daremedy Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Er i ferd med å inivistere i speilrefleks, og har sjekket ut "alt jeg kan komme over på nettet, spurt i fotosjapper, og lest mye på forumet. Ser at det er mange som spør om førstegangskjøp, og det er mye bra å lære her, men det er så innmari mye fanboy nerding at en stakkar går seg helt vill i tekniske termer. Jeg er interessert i å ta bedre bilder enn jeg får til med min gamle mju.4.0, og kan ikke tenke at det kan by på utfordringer med noe som helst speilrefleks. Jeg får også en liten mistanke om at en del målbare forskjeller blir en smule teoretiske, dvs at en ikke ser så veldig stor forskjell på bildene likevel, og knipser en i RAW format, så kan en jo alltid fixxe på bildene uansett, eller? Selv har jeg falt pladask for Pentax, med solid konstruksjon og værbestandighet. Alle tester jeg har kommet over gir gode tilbake meldinger, og jeg registrere at ingen av Pentax gutta klager på stæsjet sitt. Så til saken: Hvor stor er egentlig forskjellen på K20d og K200d, utenom "live wiew" og tekniske finesser jeg ikke er i stand tiøl å benytte meg av? Og er det lurt og vente på en eventuell k30 eller 300? Endret 30. desember 2008 av TSP Endret emnetittel fra "PENTAX !" Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Du kan starte med å lese Pentax tråden. Har du pengene til K20D + ett objektiv, da kjøper du det. K20D koster 6000kr. Objektiv får du fra 1000 lappen til 10 sånne lapper. Hvis du ikke ønsker å bruke over 10laken totalt, da kan det være greit å starte med en av disse: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 ca. 2400kr. Tamron 17-50mm f/2.8 ca. 3500kr. Sigma 18-50mm f/2.8 ca. 3000kr. Endret 29. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Så til saken: Hvor stor er egentlig forskjellen på K20d og K200d, utenom "live wiew" og tekniske finesser jeg ikke er i stand tiøl å benytte meg av? Og er det lurt og vente på en eventuell k30 eller 300? Den største forskjellen er nok betjeninga av kamera, på K20D kan du stille det meste mens du har kamera framfor auge, der du når dei aller fleste funksjonane via 2 hjul og fleire knappar, dette må en inn og justere via menyen på K200D. Bufferen på K20D, er betrakteleg større enn på K200D. Dvs tenketida mellom en serie bilder er lengre på K200D, på K20D vil du nok knapt merke dette. Dette er viktig om du har tenkt å ta bilder i serie eller raske bilder etter kvarandre. Har du gammel manuell optikk liggande, og du vil ha en god gammaldags split screen søker, er denne lett utbyttbar på K20D, det går å bytte på K200D men det er meir kronglete. Søkeren er større og lysare på K20D. K20D har større oppløsning og er nok meir kresen på optikk, enn det K200D. Bildemessig vil du nok ikkje merke den store forskjellen. Eg anbefaler deg å prøve begge kamerane i hendene før du kjøper. Prøv og andre merker, då alle leverer gode kamera i dette segmentet.. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Merket først etterpå at jeg skrev denne veggen av tekst, så jeg setter den i skjult-brett. Les nedenfor først, så slipper du å bli forvirret. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Så til saken: Hvor stor er egentlig forskjellen på K20d og K200d, utenom "live wiew" og tekniske finesser jeg ikke er i stand tiøl å benytte meg av? Har en del med funksjoner å gjøre, og hvordan betjeningen er. K200D baserer seg mer på "tunge" menyer for å forandre innstillinger som kanskje ikke blir brukt noe særlig, og den mangler f.eks. kontrollhjul foran. Litt enklere sagt, så er det ingenting som forhindrer deg fra å ta pene bilder. Jeg tar ikke noe bedre bilder med K20D enn jeg gjorde med K100D-et, som er en drøyt to år gammel nybegynnermodell, men det er flere muligheter, og mer "komfortabelt" å holde på. Mindre knoting i menyer, og kameraet er mer en forlengelse av blikket. Eller noe i den duren. Og er det lurt og vente på en eventuell k30 eller 300? Det kan jo vise seg å være lurt, om ikke for å vente på prisfall på K20D, men det spørs når den blir lansert. Pentax har "lovet" tre nye (det står nevnt enten helt nye eller med mindre forbedringer) kameraer, i løpet av 2009, men ingenting om eksakt når. Dessuten er det ikke helt sikkert hvilke som blir erstattet eller bare finpusset litt. Dersom Pentax ikke lager et proffhus, antas det at det blir K30D, K300D og et "K-m Super", men det er tross alt bare synsing. Om du tenker deg om, klarer du sikkert å finne ut av om fotografering er noe du vet du vil bruke mye tid (og penger) på, eller om det blir en mindre hobby. I tillegg er størrelsen på husene også noe å tenke på. Om du er vant med kompaktkamera, er det ofte vanskelig å dra rundt på et K20D med et stort objektiv (rent "mentalt", ikke fordi du trenger sterkere armer). Da er f.eks. K-m mye mindre. Den koster også under halvparten (rundt 3000 for en pakke med 18-55), og selv om det er snakk om et enkelt kamera, er det fullt mulig å ta gode bilder med det. Hovedforskjellen er mye "dilldall", egentlig. (K200D blir en slags mellomting i denne sammenhengen, litt dyrere, litt større og litt mer avansert enn K-m.) Mitt forslag, i korte trekk: Det spørs om det er verdt å vente med kamerakjøp bare fordi det kanskje kommer en erstatter, men det går jo an å satse litt billigere først. Start med en nybegynnermodell, som er billigere og mindre enn hva f.eks. K20D er, og begynn samtidig med litt sparing. Eventuelt har du også bruktkjøp. Mange gribber der ute, men det skulle ikke by på vanskeligheter med å finne et tilbud på en pent brukt K10D. Byr på et avansert hus (ligner mye på K20D) med i prinsippet samme bildekvalitet som K200D og K-m har (de bruker samme sensoren). Lykke til med jakt og innkjøp. Lenke til kommentar
to-vid Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Er enig med Kaffilars, har selv K10D som er tilnærmet identisk K20D betjeningsmessig. Jeg hadde følt det veldig tungvint hvis jeg mått inn i en meny hver gang jeg ønsket å endre på instillinger som jeg i dag har tilgjengelig på knapper og hjul på kameraet. Å vente på noe nytt ville jeg ikke anbefale, ingen enda som vet hva som måtte komme, og prisene på eventuelle nye kameraer er nok et stykke over dagens. Hva med brukt? Det dukker stadig opp noe på f.eks foto.no sitt bruktmarked. En brukt K10D med standard objektiv burde være mulig å få til ca 4.000,- Så kan du heller investere de sparte kronene i bedre optikk. Det vil du nok uansett få lyst på etterhvert uavhengig av hvilket kamera du velger. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hva med brukt? Det dukker stadig opp noe på f.eks foto.no sitt bruktmarked. En brukt K10D med standard objektiv burde være mulig å få til ca 4.000,- Så kan du heller investere de sparte kronene i bedre optikk. Det vil du nok uansett få lyst på etterhvert uavhengig av hvilket kamera du velger. #9: Forumet er ingen markedsplass. Annonser, meldinger om kjøp, salg og bytte skal postes i Bruktmarkedet. Det er ikke tillatt å linke til egne annonser i signatur, profil eller i tråder / personlige meldinger på forumet. Endret 30. desember 2008 av b-real Innhold fjernet fordi det strider imot retningslinjene §9 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) 4000kr. for brukt K10D m/kit er mye. Jeg betalte 3600kr. for K10D hus 8mnd. siden. Solgte K10D for ca. 3000kr. ca. 1mnd. siden. Ønsker du Pentax, men vil helst vente til K30D? Velg enten Pentax K-m til 2999kr. eller K200D til 3999kr. Jeg har hatt 2stk. K10D og nå har jeg Pentax K-m og K20D. Jeg synes K-m er bedre enn K10D og anbefaler heller en ny K-m enn å kjøpe en brukt K10D. Lovold: Blitsen du selger koster bare 1800kr. ny. Endret 29. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Takk for gode svar så langt... Jeg har sett på k-m kameraet, og sånn funksjonsmessig er nok det et genialt nybegynnerkamera, men uten værbestandighet, og spinklere objektiver forvinner vel noe av poenget. Jeg er litt usikker på hvor viktig værbestandighet egentlig er, og jeg vet ingenting om hvor mye "vær" dissse kameraene egentlig tåler ( eller andre kameraer for den del). (Er vant med undervannshus som tåler et par verdenskriger, og med høy kosefaktor på 40m dyp) Men jeg tenker at det uansett er veldig lurt med et kamera som produsenten oppgir som værbestandig, for da gjelder vel garantien i regnvær og sjøspøyt også? Jeg innbiller meg også at det er genialt med AA batterier,men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) 4000kr. for brukt K10D m/kit er mye.Jeg betalte 3600kr. for K10D hus 8mnd. siden. Solgte K10D for ca. 3000kr. ca. 1mnd. siden. Ønsker du Pentax, men vil helst vente til K30D? Velg enten Pentax K-m til 2999kr. eller K200D til 3999kr. Jeg har hatt 2stk. K10D og nå har jeg Pentax K-m og K20D. Jeg synes K-m er bedre enn K10D og anbefaler heller en ny K-m enn å kjøpe en brukt K10D. Lovold: Blitsen du selger koster bare 1800kr. ny. Jeg betalte 2200 for den i fotobutikk, og det var det billigste de kunne få til ift. importørens pris (som nå er 2599,-) og det var for en måned siden ;/ Siden du referer til prisguiden kan jeg og opplyse om at billigste nypris for K10D (kun hus) er 7573,- kroner Men jeg er tilbøyelig for mild pruting, selv om jeg synes jeg har brukbare priser tatt i betrakting at alt er i perfekt stand og emballasjer følger med. Edit: Angående AA-batterier: Jeg liker dem ikke. Det var en fryd å gå fra AA-batteriene på kompaktkameraet til det oppladbare på GX-10en. Tom for strøm? Da ligger laderen klar, bare å klaske på plass batteriet og se en film mens man venter. Mens med AA-batterier blir det febrilsk leting i alle skuffer og skap og glem ikke å ha med et par tjuepakninger når du drar til Syden. Dette gjelder i mindre grad hvis du har oppladbare AA-batterier, såklart. Kommer vel an på om du skal reise til avsidesliggende strøk uten strøm ofte og da, praktisk med AA i det tilfellet (eventuelt bunkre opp med en stabel kamerabatterier men disse er igjen veldig dyre originalt). Endret 29. desember 2008 av Lovold Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Kjøp oppladbare AA/HR6 batterier av typen NiMH, ikke kjøp Ni-Cd batterier. Mine NiMH batterier varer utrolig lenge på K-m'en. Har 3 sett med slike batterier. Lader og 12 batterier av typen Duracell koster litt over 400kr. på Meny, Rema 1000 etc. Hvor mye penger har du tenkt å bruke nå? Lenke til kommentar
goffen Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg betalte 2200 for den i fotobutikk, og det var det billigste de kunne få til ift. importørens pris (som nå er 2599,-) og det var for en måned siden ;/ Siden du referer til prisguiden kan jeg og opplyse om at billigste nypris for K10D (kun hus) er 7573,- kroner Hva du betalte er lite interessant når prisene stuper i ettertid. Billigste nypris for k10d har vel med å gjøre at ingen selger den lengre ? Billigste nypris for k20d er 6000. Realistisk nypris for k10d hus blir dermed nærmere 4000 enn 5000 spør du meg. Det hele koker i grunnen ned til om du vil selge sakene, eller syns det er kjekt å ha en annonse stående. Den eneste investeringen som er dårligere enn kamerahus er vel muligens juletrær. M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg betalte 2200 for den i fotobutikk, og det var det billigste de kunne få til ift. importørens pris (som nå er 2599,-) og det var for en måned siden ;/ Siden du referer til prisguiden kan jeg og opplyse om at billigste nypris for K10D (kun hus) er 7573,- kroner Hva du betalte er lite interessant når prisene stuper i ettertid. Billigste nypris for k10d har vel med å gjøre at ingen selger den lengre ? Billigste nypris for k20d er 6000. Realistisk nypris for k10d hus blir dermed nærmere 4000 enn 5000 spør du meg. Det hele koker i grunnen ned til om du vil selge sakene, eller syns det er kjekt å ha en annonse stående. Den eneste investeringen som er dårligere enn kamerahus er vel muligens juletrær. M.v.h. Goffen Du har rett i det. Er ikke hundre prosent sikker på om jeg faktisk skal selge sakene mine enda. Har bare annonsen stående så får jeg se hvordan interessen er og vurdere det deretter. Tror jeg skal vente å se hva slags kamera