Mazeking Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Vurderer å kjøpe en datamonitor som tvskjerm har kikket litt på denne Benq skjermen Benq m2400HD det er en 16:9 1080p monitor så den skal støtte riktig oppløsning i forhold til HD materiell. Lurer dog på hvordan det blir hvis jeg kobler denne til en Canal Digital HD kabeltv mottaker og bruker HDMI kabel. Vil jeg da får brukbart bilde også på ikke HD materiale (SD) eller vil det se helt for jævelig ut i forhold til en LCD tv. Alternativet er også å kjøpe en LCD TV og bruke som monitor. Problemet er at det finnes ingen 26" monitorer som også har full hd 1920x1080 for å få grei nok oppløsning på databilde. DA må man opp i 32" og det blir jo helt vanvittig å ha på et skrivebord når man skal sitte 60 cm fra skjermen. Noen som har vært borte i samme problem og har noen tips? Endret 28. desember 2008 av Mazeking Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har ikke sett eller hørt om at du kan bruke tv-signaler direkte inn på en PC-skjerm, men det finnes sikkert et sted... Med mindre du ikke har en dekoder som gir fra seg HD signaler så skal det ikke være noe problemer... da kan du kjøre kabel fra dekoder (HDMI) og få tak i en overgang som går fra HDMI -> DVI hvis skjermen har det som inngang...det er vel det eneste jeg kan komme på her og nå, men skal undersøke litt... Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Må vel ha turner i skjermen for at den kan brukes som tv... Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Må vel ha turner i skjermen for at den kan brukes som tv... Hvis du har slik kobling jeg forklarte om så trenger du ikke tuner... Så lenge en pc-skjerm får signaler så viser den det... Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Takk for alle svar. For å klare opp; Monitoren jeg nevner her er i 16:9 format, den har hdmi inn og planen var da å mate den med signaler fra en canal digital HD kabel tv mottaker samt bilder fra en pc via DVI. Pc bildet er jeg ikke så bekymret for. Det er bare å finne et skjermkort som støtter 1920x1080. Det som jeg lurer på er om bildene som kommer fra CD dekoderen via Hdmi og som er i SD kvalitet 576i vil se fullstendig jævlig ut på en monitor av denne typen i forhold til en lcd tv. Lcd tv i motsetning til lcd monitorer har jo som kjent ymse elektronikk som skal forbedre dårlige tv signaler. Til opplysning skal skjermen stå på et knøttlite rom og benyttes som både kontor og stue. Derfor dette litt hâpløse spørsmålet om et kombiprodukt. Alternativet er å bruke en lcd tv som monitor, men da må man opp i 32" for å få full Hd og mer enn 768 punkter i vertikal oppløsning i forhold til å bruke skjermen som data monitor. Det å sitte 60 cm fra en skjerm på 32" og jobbe er rimelig håpløst. Håper dette gjorde behovene mine litt klarere Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Selv har jeg Benq G2400W, som også er 24" og som også har HDMI. Jeg gjør selv det du lurer på om fungerer: Har PCen koblet til via DVI og en RiksTV-boks via HDMI (alternativt PS3en en gang i blant). Det fungerer bra. Billedkvaliteten er kanskje ikke like bra som den ville vært på HD-tven vår, men det er trolig fordi skjermen vår er ganske billig, og derfor er noe dårlig i forhold til svartnivå og kontrast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå