Gå til innhold

Spill PC. ca. 20.000,-

Anbefalte innlegg

Da er det tid for å bygge ny pc igjen.

Utover at pc`en skal bygges i et Lian Li PC-A20 kabinett og bør baseres på Intel X58 er jeg rimelig åpen for forslag. Jeg lurer f.eks veldig på om det lønner seg å bruke WD velociraptor 300GB som OS disk.

Jeg trenger mye lagringsplass, 3 - 4 disker à 1TB bør påregnes.

Jeg ser at WD har en 1.5TB disk, men denne er visst ikke helt god??

Jeg har brukt disker fra Maxtor, Hitachi, Seagate og WD, har ingen negative erfaringer med noen av merkene, jeg vil bare ha den disken som gir meg best ytelse.

Hovedkort, grafikkort, CPU og RAM; her ønsker jeg produkter som folk faktisk har brukt og har gode erfaringer med, har gjort noen bomkjøp i min tid og med Microsoft sin idiot policy med Vista og bytte av hovedkort så ønsker jeg noe som er fjellstabilt from the get go.

har også ønske om at HK har så mange sata porter som mulig.

Spiller på en full HD skjerm så treger et grafikkort som takkler jobben (GTX 260/280?) Tenker i utgangspunktet å starte med kun et kort og evt. utvide med et kort til.

Lydkort: har sett på Asus og Creative, har egentlig ikke spesielt god erfaring med creative og deres rotete drivere, men EAX må man ha...

Tenkte derfor på Fatal1ty professional.

Blu-ray brenner fremfor DVD brenner??

hvilken PSU bør man velge? valgte Enermax modulær på min forrige, god PSU, men akk så korte kabler. Bør vel ha minimum 800watt?

Har ellers et ønske om at pc`en skal være relativt lydløs, derfor er Lian Li kabinettet valgt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SHIT! 20K! Da får du State of the Art altså, men det trenger jeg vel ikke si :lol:

Om du har tolmodighet til å vente (og det har du nok ikke slik som meg) så tror jeg at jeg ville bygd den med et utgangspunkt i Windows 7. Evt bare finne ut hva 7 krever og så oppgradere senere

Lenke til kommentar

hovedkortet er for 775 og ikke 1366 som er i7. Trenger man virkelig ekstra lydkort idag? Hva med 4870x2 istedet for 280gt, 4870x2 yter bedre i de fleste spill? CPU kjøler passer så vidt jeg kan se ikke på i7. Istedet for raptordisken kan man kjøre 2 disker i raid med nesten samme ytelse.

Å bruke 20k på en pc er hull i hodet. Greit, en oppgradering til socket 1366 er kanskje ikke så dumt, men bare ett bra hovedkort og grei ram koster en 5-6k deretter skal du også ha en prossesor. I7 er enda dyrt. Legg penger i en god PSU og ett kabinett du liker. PSU er noe man sjeldent trenger og bytte ut, det samme gjelder kabinettet.

Lenke til kommentar
hovedkortet er for 775 og ikke 1366 som er i7. Trenger man virkelig ekstra lydkort idag? Hva med 4870x2 istedet for 280gt, 4870x2 yter bedre i de fleste spill? CPU kjøler passer så vidt jeg kan se ikke på i7. Istedet for raptordisken kan man kjøre 2 disker i raid med nesten samme ytelse.

Å bruke 20k på en pc er hull i hodet. Greit, en oppgradering til socket 1366 er kanskje ikke så dumt, men bare ett bra hovedkort og grei ram koster en 5-6k deretter skal du også ha en prossesor. I7 er enda dyrt. Legg penger i en god PSU og ett kabinett du liker. PSU er noe man sjeldent trenger og bytte ut, det samme gjelder kabinettet.

Jeg har bygd noen pc`er og har et par stykker som skal slaktes/selges så den reelle kostnaden blir ikke 20K.

Et kjappt regnestykke tilsier at 20k ikke er så urealistisk.

kabinett: 3.000,-

PSU: 1.500,-

HK: 2.500,-

GFX: 3.500,-

RAM: 4.000,-

lydkort: 1.500,-

HD: 5.000,-

CPU 3.500,-

=24.500,-

Lenke til kommentar

Jeg har bygd noen pc`er og har et par stykker som skal slaktes/selges så den reelle kostnaden blir ikke 20K.

Et kjappt regnestykke tilsier at 20k ikke er så urealistisk.

kabinett: 3.000,-

PSU: 1.500,-

HK: 2.500,-

GFX: 3.500,-

RAM: 4.000,-

lydkort: 1.500,-

HD: 5.000,-

CPU 3.500,-

=24.500,-

heter vel GPU og ikke GFX??

BTW hadde lakt 500 kr mer i PSU.

Lenke til kommentar

AMD lanserer ny socket om en liten stund, og det er nok vert å vente å se på tester av CPU/HK for denne socketen.

En viktig tink å tenke på er at maskinen etterhvert må oppgraderes, og da er det mege lurt å legge pengene i delene du har lengst. Dvs PSU og kabinett. HK med ny socket og nok av PCI-e og SATA kan også overleve en oppgradering eller to.

Når du skal spille på en full HD skjerm er det muligens en fordel å satse på 4870x2, hvor stor er skjermen?

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Kjap handleliste på Netshop.no:

Club3D HD4870X2 2 GB GDDR5 PCIe 2.0 =4 495,-

Intel Core i7 920 2,66Ghz =2 595,-

Fox+ QF BLOODRAGE, X58, Socket-1366 =2 995,-

2*Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB =675,*2=1350,-

(Raid 0)

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB =929,-

(Lagringsdisk)

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Vifte =675,-

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz =2 295,-

MIST, 1000W, avtagbare kabler, rev. 2 =1 695,-

Total: =17 029,-

Da har du i tillegg litt penger å kjøpe kabinett for...

.Salbu!

Lenke til kommentar
Med en 24" vil du nok ikke merke stor forrskjel på 280 og 4870x2 GPU, men om su planlegger å kjøpe en større skjerm vil jeg anbefale deg p gå for et 4870x2

Har sittet å lest litt om 4870x2 nå og det virker svært overbevisende. Det virker som du får endel mer for pengene. Personlig så har mine siste pc`er vert Nvidia baserte, hvordan er ATI på drivere og slikt kontra Nvidia?

Lenke til kommentar
Med en 24" vil du nok ikke merke stor forrskjel på 280 og 4870x2 GPU, men om su planlegger å kjøpe en større skjerm vil jeg anbefale deg p gå for et 4870x2

Har sittet å lest litt om 4870x2 nå og det virker svært overbevisende. Det virker som du får endel mer for pengene. Personlig så har mine siste pc`er vert Nvidia baserte, hvordan er ATI på drivere og slikt kontra Nvidia?

Bare bra å si om driverne til ATI :) .

Lenke til kommentar

I Vista og XP x64?

Lenke til kommentar

I Vista og XP x64?

XP 64-bit har jeg aldri prøvd, men fungerer i hvert fall bra i Vista (64-bit) hos meg :) . Har også hørt veldig mye skryt om ATI sine drivere til de nyeste kortene i 4*** serien, veldig god støtte i blant annet Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...