Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blinklys som alltid er på

Kajac

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har etter hvert, det vil si om ca 9 måneder, tenkt å kjøpe bil. Er bare snakk om noe billig jeg kan mekke på, men det er ikke det jeg skal snakke om.

Jeg har lyst å modifisere min fremtidige bil med slike blinklys amerikanere har, slike som konstant lyser, og begynner å blinke. Mens blinklysene i norge normalt er av eller blinker, er blinklysene i amerika på helt til de begynner å blinke. For å illustrere dette bedre har jeg laget en animasjon:

Så kort og greit, hva må til for å modifisere en standard "norsk" bil til å få slike blinklys. Regner meg jeg må bytte blinklys-releet, men vil ikke det påvirke alle blinklysene, og ikke bare de foran? og sist men ikke minst: er det lovlig i det hele tatt? Ser nesten daglig biler med denne modifikasjonen, og volvo, saab og bmw blir jo stadig levert med orange sidemarkeringslys, så det er vel ikke ulovlig lenger?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kjøretøyene som har gult markeringslys, har lyspære som har 2 tråder, en 5W for markering, og en 20/21/25W for blink. Ergo er det 3 kabler fra sokkelen, 1 jord, 1 positiv til markeringslys (som gjerne henter strøm fra parkerings-lysene på bilen), samt 1 positiv tilkoblet blink-relé. Derfor er den gule markeringen en del svakere enn selve blinklysene.

Mange kjøretøy har alt sokkel og lyspære for dette, men hvor det ikke er tilkoblet strøm på 5W-tråden. Derved kan du lett få til det du ønsker. Om det kjøretøyet du kjøper ikke har slik sokkel, er det stor sjanse for at det finnes slike sokler å få tak i, spesielt om kjøretøyet også selges i US eller andre land som aksepterer gult markeringslys framme.

Går ut i fra at du kjenner til lovverket på dette, at det ikke er lovlig. Risikoen for bot er temmelig liten, men du kan risikere å være ekstra fristende å stoppe av politi/biltilsyn, siden det synes på lang avstand at du har gjort noe som ikke er i henhold til regelverket. Du blir gjerne inkalt til visning av kjøretøyet, og du blir pålagt å fjerne funksjonen. Da har du selvsagt et par pærer, som du har sprengt 5W-tråden på, liggende :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg har lysende blinklys framme på min Audi 80 B4. Er snekret sammen på en litt tvilsom måte, men det ser ok ut. Jeg har borret og satt i en ekstra pære i blinklyset, som lyser konstant. Når jeg bruker blinklyset blinker den vanlige blinklyspæra mye sterkere enn det lyset som allerede lyser. Har testet det litt, og det synes veldig godt. Har ikke fått no kjeft av UP på dem når jeg har blitt stoppet i rutinekontroller, men lovlig er det ikke.

Lenke til kommentar

har samme opplegg som han over, har blitt stoppet i rutinekontroll to ganger, men har kun fått kommentar på hjemmesotede baklys(som nå er byttet til fabrikksotede), og ikke de lysende blinklysene. men man får feil på eu-kontroll.

Lenke til kommentar

For de som lurer på lovligheten ang. slike modifikasjoner, så er reglene greie:

- Alt av lys og refleksutstyr som skal synes på utsiden av bilen skal være godkjent.

- Alle pærer som brukes i ovennevnte lykter skal være godkjent, og være av korrekt type.

Så snart man modifiserer noe så faller godkjenningen helt bort.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...