Gå til innhold

Trenger ny pc, billigst mulig med visse krav


Anbefalte innlegg

hei.

 

Var tidligere svært så aktiv på hardwarefronten og jobba en periode på en databutikk, men jeg innrømmer lett at nerding har blitt nedprioritert de siste 4 åra, les unger osv.. :)

 

Min nåværende pc har tatt kvelden, eller den vil snart gjøre det.

 

Hva skal jeg bruke maskina til?

Sett bort fra surfing og mspaint så havna jeg for et halvt år siden tilbake på cs-kjøret. Orker ikke spille noe nyere enn cs (og jeg trenger ikke en millard fps), og det hender jeg spiller trackmania.

 

Har diskplass nok for meg, har kabinett og dvdbrenner (trenger ikke blu ray)

 

Kostnad? Minst mulig, kan man si maks 4000? Helst mindre!

 

Trenger: hk, ram, skjermkort (til nevnte bruk) cpu og dugande psu.

 

Stillhet er gull!!! Maskinen skal bråke minst mulig!

 

Takker på forhånd for alle tips!

Endret av nemko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en full pakke, med kabinett og dvdspiller, men jeg mener likevel det er et godt tilbud:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323200

 

Pakketilbud fra komplett, kommer umontert i deler (såvidt jeg har forstått).

 

Har ikke tenkt på hvor stille det her er, men tror ikke det skal være så aller værst.

 

 

Du bør kanskje også vente på noen andre kommentarer ang. dette oppsettet\andre tilbud.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du har kabinett, men viktig er om dette er mATX eller ATX. Forutsetter videre at det er ATX. Da kan følgende være OK løsning.

 

PSU. Antec EarthWatts 430W, fra kr 484,00. Kvalitets-PSU i budsjettsjiktet produsert av Seasonic. Kun Multicom som har den så billig, ellers over 600 kr. Alternativ er Antec EarthWatts 380W eller Seasonic S12-II 380W i prisjiktet 430 - 550 kr. Noen vil si at disse er for "puslete", men her snakker vi ikke om juksewatt, disse leverer hva de lover (og mer til), og klarer fint å dra et HD 4850/4870 skjermkort.

 

Hovedkort Intel. I og med at man er ute etter budsjett, kan Gigabyte GA-EP35-DS3 være et greit valg.. Pris ca 650 kr,-. I og med at P35 er et litt eldre brikkesett kan det være greitt å sjekke om det har biosversjon som passer med CPU.

 

CPU Intel. E5200 er et solekart budsjettvalg. Pris ca 700 kr.

 

Skjermkort. ATI Radeon HD 4670 er her det jeg ville puttet inn. Har linket til et ASUS produsert et, men Sapphire, Gigabyte etc er like gode. Pris ca 700 - 750 kr.

 

Minne. I og med at jeg ikke regner med klokking, så er 4 GiB med PC2-6400 Value ram godt nok. Corsair TWIN2X DDR2 4 GiB skulle holde, til ca 500 kr. Kingston ValueRAM DDR2-800 er noe over 100 kr billigere.

 

Sum Inteloppsett blir da: 3 100 kr (+/- noen hundrelapper) + frakt.

 

Vil du ennø lengre ned i pris, bytter vi hovedkort og CPU med et AMD oppsett:

* Hovedkortvalg: Her ville jeg primært sett etter et kort basert på 780G brikkesettet, alternativt nForce 730a. Da lagerbeholdingen av disse i rimelig prisklasse nesten er null, kommer jeg ikke med direkte anbefaling. Regn ca 500 - 550 kr.

* CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+, til knappe 500 kr.

 

Et AMD oppsett vi således kunne bli en 400 - 500 kr billigere enn intel, men vil yte noe dårligere.

Lenke til kommentar

tusen takk for et steike så utfyllende svar! :)

 

Er atx jeg har, ja.

 

 

Et spm: før var det en intelgjeng og en amdgjeng, nå har jeg amd, men hadde et par inteloppsett tidligere.

Intel er som du sier noe dyrere, men det er "fortsatt" slik at intel er hakket vassere enn amd?

 

Med fare for å starte en brann hos amd-fansen. Det er IKKE meningen, altså!

Lenke til kommentar

For å si det enkelt, AMD har nesten alltid vært det som gir mest ytelse pr krone, altså budsjettvalget, og i perioden fra A64 kom til Intel lanserte Core 2 også absolutt på ytelsestoppen. Det er de ikke lengre, Intel sine rimelige løsninger gir omtrent samme ytelse pr krone som AMD sine, så prisforskjellen på 400 - 500 kr reflekterer nesten ytelsesforskjellen.

 

I tillegg er Intel særdeles klokkevennlige, noe AMD langt fra er i samme grad.

 

At jeg allikevel ser AMD som aktuelle i mange tilfeller er at enkelte ganger er budsjettet det viktigste, og så er det bruksområder der forskjellen er langt mindre enn andre steder.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Dette virker som en meget habil løsning, men jeg skal som du sier sjekke om valgte hk har bios som passer med cpu, eller takler cpu.

 

Bare å legge til en winxpCD nå så, jeg har nemlig aldri hatt lisens for sånt. Jo, jeg har lisensm eller hadde på win2k, men DET skal jeg ikke legge inn, selv om det var et meget dugandes OS, til win å være

Orker ikke starte med helt ny pc som fortsatt xp-pirat... :)

 

Takk for tips, jeg lover å komme tilbake til denne tråden når maskinvaren er på vei i posten, samt når jeg har fått trykket startknappen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne er da bestilt, akkurat som bolson beskrev ble valgene.

xp i tillegg da, må nesten ha meg en lisens.

 

Bestilte alt hos multicom, like over 4k for hele sjiten.

 

Gleder meg faktisk litt :)

 

edit: skulle sjekke om hk hadde bios som passa cpu, hvilket det hadde, men glemte jeg å trykke "bestill" etterpå?

jepp

 

vel, NÅ er det bestilt og betalt!

Endret av nemko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...