Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det galt å ha flere partnere?

Anbefalte innlegg

I flere bøker om sjekking antydes det at det egentlig ikke er noe galt moralsk sett å ha flere partnere. De fleste menn har i dag en følelse av at det er umoralsk å ha seg med flere på en gang, og så godt som alle damer vil skrive under på at det er galt når menn ikke nøyer seg med en partner.

Fra naturens side er det derimot åpenbart at menn ikke er laget for å leve i monogami. Vi slutter jo ikke å tenne på andre damer når vi er i et forhold, selv om mange liker å tro det. Det er en grunn til at menn til alle tider har sørget for å få seg noe på si.

Så kan det være at ideen om monogami er kulturelt nedarvet og religiøst påtvunget?

I tidligere tider var det vanlig at menn med makt hadde sitt eget harem. For å beskytte haremet sitt vedtok de strenge lover om monogami og forbud mot sex utenfor ekteskapet. I tillegg har vi kristendommen, som stempler alt genene dine ønsker å gjøre som umoralsk.

Er polygami egentlig umoralsk? Er det bare et tidsspørsmål før det blir alment akseptert og lovlig på samme måte som homofili?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, vi må selvfølgelig ha én hovedpartner som vi tar oss av mer enn andre, men jeg ser ingenting galt i å kunne ha seg med flere partnere samtidig. Ingenting umoralsk i det. Alle motargumenter bunner i religion eller et ønske om å kontrollere massene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Så vidt at jeg klarer å holde meg rolig når dama er alene på jobb sammen med kun èn fyr til sent på kvelden, så jeg slenger meg med Blåbær på denne. :p

Ikke kunne jeg ha tenkt meg å ha flere damer heller. Har det godt nok med min elskede som det er ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Dette kan det sies en del om. Kanskje senere. Men først: Om vi antar at

A. Det er snakk om seksuell polygami, og

B. Vi svelger påstanden om at menn alltid har hatt seg noen på si, mens kvinnene ikke har det, og

C: At de samme mennene som kan tenke seg å være polygame ikke vil at deres egne damer skal være det, og tilslutt

D: At det er litt flere menn enn kvinner i de aktuelle aldersgrupper.

Hvem er det disse mennene har vært polygame med?

Geir :)

Lenke til kommentar
Dette kan det sies en del om. Kanskje senere. Men først: Om vi antar at

A. Det er snakk om seksuell polygami, og

B. Vi svelger påstanden om at menn alltid har hatt seg noen på si, mens kvinnene ikke har det, og

C: At de samme mennene som kan tenke seg å være polygame ikke vil at deres egne damer skal være det, og tilslutt

D: At det er litt flere menn enn kvinner i de aktuelle aldersgrupper.

Menn har hatt seg noe på si med single kvinner.

Dersom du har flere partnere, er du en jævla taper. Hva faen er vitsen hvis du elsker henne? Idioter.

Unødvendig post. Klage sendt.

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Ærlig talt, hvis en fyr jeg var sammen med ville hatt et eget lite harem kan han ikke forvente at jeg skal sitte å se søt ut å være til tjeneste når han vil ha noen han "elsker". Polygami har jeg ikke så mye imot egentlig, men det MÅ gå begge veier. Skal han pule rundt, vil jeg også. Jenter kan også være kåte på andre mannfolk etter at de har kommet i et fast forhold.

Men, men. Selv kunne jeg ikke levd slik og jeg er kanskje naiv, men jeg liker å tro at min neste eventuelle kjæreste har nok med meg :)

Lenke til kommentar
Jenter kan også være kåte på andre mannfolk etter at de har kommet i et fast forhold.

Absolutt, det er jo en kjent sak at kvinner er utro i større grad enn menn i vår kultur.

Likevel er det ikke til å komme bort fra at gutter har langt større genetiske fordeler av utroskap enn kvinner.

Lenke til kommentar
Jenter kan også være kåte på andre mannfolk etter at de har kommet i et fast forhold.

Absolutt, det er jo en kjent sak at kvinner er utro i større grad enn menn i vår kultur.

Likevel er det ikke til å komme bort fra at gutter har langt større genetiske fordeler av utroskap enn kvinner.

Hvfordan det?

Vil det ikke være gunstig genetisk å få en alfa-mann som genetisk far, men «lure» en dumsnill pusling til å passe på ungen?

Lenke til kommentar

Menn har hatt seg noe på si med single kvinner.

Hvilke single kvinner? Det er flere menn enn kvinner. (Så lenge de er under 60.) Så hvis en mann skal ha flere kvinner og regnestykket skal opp må enten:

A. En masse menn ikke ha sex, slik at det blir noen single kvinner til overs, eller

B. De samme single kvinnene ha sex med flere menn. Men i så fall er de strengt tatt ikke monogame.

Nå er det til en hver tid både menn og kvinner som er enslige av ulike grunner, så det finnes jo noen å ta av der ute. Men du skal jo finne en som synes det er greit å være med på leken.

Sannheten er vel at det bare er på TV det finnes flokker av single kvinner som drømmer om å være elskerinnen til en gift mann. Og tro meg, er du gift og har jobb og hus og kone og barn har du ikke tid til å løpe på byen og finne en ny dame hver kveld. De fleste gifte menn som har seg på si gjør det med en kvinne som er gift på sin side. De fleste skilte menn treffer skilte kvinner. De gutta som er på sjekker'n sjekker opp jenter som er ute i samme hensikt, og som bare unntaksvis har sett færre hodeputer enn gutta.

Det er nok riktig at det er flere gutter enn jenter som drømmer om å være polygame, i hvertfall i de kulturer der det ikke er tillatt. (Forbuden frukt smaker som kjent best.) Men i praksis går det ikke, med mindre vi tillater kvinnene å være polygame også, og de er med på leken.

Lenke til kommentar
Sannheten er vel at det bare er på TV det finnes flokker av single kvinner som drømmer om å være elskerinnen til en gift mann. Og tro meg, er du gift og har jobb og hus og kone og barn har du ikke tid til å løpe på byen og finne en ny dame hver kveld. De fleste gifte menn som har seg på si gjør det med en kvinne som er gift på sin side. De fleste skilte menn treffer skilte kvinner. De gutta som er på sjekker'n sjekker opp jenter som er ute i samme hensikt, og som bare unntaksvis har sett færre hodeputer enn gutta.

Andelen er nok ikke så stor som på TV, men større enn mange liker å tro. Heldigvis er det langtfra alle som gjør virkelighet ut av fantasiene.

Er ikke snakk om en ny dame hver kveld, vettu. Julebord og andre fester med kolleger er jo en gyllen mulighet. Det samme er fylleturer med kompisgjengen.

Lenke til kommentar

Ja, men på julebordet er de fleste kollegene også gifte. Det er ikke så mange firmaer med gifte menn og single damer. (Om du ikke er butikksjef på Rema...) Og jeg tror ikke fylleturer med gjengen er noe anderledes, med mindre man betaler for moroa. Men da er det vel drøyt å kalle damene monogame.

Jeg trodde ellers at poenget med tråden var at folk (les mannfolk) likte å tro at andelen kåte og single kvinnfolk med sans for gifte menn var større, ikke mindre. Har du noen kilde på at det er sånn?

Det finnes mannfolk (gjerne med litt status og formue) som har elskerinner på si. Jeg har kjent et par. Begge endte opp med å bli skilt og dermed monogame med elskerinnen istedet. Men det er ingenting som tyder på at det er hyppig forekommende. Jeg tror jeg står for min påstand. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...