Pentax har lagd når K30D kommer ut. Er AF, ISO-egenskaper og BPS forbedret går jeg heller for den, for Pentax har sjukt mye digg som jeg egentlig ikke vil gå glipp av når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Kjøp oppladbare AA/HR6 batterier av typen NiMH, ikke kjøp Ni-Cd batterier.Mine NiMH batterier varer utrolig lenge på K-m'en. Har 3 sett med slike batterier. Lader og 12 batterier av typen Duracell koster litt over 400kr. på Meny, Rema 1000 etc. Hvor mye penger har du tenkt å bruke nå? Jeg ser jo at ny K20 overskrider budsjettet en smule. Blir jo meningsløst å bare kjøpe huset, så K200 med kit objektiv fremstår som en bedre løsning synes jeg. Spørmålet blir jo da om AA batterier er såpass klønete at en bør velge et annet merke. Umiddelbart tenker jeg at værbestandigheten er såpass viktig at en får finne seg i AA batterier. Jeg tenker vel at dette er en fordel, ettersom det tilsynelatende funker bra med oppladbare AA batterier, og at en har litt styring på hvor en oppevarer engangsbatteriene (feks i kamera bagen). Jeg befinner meg ofte på steder hvor strømtilgang ikke er en selvfølge.. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 AA batterier er ikke noe problem, kjøp deg dobbelt sett så har du backup. du har også muligheten til å skaffe deg et grep for K200D D-bg3 koster rundt 700kr.. og da blir foto opplevelsen bedre IMO.. · Bruker 4 stk AA lithium/Ni-Mh/alkaline batterier · Batterigrep er støv og vannbeskyttet · Størrelse (L x H x D): 133,5 x 32,5 x 75,5 · Vekt: 175g Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 AA batterier er ikke noe problem, kjøp deg dobbelt sett så har du backup. du har også muligheten til å skaffe deg et grep for K200D D-bg3 koster rundt 700kr.. og da blir foto opplevelsen bedre IMO.. · Bruker 4 stk AA lithium/Ni-Mh/alkaline batterier · Batterigrep er støv og vannbeskyttet · Størrelse (L x H x D): 133,5 x 32,5 x 75,5 · Vekt: 175g Genialt! Blir nok k200 på meg. Noen som vet om det finnes undervannshus til Pentax slr? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Angående AA kontra spesial-batterier. Den gangen du glemmer laderen, så skjønner du hvorfor AA batterier er genialt. Tom Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Vente, Vente. Tenk all gleden du kan ha med et nytt kamera. Men jeg ser en god grunn til å vente og det er hvis du kunne tenkt deg å filme litt. Jeg tror 2009 blir nok året hvor film på slr slår gjennom på noen billigere. Har lyst på det selv for det kan være nyttig i noen tilfeller. Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Vente, Vente. Tenk all gleden du kan ha med et nytt kamera. Men jeg ser en god grunn til å vente og det er hvis du kunne tenkt deg å filme litt. Jeg tror 2009 blir nok året hvor film på slr slår gjennom på noen billigere. Har lyst på det selv for det kan være nyttig i noen tilfeller. Vel vel, er ikke helt sikker på om det er så farlig med video funksjon egentlig. Jeg har hatt mye moro med min gamle mju 4.0 med videofunksjon, spesielt til uv-foto. Min erfaring er at det er gøy å filme, og mye enklere sånn lysmessig under dykking ettersom vi har med masse lys. Men jeg gidder som regel ikke å sette med ned for å se på korte filmsnutter, og de er heller ikke noe morsomme å forstørre opp og henge på veggen . Det blir til at det er bildene jeg ser på og viser frem etc. Så for min del er ikke video funksdjon noe stort poeng. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det kommer alltid noe bedre, så du kan vente vekk mange gode bilder hvis du skal ha det beste. Hvis du er førstegangskjøper, så er det aldri noen stor vits i å vente. Det eneste er kanskje hvis noe nytt har blitt annonsert og bare ikke har kommet i butikkene ennå (både fordi du kan få en nyere modell, og fordi det antagelig kommer gode tilbud på forgjengeren). Hvis du har noe som fungerer fra før av og bare vil oppgradere, så kan det ofte være verdt å vente litt. Eller kanskje bare bruke pengene på tilleggsutstyr i stedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå