Gå til innhold

C#: [Løst]låvelig source opner? og omprogramerer

Anbefalte innlegg

hei eg lurte på om det var noen låvlige code åpnere? son at eg bare kjørte programmet og så fikk eg coden til programmet viss det var for ex laget i c/c++/c#

og er det et program som omprogramerer fra et program fra c# til et annet program språk?

-ikono

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et slikt program kalles en decompiler, og selv om det ikke er umulig å lage, så er det temmelig komplisert. Fordelen i .NET er også at den kan beholde funksjonsnavn og felt (men ikke variabler i funksjoner)

Jeg vet ikke om det finnes noe slikt til C# eller de andre .NET språkene, og den eneste jeg har hørt om for C++ heter boomerang, og jeg har aldri fått den til å fungere.

Eneste jeg fant til C# ved å JFGI var Remotesoft Salamander. Den koster dog 1100$ som jeg gjetter er mer enn det en som ikke klarer å stave "lovlig" eller "åpne" er villig til å betale.

http://www.remotesoft.com/salamander/

Du har også .NET reflector, som har en gratis versjon, denne dekompilerer dog ikke hele programmet.

http://www.red-gate.com/products/reflector/

Et program som konverterer C# til et annet språk har jeg aldri hørt om før, og jeg kan heller ikke se poenget med det. Det er ikke umulig å lage heller (kanskje enklere enn en decompiler i mange tilfeller)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Decompilere eksisterer. Men koden de gir er ikke nødevendigvis brukbare, hverken for endring (av kode) eller rekompilering. Decompilere vil vil oversette til maskinkode. Og ikke direkte lesbare kode heller. Forøvrig er det ikke tillatt å endre kode i programmer uten tilatelse fra produsenten (Copyright og ånsverksloven).

Lenke til kommentar
Decompilere eksisterer. Men koden de gir er ikke nødevendigvis brukbare, hverken for endring (av kode) eller rekompilering. Decompilere vil vil oversette til maskinkode. Og ikke direkte lesbare kode heller. Forøvrig er det ikke tillatt å endre kode i programmer uten tilatelse fra produsenten (Copyright og ånsverksloven).

Decompilere oversetter til språket det ble skrevet originalt i, du tenker på en disassembler :)

Jeg har bare prøvd boomerang, som jeg tenkte jeg kunne bruke til å gjøre det litt enklere å cracke et gammelt spill jeg har mistet CD-en til, men jeg fikk aldri boomerang til å gjøre noe annet enn å kræsje.

Men dette programmet skal ideelt sett gi tilbake C++ kode fra et program som er kompilert i C++.

Lenke til kommentar

Nå er det vanskelig for en dekompiler å vite hvilket språk et program er laget i. Samtidig vil et program være laget i flere språk, delvis i asmembler (maskinkode) og delvis i språk som ikke er så effektive (som f.eks: C, C++, C#). Diverse subdeler/rutiner av totalprogrammet kan også være laget i andre programmeringspråk.

NB! Jeg har brukt både decompilere/desamblere samt kodet i asembler. Jeg er godt kjent med problemstillingen.

Lenke til kommentar

hei eg fant noe om source åpner men eg fikk ikke den til og virke .

tusen takk for alle gode svar:D

ps: tenkte på det for og kansje åpne andre programmer som var laget i vb eller c#

ps2: skulle omprogramere programmer til sonn aple ting son at eg kan lage aple software og bruke de på en iphone.

Endret av ikono3
Lenke til kommentar

Iphone støtter ikke .NET programmer etter det jeg vet.

Programmene må skrives i C++ eller kanskje Java.

Det er også poengløst å prøve å stjele andre sine programmer ved å dekompilere dem, det er også ulovlig. Det er mindre arbeid å bare starte fra begynnelsen ved å skrive programmet selv.

Lenke til kommentar
skulle lere av det ikke stjele:D

skulle lere av det som en bok på en måte:P

Det finnes mange opensource prosjekter du kan lære av, ingen grunn til å "stjele" for å lære!

Strengt tatt kan du ikke bruke en eneste kodelinje av programmet du har decompilert uten at du bryter en eller annen opphavsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...