Gå til innhold

Hybel og student -pc (bærbar). Må takle spill som GTA IV med greie instillinger.

madsc90

Anbefalte innlegg

Hei. Det er ikke lenge til jeg starter på universitet eller tar et år i forsvaret. Der vil det antagelig ikke være lurt med en stasjonær en. Dessuten er det greit å kunne bruke den på skolen. Fordi min nåværende laptop er over 6 år gammel, tenker jeg det kan være greit med ny laptop i den anledning.

Denne pc'en må takle spill som TF2, L4D med høye instillinger, og GTA IV med middels(?).

Ellers så liten som mulig. Jeg tenker at jeg kan bruke ekstern skjerm når jeg spiller, og heller prioritere studie-delen med størrelse. Tenker kanskje rundt 14" skjerm.

Det er altså snakk om en allaround pc med fokus på spill og liten størrelse.

Helst ikke Vista, da det er dyrere og krever mer ressurser.

Helst Nvidia - deler, da jeg vurderer en partisjon med Ubuntu (ATI frigir ikke drivere o.l. slik at det ikke egner seg til Linux).

Trenger ikke så mye lagringsplass (har ekstern), men høy rpm er attraktivt.

Pris - rundt 10.000, men viktigere at det er mye for pengene.

Webkamera, fingeravtrykkleser og annet ræl er unødvendig.

Har noen noen anbefalinger på gode modeller, merker, forhandlere, tilbud?

På forhånd takk.

-Mads

Endret av madsc90
Videoannonse
Annonse

Finnes ingen slike 14" laptoper. Må nok opp i pris (og tommer) skal du kunne kjøre GTA IV på middels. Kommer også an på oppløsningen.

Høy rpm er tull om du ikke skal ha høy lagringsplass.

Endret av EivindS_

Det sier meg noe;)

15,4 duger det også.

Men ikke 17".

Hvor burde jeg se etter denne toshiba'en?

Ellers hører jeg at man ikke får så mye for pengene med dell...?

Selvsagt vil jeg ikke ha lite lagringsplass, men det er ikke noe jeg prioriterer å ha mye. Høy rpm kommer til nytte med tanke på oppstart av OS og programmer (bl.a. spill), og underveis i spill...

Nei. Velger du en 5400rpm HD med høy lagringsplass, vil denne yte like bra som en 7200rpm HD med lite lagringsplss. Dette har med tetthet å gjøre. 7200 gir mer varme og bråker mer, men om dette er merkbart er jeg ikke like sikker på. Koster mer gjør de og.

Dell er overpriset. Se på laptopen i min sig. Jeg ga litt over 15000 for den, men du kan få den endel billigere om du ikke trenger OS f.eks. Skal du spille på ekstern skjerm, kan du spare cash på å velge 1280:800 oppløsning. multicom.no.

Toshibas Qosmio-modeller med 9800GTX er 17".

Ideelt sett burde du hat 9800GTX, men jeg har ett forslag her: (Med 9800GTS, 800poeng lavere score i 3DMark06)

Ta utgansgpunkt i denne

Forandre:

Skjerm: Gjerne 1920x1200, men minst 1680x1050.

HDD: 320 eller 500gb 5400rpm .

CPU: INTEL CORE 2 DUO T9400

RAM: 4 gb

Skal du ha en drastisk økning i spillytelse må du ut med minst 10k ekstra (9800GTX i SLI, men da er det ikke snakk om mer en + 2-5000 poeng i 3DMark06)

Endret av ravii

Takk for fine svar!

Er det nødvendig å oppgradere skjermen? vil jeg plages av dårlig oppløsning med 1280x800? Husk at jeg bruker ekstern skjerm når det er mulig.

Jeg burde altså ende opp med NVIDIA® GeForce® 9800M/9600M. Hva er forskjellen på endelsene (GTS, GTX, osv.)?

Er multicom det beste stedet å handle? Er det noen andre billige butikker med selvbygg-pc?

Finnes det sli grafikkort i 15,4"? :S

Takk for svar!

Jeg hadde 1280:800 før denne, og jeg må si at det er deilig å bruke 1680:1050, men dette er vanesak. Det er ikke nødvendig, men jeg digger det =)

Endelsene er bare navnet til kortet, pluss det sier hvilket som er best. Sjekk denne oversikten. Se på 3dmark06 score. 9800M GT finnes ikke lengre (blir iallefall ikke produsert mer).

Trur Multicom er det beste stedet å handle og det den eneste plassen du kan konfigurere det du vil. Iallefall den eneste plassen du kan få Clevo/Sager maskiner i Norge.

Finnes ikke SLI i 15.4" dessverre.

Endret av EivindS_

Helst Nvidia - deler, da jeg vurderer en partisjon med Ubuntu (ATI frigir ikke drivere o.l. slik at det ikke egner seg til Linux).

Dette er feil, ATI skal være fullgodt til linux det, de satser jo også hardt på akkurat linux. Så er det snakk om nyere ATI modeller så skal dette vistnok også fungere bedre enn nvidia.

Dette er feil, ATI skal være fullgodt til linux det, de satser jo også hardt på akkurat linux. Så er det snakk om nyere ATI modeller så skal dette vistnok også fungere bedre enn nvidia.

Jeg sitter på en Ubuntu-maskin selv, og det finnes ingen gode drivere til mitt ATI Radeon X1950Pro (spill gjennom Wine). I forbindelse med å tweake wine, og grafikken, ble jeg fortalt at jeg skulle hatt Nvidia fordi de, i motsetning til ATI, har åpne (free) drivere.

Har jeg misforstått noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...