Gopox Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hei folkens, Jeg skal bestille ny pc den 1. januar, og jeg har satt opp et oppsett, men trenger litt hjelp til "siste sjekk" før jeg bestiller. Pcen skal hovedsaklig brukes til spilling og litt filmtitting. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86789 I tillegg skaffer jeg CPU-kjøler et annet sted, en Thermalright IFX-14. Så ja, jeg har planer om å overklokke. Jeg har lurt litt på om jeg skal bytte ut CPUen med en Q6600, siden firekjerner er mer fremtidsrettet, med denne til omtrent samme p ris. Har ikke planer om å oppgradere på omtrent 2-3 år. Kommentar? I tillegg vingler jeg litt mellom HD4870 og HD4870x2, siden budsjettet begynner å bli veldig stramt oppover mot 14000kr. Er forskjellen verdt pengene? Og hva med skjermen? Det virker som en relativt god skjerm til en veldig billig penge. Er det noen som har erfaring, eller kan vise til tester eller lignende? Takker på forhånd, Gopox. Endret 28. desember 2008 av Gopox Lenke til kommentar
Speciale Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 - Bytt ut kabinettet med ett annet, med mindre du synes det er dødsfett å støvsuge maskinen innvendig en gang i uken. Kan løses med damestrømper foran viftene, men anbefaler på det sterkeste å kjøpe ett kabinett med støvfiltere som er enkle å rengjøre. (Har selv ninehundred) - Velg en bedre cpukjøler, f.eks Ocz Vendetta 2, Noctua eller Akasa Blue Aurora. Kjøleren du har valgt ut er ikke så fryktelig god... - Velg ett hovedkort som MSI ikke har produsert, f.eks P5Q eller noe sånt. (Søk om MSI på dette forumet hvorfor du ikke bør velge MSI.) - Så lenge man ikke tenker på en i7 cpu, så ville jeg gått for 2-kjerne til ditt bruk. Jeg ville dog gått opp til E8500 som bare er en snau hundrelapp dyrere enn e8400. (Har selv e8600) - Skjermkort bør du ta med gtx280 i betraktningen. Ligger mellom HD4870 og 4870x2 i pris, og er den beste løsningen med enkel gpu. (Har selv singel 4870 1 gb) Lenke til kommentar
Gopox Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) - Bytt ut kabinettet med ett annet, med mindre du synes det er dødsfett å støvsuge maskinen innvendig en gang i uken. Kan løses med damestrømper foran viftene, men anbefaler på det sterkeste å kjøpe ett kabinett med støvfiltere som er enkle å rengjøre. (Har selv ninehundred) - Velg en bedre cpukjøler, f.eks Ocz Vendetta 2, Noctua eller Akasa Blue Aurora. Kjøleren du har valgt ut er ikke så fryktelig god... - Velg ett hovedkort som MSI ikke har produsert, f.eks P5Q eller noe sånt. (Søk om MSI på dette forumet hvorfor du ikke bør velge MSI.) - Så lenge man ikke tenker på en i7 cpu, så ville jeg gått for 2-kjerne til ditt bruk. Jeg ville dog gått opp til E8500 som bare er en snau hundrelapp dyrere enn e8400. (Har selv e8600) - Skjermkort bør du ta med gtx280 i betraktningen. Ligger mellom HD4870 og 4870x2 i pris, og er den beste løsningen med enkel gpu. (Har selv singel 4870 1 gb) Angående kabinettet; det har jeg aldri hørt om før. Noen andre som kan bekrefte? Og det med kjøleren, den får jeg nemlig gratis, og jeg tviler på at det er noe særlig vits i å kjøpe en ekstra med det i bakhuet. Kjøleren kan umulig være så altfor dårlig, det er tross alt et beist på 1,5 kilogram Hovedkortet mener jeg går greit, jeg har vurdert Asus P5Q Deluxe, som virker som et marginelt bedre alternativ (i følge HW's tester), men den koster også 300kr mer på Amentio. Det eneste negative jeg har funnet angående MSIs hovedkort er BIOSen, som tilsynelatende var noe dårlig i starten. HWs test av MSI P45 Platinum fant sted i august, nesten fem måneder siden. Den tidligste BIOS versionen jeg finner på MSIs nettsider datert før HWs test er version 1.3, datert 2008-07-30. Senere har det kommet to oppdateringer, merket med bl.a. "Update CPU Module." Da mener jeg at MSI fortsatt er et godt valg, til en mindre penge enn alternativet (Bla opp i prisguiden, og se forskjellen mellom amentio og andre butikker). Om CPUen, takk for tipset, jeg tror jeg velger 2-kjerner, men ikke E8500. E8500 er, etter hva jeg har lest på forumet her, en "E8400" med 160MHz høyere klokkehastighet, og høyere pris. Virkelig ikke vits i med tanke på at jeg skal overklokke uansett. Du har ikke akkurat besvart spørsmålet mitt angående skjermkortet. Jeg spurte om forskjellen mellom HD4870 og HD4870X2 er verdt pengene. Selv om prisen på 280GTX stemmer sånn ca, føler jeg ikke at ytelsen gjør det, i forhold til ATIs alternativ. Det jeg lurer på er om jeg bør fleske til med et skikkelig HD4870x2 nå, eller gå får et enkelt HD4870 og kanskje bruke Crossfire senere. Hovedkortvalget står fast selv her, angående båndbredden på PCIe i Crossfire, det er heller valget av skjermkort som jeg lurer på. Hvis forskjellen er 70-80% høyere i praksis tror jeg at jeg går for 4870x2. Det kan virke som om jeg motarbeider meg selv her, med å motsi andre innspill, og det er ikke meningen. Jeg prøver bare å forklare hvorfor jeg ikke er enig. Det med kabinettet er fortsatt interessant. Tror ikke jeg vil bytte kabinett med en gang, men i så fall, er det noen andre gode forslag til kabinett i samme prisklasse? Gopox. Endret 29. desember 2008 av Gopox Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Skal du overklokke ? Hvis ja, Skift ut hovedkorte med Gigabyte ud3. Lenke til kommentar
Gopox Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Etter nærmere ettertanke har jeg bestemt meg for å velge et Asus P5Q Deluxe, og fjernet G15 tastaturet for å holde budsjettet, slik at jeg kan beholde 4870x2. Får bruke det gamle Dell-tastaturet Hvis noen kunne gitt meg litt feedback på skjermen hadde det også vært veldig fint. Takker for innspill. Lenke til kommentar
Exes Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Er ganske stor forskjell på HD4870x2 og HD4870. Ordna meg selv nettopp en PC og var veldig usikker på hvilket skjermkort jeg skulle ha. Etter mye googling bestemte jeg meg for 4850x2. http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...x-performance/4 Forskjellen på 4850x2 og 4870 er ganske stor, mens prisforskjellen bare er 500kr Og jeg ville ha gått for E8500 istedenfor E8400, er bare 100kr forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå