å innstallere tekram kortet da jeg i mitt tilfelle måtte bruke LSI501030 driver til NT 4.0. :-?

Lenke til kommentar
Jeg "må" ha ny scsi kontroller fordi disken jeg får i retur for min gamle defekte er u320.  

Adaptec SCSI 68 pin ASC-29320R Ultra320  

PCI-X, Single 64 bit, Retail  

og

Tekram SCSI 68 pin DC-390U4W Ultra320  

Kontroller PCI Retail  

er begge PCI-X kontrollere, på komplett sine sider står det at dette er et påkrevd grensesnitt .... er disse bakoverkompatible eller ikke ?

PCI-X er bakoverkompatibelt med vanlig 32-bit PC ja. Står på sidene til Adaptec også. :)

Lenke til kommentar

PS! kan være litt knot å innstallere tekram kortet da jeg i mitt tilfelle måtte bruke LSI501030 driver til NT 4.0. :-?

Gjelder dette nyere Windows-versjoner også, f.eks XP?

Ser videre ut som om det ikke er raid-støtte på Tekram-kontrolleren, mens Adaptec har. Tekram har vifte, Adaptec har ikke. Det siste vil vel kunne bety litt støymessig.

Forresten litt sammentreff at det dukker opp en slik tråd akkurat nå, sitter å leser mail fra Komplett med svar på noen slike spørsmål samtidig som jeg titter på akkurat disse kontrollerene...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal begge kontrollerene ha mulighet for raid. Uansett er det ikke vanskelig å sette opp ett software raid i windows.

Avhenger litt av hva du skal bruke dette til, men skal jo sies att Tekram kontrolleren koster 1906.-, mot 2725.- for adaptec kontrolleren.

Merket heller ikke noe til støy fra viften på tekram kortet.

Og ja, jeg testet dette i nyere versjoner av Windows, slik som WinXP og Win2K.

Lenke til kommentar

Hehe ... jeg fikk en ny seagate 15k rpm u320 disk i bytte for min gamle seagate som var u160. Tenkte at jeg derfor måtte ha meg en kontroller som kunne takle denne.

skal selge min gamle Adaptec 39160 u160 for 2000 hvis noen er interessert i den :)

Lenke til kommentar

Kan nok godt være det ja, men det er nok kun ett fåtall av kort som dette ikke funker på.

Helst spesielle kort, kun ment til server bruk osv... Ble kanskje skrevet litt feil tidligere ja.

Men, kan UANSETT garantere att begge de aktuelle kortene fungerer i 32bit slot. :)

Lenke til kommentar

Jaok!

Btw Sesches:

Jeg er ganske sikker på at du ikke U320 kontroller for å bruke U320 disker. U160 skal gå bra det. Og dersom du bruker vanlig pci 33/32, så er dette "overkill" siden den har båndbredde på 133 MB/s.

ER DET NOEN SOM HAR SETT SCSI KABELEN MIN? :shrug:

Jeg har letet etter den i en time nå. Akkurat kjøpt ny prosessor til saken, og så finner jeg ikke kabelen.

Lenke til kommentar
Jaok!

Btw Sesches:  

Jeg er ganske sikker på at du ikke U320 kontroller for å bruke U320 disker. U160 skal gå bra det. Og dersom du bruker vanlig pci 33/32, så er dette "overkill" siden den har båndbredde på 133 MB/s.

ER DET NOEN SOM HAR SETT SCSI KABELEN MIN?  :shrug:  

Jeg har letet etter den i en time nå. Akkurat kjøpt ny prosessor til saken, og så finner jeg ikke kabelen.

Jaja ... så er jeg forberedt når jeg får PCI-X .... selv om det sikkert blir en stund til :p

Lenke til kommentar
Hehe ... jeg fikk en ny seagate 15k rpm u320 disk i bytte for min gamle seagate som var u160. Tenkte at jeg derfor måtte ha meg en kontroller som kunne takle denne.

skal selge min gamle Adaptec 39160 u160 for 2000 hvis noen er interessert i den :)

Har du bare 1 15k3 disk?

Har du et U160 kort fra før?

I så fall er det å kaste pengene ut av vinduet å oppgradere til et U320 kort. Eller klarer kanskje den ene disken å overføre 160MB/s konstant?? ;) Du kunne klart deg med en U2W også...

Lenke til kommentar

Du kan hjelpe meg med mitt raid....

Jeg får skitt ytelse, men er ikke kar om å finne ut hvorfor...

Har en Promise Supertrak sx6000 med 6x IBM 80GB 180GXP disker. Disse har tidligere blitt testet på hardware her som meget raske disker, men jeg får ikke mer en 30Mbps nå...

Har klart å forbedre det litt, fikk nemmelig kun 17Mbps tidligere... :)

Eneste driveren jeg finner på promise hjemmesida er på 30kb, er det liksom hele driveren?

Har nyeste firmware..

Kortet kjøres på ett dette systemet.

MSI 860D Pro

2x Xeon 2,4Ghz

2x Seagate 15K disker i striping

1x Ibm 15k disk til OS.

Paralellport, comporter, lydkort,secondary IDE + floppy er disablet i Bios.

Noen IDE?

Fint om du poster svar i den posten jeg har laget til dette... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...