Gå til innhold

[Løst]Restarte min windows xp

Anbefalte innlegg

Hei. Min datamaskin er veldig treg, selv lyden skurrer hele tiden. Det er rett og slett ikke mulig å bruke dataen til noe fornuftig.

Pcen ble kjøpt sommeren 2006, og er en ACER Aspire.

Den har Intel Pentium M prossesor (1,7 GHz) og minne på 1GB ram.

Altså den kan fint brukes hvis jeg skal se filmer, høre musikk og surfe på nettet.

Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal reinstalere den. Jeg har ingen windows-cd, siden når jeg kjøpte den, så bare instalerte det seg av seg selv.

Kan noe hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en Windows CD...;)

Om du kjøper den fra en butikk på nettet, eller om du laster den ned fra nettet og betaler lisensen etter innstallasjonen kan være noen muligheter...:) Lisensen på nettet koster ca 1000, men hvis du kjøper via en nettbutikk tenker jeg at den vil komme på ca 1200-1300 kr...^^

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke min Acer til rådighet for øyeblikket, men jeg mener det het noe med "Acer recovery manager". Et eller annet med recovery hvert fall. Se om du har noe lignende installert først.

Vær obs på at om du skal formatere PCen (installere windows på nytt) så vil du miste absolutt alt av informasjon du har lagret på PCen. Altså, alle filer, programmer osv. Du kan riktignok reinstallere windows uten å miste noe, men dette er ikke å anbefale da det som oftest lager flere problemer enn det løser.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Hvis du har en del av harddisken din som er avsatt til back-up eller reinnstallering, så skal det bare være å kjøre denne fra oppgave menyen fra startmenyen...men hvis du skal innstallere fra cd så må du sette inn plata når du slår den av, også må du trykke "ENTER" når pc-en spør om du skal starte opp fra CD-ROM...;)

Du vil videre få instrukser om åssen man gjør ting videre...:)

OBS OBS...: Ved formattering av harddisken vil ABSOLUTT ALT innhold bli borte!!! Ta back-up av det matriale du ønsker å ta vare på...;)

Lenke til kommentar
OEM Acer lisens på samme maskin = samme lisens key = reinstallere Acer's XP så mange ganger man vil forutsatt at det er samme maskin.

Utrolig at noen ikke vet dette ...

Svarer bare ut i fra mine erfaringer...;)

Har ikke vært borti at du kan bruke samme lisens på samme pc før... :dontgetit: selv om jeg har reinnstallert over 30 pc-er...:p

Lenke til kommentar
OEM Acer lisens på samme maskin = samme lisens key = reinstallere Acer's XP så mange ganger man vil forutsatt at det er samme maskin.

Utrolig at noen ikke vet dette ...

Svarer bare ut i fra mine erfaringer...;)

Har ikke vært borti at du kan bruke samme lisens på samme pc før... :dontgetit: selv om jeg har reinnstallert over 30 pc-er...:p

Rare erfaringer du har...

Acer (og andre) laptops som default leveres med en OEM lisens , og den lisensen følger maskinen og er forhåndsaktivert.

Man må da selvfølgelig reinstallere OS med samme OEM medie som maskinen ble levert med det være CD'er eller recovery partisjon.

Ts!

Acer eRecovery skal du kunne starte ved boot av maskinen med knappe kombinasjon ALT + F10 e.l.

Via den skal du kunne restore "factory defaults" fra skjult partisjon.

Bruker veiledning for erecovery her

http://www.acerpanam.com/synapse/data/7117...for%20%20DT.pdf

Dette vel og merke hvis modellen din har eRecovery utilitien og gjenopprettings partisjonen er intakt.

Før du begynner med noe er vel den beste ideen å undersøke i brukerveiledningene for din "eksakte" modell.

Cd'ene du har kan være "brente" cd'er fra erecovery gjort ved førstegangs installasjon av OS.

Lenke til kommentar

Stusser litt selv når du nevner dette...har hatt omtrendt bare stasjonære pc-er til rep, og ingen av Acer...men skal jo være muligheter til å reinnstallerere med samme OEM lisens som du sier, noe som jeg ikke har fått til under innstalleringen av nytt OS...

Jeg bruker orginal Windows Home/XP når jeg innstallerer, men har kun 1 eksemplar av disse OS-platene...kan hende at det er derfor jeg ikke har fått til dette...;) Grunnen til at jeg har gjort dette er fordi at folk har ikke hatt disse selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...