feie_bitcha Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Hej.. Jeg skal sette opp en Linux server på skolen min, 2mbits linje. Jeg har installert Debian 3.0 og satt opp Apache osv, det jeg lurer på er hvordan jeg skal få den på nett. Tidligere har den stått hjemme hos meg på en BlueCom ADSL linje og de har jo DCHP server som jeg mottar all konfigurasjon fra, men må jeg sette opp statisk ip, net maske, gateway, primary dns og secondary dns. Hvor setter jeg opp dette i Debian ? ifconfig eth0 ip-adresse ? Noen som kan hjelpe ? PS! Jeg har lest litt rundt forbi, men skjønner ikke så mye av alt dette, så hvis noen skal sende meg til google eller noe, ikke svar! :wink: Lenke til kommentar
magikern Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 lenge siden jeg gjorde dette forrige gang ifconfig eth0 --address 10.x.x.x --netmask --addr 255.x.x.x tror det er ca noe sånt Lenke til kommentar
feie_bitcha Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 lenge siden jeg gjorde dette forrige gang ifconfig eth0 --address 10.x.x.x --netmask --addr 255.x.x.x tror det er ca noe sånt Hva med dns og gateway ? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 lenge siden jeg gjorde dette forrige gang ifconfig eth0 --address 10.x.x.x --netmask --addr 255.x.x.x tror det er ca noe sånt Hva med dns og gateway ? gateway trur jeg du bare legger til "--gw 10.x.x.x" på samme linja som over dns mener jeg å huske at man kan skrive manuelt inn i /etc/resolv.conf som nameserver xxx.xxx.xxx.xxx nameserver xxx.xxx.xxx.xxx Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 lenge siden jeg gjorde dette forrige gang ifconfig eth0 --address 10.x.x.x --netmask --addr 255.x.x.x tror det er ca noe sånt Hva med dns og gateway ? dns: /etc/resolv.conf gateway: rouet add default gw 10.x.x.x Om jeg ikke husker feil ... Lenke til kommentar
feie_bitcha Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 vel, jeg prøvde nå å skrive "ifconfig eth0 --adress x.x.x.x --netmask --addr x.x.x.x --gw x.x.x.x" Da fikk jeg en error "No hostname lookup" eller noe sånt, maskinen står på skolen og glemte å skrive ned erroren :oops: Hva er galt ? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 vel, jeg prøvde nå å skrive "ifconfig eth0 --adress x.x.x.x --netmask --addr x.x.x.x --gw x.x.x.x" Da fikk jeg en error "No hostname lookup" eller noe sånt, maskinen står på skolen og glemte å skrive ned erroren :oops: Hva er galt ? Lek med /etc/network/interfaces og /etc/resolv.conf, du; er mye greiere syns jeg.... etterpå tar du "ifdown eth0;ifup eth0" for å sette ny IP-config Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå