Ansiktets fjes Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Haha! Følte du deg truffet? Bli med di far! My advice Haha! Følte du deg truffet? Bli med di far! My advice Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Army? AHHAH, bare oppdratt med normal folkeskikk, men okei. Normal folkeskikk? Hvordan kan folkeskikk blandes inn i et valg om hvor og med hvem man vil feire nyttårsaften? Haha, du ser jo hva som har kommet ut av denne anti-autoritære oppdragelsen. Alle psykologer fordømmer den, med god grunn! Faren vil barnets- og familiens beste. Ser ingenting anti-autoritært. Ja det er greit at foreldre beordrer ungene sine til å legge seg til riktig tid, gå på skolen, gjøre lekser osv. Men å beordre dem til å feire nyttårsaften med dem mot deres vilje? DET syns jeg er latterlig. Det virker på meg som om dette er en tradisjon, fordi det er "hvert år". Og nyttårsaften skal vel egentlig feires med familie opp til en viss alder. Faren er nok ikke dum heller, han har nok vært ung på nyttårsaften han og! Jeg for min del ville aldri feiret nyttårsaften med noen ved hjelp av tvang. Haha! Følte du deg truffet? Bli med di far! My advice Nei egentlig ikke. Det er fortsatt en lang juleferie, det har vært fotballkamp, og så små mengder alkohol gjør meg så absolutt ikke full. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Om noen år tror jeg du kommer til å være veldig glad for at du bestemte deg for å reise på den hytteturen. Husk at tiden ikke kommer igjen. Hva mener du med det? Han vil jo huske på det som den festen han gikk glipp av. Jeg tror virkelig ikke at det er noen som tenker tilbake til da de var 14 og føler de virkelig gikk glipp av noe. Lenke til kommentar
Cr1mson Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Får vell innrømme at jeg miksa dere der sorry for det. Men hvis du er over 18 (?) og støtter en 14 åring i å drikke er du ikke særlig smart Selvom jeg skjønner han vil på fest med venna sine. Uansett... Faren har RETT men det er jo lame for han xD Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Endret. Endret 30. desember 2008 av Modeswitch Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Får vell innrømme at jeg miksa dere der sorry for det. Men hvis du er over 18 (?) og støtter en 14 åring i å drikke er du ikke særlig smart Selvom jeg skjønner han vil på fest med venna sine. Uansett... Faren har RETT men det er jo lame for han xD Ser ikke noe galt i å drikke som 14-åring. Ingen tar skade av det, men man kan få seg en lærepenge ja, noe jeg faktisk mener er nyttig. Dessuten sier trådstarter at han er avholdsmann. Lenke til kommentar
Kimannjer Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Får vell innrømme at jeg miksa dere der sorry for det. Men hvis du er over 18 (?) og støtter en 14 åring i å drikke er du ikke særlig smart Han sier jo selv i første post at han ikke drikker... Edit: var litt sen ut.. Endret 30. desember 2008 av Leifhelge123 Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nei du kan bli hjemme, men nokka fest burde du ikke dra på Selv at du sier at du ikke drikker, alt kan skje Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Følg rådet til han far du gutt. Greit nok, det er sikkert gørrkjedeleg for deg å vera med på hytta (kjem selvfølgeleg an på, men virka som om du ikkje var særleg gira). Eg er ikkje far sjølv, men kan tenkja meg at han vil at du skal bli med, ikkje for at han ikkje vil at du skal ha det moro, men fordi han vil ditt eige beste, og han vil passe på deg. Han har tross alt oppfostra deg i 14 år. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Dette var en artig tråd. Jeg har selv en 14-åring i huset, jeg kan fint relatere til alle foreldre. Jeg har også vært 14 en gang og kan relatere til trådstarter. Det hjelper svært lite å si til en 14-åring "når du blir voksen vil du forstå hvorfor". 14-åringer lever i nuet og forlanger øyeblikkelig svar. Svaret fra den voksne blir som regel uforståelig. Som 14-åring er det ikke meningen at man til enhver tid skal forstå de rammene som foreldre setter. Det finnes rett å slett ikke kognitive forutsettinger til det. Hjernen til en tenåring er under ombygging og evnen til abstrakt resonering er betraktelig nedsatt innenfor visse områder. Likeså er konsekvenstenkingen ikke heller som hos den voksne. Hva gjør så en god forelder i en slik situasjon? For det første er det ikke meningen at foreldre skal være "bestevenner" med sine barn. Det er en forskjell mellom bestevennrollen og oppdragerrollen. Rammene du setter kan på 2 sider være rigide og absolutte, de øvrige 2 sidene bør være fleksible. Fleksibiliteten i slike saker handler mye om kompromisser. Til trådstarter vil jeg si at du nok ikke har det store valget, men du burde forlange noen goder siden du allikevel blir med på noe som du i utgangspunktet er motstander til. Du blir jo tross alt med for andres skyll, ikke din egen. Ved å bli med på den fordømte hytteturen har du en mulig forhandlingssituasjon der du kan si, "Jeg skal være med jeg, jeg skal oppføre meg pent, være snill å grei, men da må du gi meg noe igjen. Hvis ikke, vil jeg gjøre denne hytteturen så sur jeg bare kan ved å si til dine kristne venner at jeg lurer på å konvertere til satanismen", alternativt kan du jo kle deg litt Emo. Er faren din litt lur, vil han gå med på å gi noe igjen. For øvrig virker belønninger bedre enn straff. Det er altså også lurt å belønne sine foreldre for at de oppfører seg pent. Endret 30. desember 2008 av TOMpsy Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hah, seriøst? "Jeg blir satanist?" Det er bra stupid, dessverre. Du virker småfornuftig da du nevnte ord som "kognitive forutsetninger", men rådgivning er tydeligvis ikke din sterkeste side når du synes det er en fornuftig måte å forhandle på. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 btw er avholds så drikker ikke på fest Dette bør si seg selv så lenge du er under 18. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 btw er avholds så drikker ikke på fest Dette bør si seg selv så lenge du er under 18. Nå har vel de fleste under 18 og over 14 tatt og prøvd litt. Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Dette var en artig tråd. Jeg har selv en 14-åring i huset, jeg kan fint relatere til alle foreldre. Jeg har også vært 14 en gang og kan relatere til trådstarter. Det hjelper svært lite å si til en 14-åring "når du blir voksen vil du forstå hvorfor". 14-åringer lever i nuet og forlanger øyeblikkelig svar. Svaret fra den voksne blir som regel uforståelig. Som 14-åring er det ikke meningen at man til enhver tid skal forstå de rammene som foreldre setter. Det finnes rett å slett ikke kognitive forutsettinger til det. Hjernen til en tenåring er under ombygging og evnen til abstrakt resonering er betraktelig nedsatt innenfor visse områder. Likeså er konsekvenstenkingen ikke heller som hos den voksne. Hva gjør så en god forelder i en slik situasjon? For det første er det ikke meningen at foreldre skal være "bestevenner" med sine barn. Det er en forskjell mellom bestevennrollen og oppdragerrollen. Rammene du setter kan på 2 sider være rigide og absolutte, de øvrige 2 sidene bør være fleksible. Fleksibiliteten i slike saker handler mye om kompromisser. Til trådstarter vil jeg si at du nok ikke har det store valget, men du burde forlange noen goder siden du allikevel blir med på noe som du i utgangspunktet er motstander til. Du blir jo tross alt med for andres skyll, ikke din egen. Ved å bli med på den fordømte hytteturen har du en mulig forhandlingssituasjon der du kan si, "Jeg skal være med jeg, jeg skal oppføre meg pent, være snill å grei, men da må du gi meg noe igjen. Hvis ikke, vil jeg gjøre denne hytteturen så sur jeg bare kan ved å si til dine kristne venner at jeg lurer på å konvertere til satanismen", alternativt kan du jo kle deg litt Emo. Er faren din litt lur, vil han gå med på å gi noe igjen. For øvrig virker belønninger bedre enn straff. Det er altså også lurt å belønne sine foreldre for at de oppfører seg pent. Hehe.. Det må være 2 forskjellige personer som har skrevet de 2 avsnittene... I første del skjønte jeg ikke en dritt og du virket drit smart; kognitive forutsetninger til abstrakt resonering av konsekvensetenkning what what what... Og videre oppfordrer du han til å bli sataninst og kle seg ut som emo? Edit; Og til deg Points, At du mener at ingen 14-åring som drikker alkohol tar skade av det, men at det heller er nyttig, viser jo hvor seriøst man skal ta deg. Endret 30. desember 2008 av Tommy Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 btw er avholds så drikker ikke på fest Dette bør si seg selv så lenge du er under 18. Nå har vel de fleste under 18 og over 14 tatt og prøvd litt. Det bør uansett ikke være slik. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 at jeg ikke likte folka han skulle være med dette burde din far respektere. Si til han at enten så blir det bare deg og han(evt familie) ellers blir du hjemme. Latterlig at han skal tvinge deg til å være sammen med folk du ikke vil være sammen med, spesielt på nyttårsaften. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Får vell innrømme at jeg miksa dere der sorry for det. Men hvis du er over 18 (?) og støtter en 14 åring i å drikke er du ikke særlig smart Selvom jeg skjønner han vil på fest med venna sine. Uansett... Faren har RETT men det er jo lame for han xD Ser ikke noe galt i å drikke som 14-åring. Ingen tar skade av det, men man kan få seg en lærepenge ja, noe jeg faktisk mener er nyttig. Dessuten sier trådstarter at han er avholdsmann. Kan fort gå galt når man drikker i den alderen, jeg gjorde det selv og rotet meg i endel problemer. Eller jeg kunne fort rotet meg opp i problemer. Blandt annet hærverk, rakketkrig og masse tull. Prøv å forestille deg hva som kan skje hvis en fjortenåring får tak i en flaske sprit 40%+ Har brent meg endel ganger selv på den der.. Men for all del, jeg synes ikke faren burde tvinge han til og bli med. Jeg hadde heldigvis aldri sånne naziforeldre og er glad for det at jeg fikk litt frihet og litt ansvar. Men faren kunne jo feks latt deg sove over hos en venn eller noe da? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hah, seriøst? "Jeg blir satanist?" Det er bra stupid, dessverre. Du virker småfornuftig da du nevnte ord som "kognitive forutsetninger", men rådgivning er tydeligvis ikke din sterkeste side når du synes det er en fornuftig måte å forhandle på. *med vått pekefinger i lufta for å føle hvilken vei det blåser* Det er ikke det på høye nivået det er rom for ironi for den evig unge og fagre som ikke aldres på annen måte enn gjennom kunsten han besitter. Down to earth: Jeg har aldri hevdet meg fornuftig, smått eller stort. Jeg har heller aldri hevdet meg som sterk rådgiver og jeg er definitivt ikke en forhandler. Alt jeg sier må tas med en klype salt, avveies, kastes hvis ikke brukbart og til slutt glemmes hvis irrelevant. Jeg prøver bare å dele med meg av noen hastige og ikke så vel gjennomtenkte ord, som deg selv. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Får vell innrømme at jeg miksa dere der sorry for det. Men hvis du er over 18 (?) og støtter en 14 åring i å drikke er du ikke særlig smart Selvom jeg skjønner han vil på fest med venna sine. Uansett... Faren har RETT men det er jo lame for han xD Ser ikke noe galt i å drikke som 14-åring. Ingen tar skade av det, men man kan få seg en lærepenge ja, noe jeg faktisk mener er nyttig. Dessuten sier trådstarter at han er avholdsmann. Kan fort gå galt når man drikker i den alderen, jeg gjorde det selv og rotet meg i endel problemer. Eller jeg kunne fort rotet meg opp i problemer. Blandt annet hærverk, rakketkrig og masse tull. Prøv å forestille deg hva som kan skje hvis en fjortenåring får tak i en flaske sprit 40%+ Har brent meg endel ganger selv på den der.. Det samme vil antageligvis skje 4 år senere om man aldri prøvde alkohol som 14-åring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Dette var en artig tråd. Jeg har selv en 14-åring i huset, jeg kan fint relatere til alle foreldre. Jeg har også vært 14 en gang og kan relatere til trådstarter. Det hjelper svært lite å si til en 14-åring "når du blir voksen vil du forstå hvorfor". 14-åringer lever i nuet og forlanger øyeblikkelig svar. Svaret fra den voksne blir som regel uforståelig. Som 14-åring er det ikke meningen at man til enhver tid skal forstå de rammene som foreldre setter. Det finnes rett å slett ikke kognitive forutsettinger til det. Hjernen til en tenåring er under ombygging og evnen til abstrakt resonering er betraktelig nedsatt innenfor visse områder. Likeså er konsekvenstenkingen ikke heller som hos den voksne. Hva gjør så en god forelder i en slik situasjon? For det første er det ikke meningen at foreldre skal være "bestevenner" med sine barn. Det er en forskjell mellom bestevennrollen og oppdragerrollen. Rammene du setter kan på 2 sider være rigide og absolutte, de øvrige 2 sidene bør være fleksible. Fleksibiliteten i slike saker handler mye om kompromisser. Til trådstarter vil jeg si at du nok ikke har det store valget, men du burde forlange noen goder siden du allikevel blir med på noe som du i utgangspunktet er motstander til. Du blir jo tross alt med for andres skyll, ikke din egen. Ved å bli med på den fordømte hytteturen har du en mulig forhandlingssituasjon der du kan si, "Jeg skal være med jeg, jeg skal oppføre meg pent, være snill å grei, men da må du gi meg noe igjen. Hvis ikke, vil jeg gjøre denne hytteturen så sur jeg bare kan ved å si til dine kristne venner at jeg lurer på å konvertere til satanismen", alternativt kan du jo kle deg litt Emo. Er faren din litt lur, vil han gå med på å gi noe igjen. For øvrig virker belønninger bedre enn straff. Det er altså også lurt å belønne sine foreldre for at de oppfører seg pent. Hehe.. Det må være 2 forskjellige personer som har skrevet de 2 avsnittene... I første del skjønte jeg ikke en dritt og du virket drit smart; kognitive forutsetninger til abstrakt resonering av konsekvensetenkning what what what... Og videre oppfordrer du han til å bli sataninst og kle seg ut som emo? Edit; Og til deg Points, At du mener at ingen 14-åring som drikker alkohol tar skade av det, men at det heller er nyttig, viser jo hvor seriøst man skal ta deg. Han ser da ann saken fra to forskjellige vinkler, farens -og trådstarters. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå