Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg er usikker på om jeg har stilt dette spørsmålet før og allerede nå bør du skjønne hvorfor jeg stiller det. Jeg har nemlig et problem. Om det er et vanlig problem og av den grunn ikke kan regnes som et, gjenstår å se. Det er det jeg har tenkt å finne ut. Jeg har problemer med å huske handlingen i filmer. Dette gjelder filmer jeg kun ser en gang, noe som vil være de fleste. Jeg mistenker at jeg har en under middels hukommelse når det gjelder dette, fordi jeg opplever at andre langt mindre filminteresserte går rundt med en mye større handlingsdatabase i minnet. Det irriterer meg. Spørsmålet er om det kan være fordi jeg har sett mye film. Det kan også være fordi jeg kobler litt ut når jeg ser film. Det kan ikke være fordi jeg har dårlig hukommelse, for det har jeg ikke. Jeg kan nok, om jeg går inn for det, huske brorparten av replikkene i yndlingsfilmene mine. I grove trekk. I middelmådige filmer jeg har sett en gang sliter jeg med å huske hvem som forelsker seg, hvem som dør og hvem som blir kastet i fengsel. Det jeg imidlertid ofte kan fortelle deg er hvem som lagde filmen, hvilket år skuespillerne er født og omtrent når den kom ut. Det vil jeg kalle en selektiv hukommelse, med negativt ettertrykk. Hvor god er du på å huske filmer? Kan du skrive korte handlingsreferat fra filmer du har sett for lenge siden? Hva husker du best med en film? Regissøren, skuespillerne, produksjonsåret, lengden, bildeformatet etc.? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Å huske ting er det jeg kanskje sliter minst med. Hvis jeg lærer meg regissøren, filmens tittel og året den kom ut, så er det veldig liten sjanse for at jeg glemmer det. Litt digg :- ) Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg husker som regel kun tittel og om den var bra eller ikke Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg har også lettere for å huske regissør, årstall og annen trivia rundt filmen. Jeg kan som regel fortelle handlingen i veldig grove trekk(et par setninger), men det spørs litt på filmen. En ting jeg bet meg i merke var at jeg så snakk om en spesifikk hendelse i A Clockwork Orange, og jeg hadde problemer med å plassere den. Litt kjipt, med tanke på at jeg ga den 10/10. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Noen filmer husker jeg nesten vært eneste lille bilde, dårlig på navn på karakterer men jeg husker hvordan de ser ut. Filmer som Die hard osv. Men hadde en festlig hendelse noen år siden, jeg fikk noe festlige piller av legen, som jeg skulle ta, jeg tok dem så gikk jeg på kino å så SWAT, og huska ikke EN ENESTE dritt fra filmen, jeg vet jeg var våken gjennom hele, da jeg tydligvis snakket med kompisen min, men huska ikke noe fra filmen får jeg så den igjen på dvd. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det gjelder vel egentlig bare å følge veldig godt med på filmen. Hvis den er bra, gir den som regel et varende inntrykk. Noen ganger kan slutten bestemme om du vil huske filmen eller ikke. Noen filmer kan for eksempel være helt middelmådige, før det plutselig kommer en helt syk twist-end som du ikke glemmer med det første. Hvor god er du på å huske filmer? Som sagt kan det variere stort etter kvaliteten på filmen. Ringenes Herre-filmene, for eksempel, husker jeg utrolig godt, selv om det er noen år siden jeg så de. Wishcraft, derimot, husker jeg nesten ingenting av, bortsett fra at den hadde en latterlig dårlig slutt. Kan du skrive korte handlingsreferat fra filmer du har sett for lenge siden? Ja. Hva husker du best med en film? Scenene som utmerker seg. Regissøren, skuespillerne Det kommer an på om de er kjente. produksjonsåret, lengden Sånn ca. bildeformatet etc.? Bildeformatet har jeg vanskeligheter for å huske... Det er kanskje ikke det mest nødvendige å huske uansett. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Eg hugsar som oftast heile filmen, replikkane sitt ikkje heilt, men om eg ser filmen for andre gång kan eg som regel sei kass replikkar som kjem om eit par sekunder. Dette gjeld kun filmar eg interesserar meg for. Middelmådige filmar hugsar eg som regel ikkje replikkane i, men handlinga går greitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg har registrert at mennesker som ser film, men ikke er spesielt interesserte, ofte sliter med å huske om de har sett en gitt film eller ikke. Spesielt hvis de kun hører tittelen og ikke har coveret foran seg. Likevel klarer de å liste opp hva som skjedde i filmer de har sett. Det synes jeg er merkelig. Jeg har glemt en film i hele mitt liv og det var Da Vinci-koden. Jeg var faktisk ikke klar over at jeg hadde sett den før jeg så den på min vote history. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Husker som regel handlingen i grove trekk, men varierer veldig etter om filmen enten var bra eller veldig dårlig, middelmådige filmer blir som regel glemt. Regissør, skuespiller, produksjonsår og bildeformatet er jeg elendig på. Folk kan gjerne si at Manns, Hitchcocks, Spielbergs filmer er fantastiske (måtte faktisk på imdb for å finne navn ), men jeg klarer overhodet ikke koble navnene til filmene (og omvendt). Når det gjelder produksjonsår så husker jeg som regel de filmene jeg så på kino, resten ikke. Skuespillere er vel det eneste som jeg kan koble til filmer, men bildeformat ...? Går det an å huske slikt? Klarer heldigvis å holde orden på filmer jeg har sett. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Filmer med engelsk språk er null problem. Der fester alt seg. Asiatiske er derimot et problem på grunn av tekst. Blir å se mer på selve teksten enn handlingen, tror jeg. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Eg husker som oftast handlinga i meir eller mindre grove trekk. Det eg slit med er å huske replikkene. Er egentlik sykt iriterende Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hadde ikke dette passet bedre i Helse-forumet? Tror ikke du er unormal, selv kan jeg ikke gjengi noen ting av 98% av alle filmene jeg har sett, men jeg vil huske det når jeg ser det igjen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Husker som regel handlingen i filmen og hvis noen sier en tittel så kan jeg som oftest si om jeg har sett den eller ikke. Det jeg derimot suger i er å huske skuespillere, ressigører ol, har også problemer med å huske navnet på karakterene i filmen og husker heller ikke bildeformat hvis det ikke er veldig spesielt da. Lenke til kommentar
MadnL Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg har det på samme måte med både bøker og filmer. Når jeg leser/ser på film, blir jeg sugd inn i det, og opplever det på en annen måte enn om jeg har skulle sett på det. Dette har blitt et problem på et par skoleoppgaver om bokanmeldelser Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 wh1te, er du flink til å huske detaljer sånn generelt? Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Husker ikke så lett replikker den første gangen jeg ser filmen! Men ellers husker jeg det meste , men det kommer jo anpå om jeg likte filmen eller ikke! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 wh1te, er du flink til å huske detaljer sånn generelt? Ja, veldig. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) wh1te, er du flink til å huske detaljer sånn generelt? Ja, veldig. Tenkte meg det. http://vodpod.com/watch/427748-my-brillian...ake-me-a-genius 8 minutter ut i filmen begynner de å forklare forsjellen mellom gutter og jenter når det gjelder hukommelse. Det kan virke for meg som om du har en "jente" hukommelese. God på detaljer, men sliter med å huske "hele bildet". Edit: Veldig interessant dokumentar btw. Anbefaler deg å se hele. Endret 29. desember 2008 av Lawliet Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg husker filmene jeg har sett i grove trekk, og ser jeg f.eks. ett bilde fra filmen, selv ganske vage bilder som i Bilde quizen, vet jeg som oftest hvilken film det er snakk om. Jeg er også relativt flink til å huske skuespillere, regissøren og filmtrivia. Men spesifikke hendelser i filmen virker det som det er litt mere tilfeldig om jeg husker eller ikke, og det trenger ikke være fra filmer det er år og dager siden jeg så heller, jeg kan mange ganger huske den middelmådige filmen jeg så for 10 år siden bedre enn godfilmen jeg så forrige helg. Det er da pussig nok ofte slutten som fort blir litt skurrete, jeg sliter rett og slett med å huske hvordan filmen snurpet seg sammen, om gutten fikk jenta, om skurken ble fakka, om sidekicken til helten døde der mot slutten av filmen, etc. etc. Jeg har også lagt merke til det litt irriterende faktumet at mange folk som har et litt mer hverdagslig forhold til film ofte har forbausende god husk når det kommer til de filmene dem har sett. Hvorfor skal dem som sitter der og egentlig ikke bryr seg så meget om film besitte denne evnen til å huske hele filmers handling i detalj , mens jeg som bruker brorparten av min fritid på film, tidvis sitter og lurer på om helten i filmen jeg så her om dagen overlevde eller ikke, som sagt, irriterende. Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg har problemer med triologier++. Hvilken film handlet om hva? osv. Har generelt dårlig hukommelse når det gjelder å huske _handlingen_ i filmer, men visst jeg ser en film for 2. gang, kan jeg nesten alle replikkene som kommer. Helt rart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå