Gå til innhold

BK: Time-out i Kongo

Anbefalte innlegg

Tenkte å vise frem en liten bildeserie fra en strand i Pointe Noire i Kongo, tatt tidligere i desember. Det jeg prøver å formidle er den avslappede og lettslupne stemningen som hersket på stranden denne søndagen. Hverdagen for mange av disse menneskene innebærer opptil 18 timers arbeidsdag i dårlig betalte jobber. Men på stranden denne dagen var det en helt annen atmosfære. Alle samfunnslag, fra de fattigste til den litt mer bemidlede "middelklassen", slappet av side om side og så ut til å utsette sine respektive bekymringer til neste dag.

Jeg mottar gjerne imot kritikk både på serien som en helhet og på enkeltvise bilder.

post-139154-1230483285_thumb.jpg

post-139154-1230483306_thumb.jpg

post-139154-1230483322_thumb.jpg

post-139154-1230483335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har for dårlig tid til å skrive noen skikkelige kommentarer (sitter på MF Raunefjord, som har trådløst nett for sine passasjerer), men som den Afrika-vennen jeg er så blir jeg litt varm i hjertet av disse bildene. Det er litt ekstra slitsomt for befolkningen i de fransktalende delene av Afrika, med den grusomme kolonierfaringen de har. Belgia var utvilsomt det mest grusomme koloniregimet av dem alle, og Kongo fikk virkelig gjennomgå. Jeg håper Kong Leopold og den oppdagelsesreisende morderen Stanley brenner godt i helvete. Få mennesker enn "helten" Stanley har fortjent det, for hans grusomme handlinger langs Kongo-floden. De var et "godt" par, de to jævlene der.

Men all livsgnist klarte de ikke å drepe, og det ser vi her. De sliter nok mer enn de fleste i dagliglivet, men på søndager kan de altså ta seg ut og leke litt. Herlige bilder for meg.

Lenke til kommentar

Det første og siste syns jeg var virkelig flotte bilder. Det første kunne muligens ha tjent på en litt mindre midtstilt horisont, og kanskje litt mer kontraster i himmelen? Det er bedre sug i thumbnailen enn i det store bildet.

Det siste er bare flott.

Bilde #2 er nokså uforståelig (ikke dårlig) - hva i allverden er det som foregår? Dette krever en forkaring!

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger! Jeg er enig i det du sier om det første bildet. Kontrasten på himmelen burde jeg absolutt ha boostet litt. Når det gjelder horisonten er jeg også enig, men pga candid-naturen til dette bildet (og ikke minst at jeg står såpass nærmt) fikk jeg ikke tid til mer enn en rask fokuser-rekomponer-klikk. Et sekund etterpå så han meg og gikk sin vei.

Bilde 2 er faktisk en del av en lengre serie med tilsvarende bilder. Det var en gjeng med lokale (og svært så spretne) ungdommer som brukte et gammelt bildekk som trampoline (se nede til høyre) og foretok all verdens merkelige og flotte krumspring. Her er et par eksempler til:

post-139154-1230546726_thumb.jpg

post-139154-1230546711_thumb.jpg

Bilde 4 er et av de jeg er mest fornøyd med selv også. Jeg holdt egentlig på å ta bilder av noen barn av foreldre som hadde råd til å befinne seg innenfor gjerdet (på en strand-restaurant)

post-139154-1230547230_thumb.jpg

da jeg fikk øye på den fattige gutten som stod utenfor gjerdet og så på. Og med den solnedgangen bak ble det et temmelig uimotståelig motiv. Han ble forresten overlykkelig av å få se seg selv på LCD-skjermen etterpå (til og med den forhistoriske LCD-skjermen til D70!).

Lenke til kommentar

De bildene som med en gang fenget mest er de samme som Anew festet seg ved. Serien henger sammen som sådan, men disse to hadde en særegen stemning og estetitet. Mulig det er bittelitt trangt for han som står til venstre i det første bildet, men jeg er ikke helt sikker...

Det var jo en herlig livsutfoldelse på disse hoppebildene, og du valgte her det riktige for serien siden de andre ble litt rotete.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. Jeg er enig i at det er en smule trangt bak personen i det første bildet. Det var litt bedre plass i utgangspunktet, men oppretting av skjev horisont spiste litt på alle kanter.

Jeg legger ut en ny versjon av det første bildet. Det første er kjørt med standard-innstillingene mine i Bibble. Dette er behandlet i NX2, med litt høyere temperatur på hvitbalansen, samt mer kontrast på himmelen. Dessverre har opprettingen i NX2 stjålet enda flere piksler bak ryggen på mannen. You can't win them all...

post-139154-1230588585_thumb.jpg

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Denne siste versjonen hevet bildet betydelig i mine øyne - og når jeg tok det inn i Bibble ble det enda flottere - jeg aner ikke hvorfor, men Bibble tegnet bildet med helt andre farger enn Opera. Er det noen fargerommysterier her?

Jeg har ingen problemer med at karen i forgrunnen er så langt ute i kanten, men jeg syns kanskje at høyresiden av bildet er litt tom? Jeg gjorde et forsøk på et litt alternativt utsnitt, som jeg umiddelbart syns fungerte bedre:

post-65389-1230594232_thumb.jpg

Det kutter litt av himmelen og plasserer baderen omtrent i 2/3-kant av bildet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Denne siste versjonen hevet bildet betydelig i mine øyne - og når jeg tok det inn i Bibble ble det enda flottere - jeg aner ikke hvorfor, men Bibble tegnet bildet med helt andre farger enn Opera. Er det noen fargerommysterier her?

Hmm, gjelder det for både første og andre versjon av bildet? Den første versjonen er som sagt Bibble, men den andre er NX2. Jeg bruker konsekvent sRGB, men jeg ser NX2 har en variant som heter Nikon sRGB 4.0.0.3001.

Nå sjekket jeg akkurat forskjellen på Firefox, Bibble og NX2 og det er litt forskjeller på fargene (Firefox minst mettete farger, Bibble mest), men ikke på langt nær så store forskjeller som du gir uttrykk for.

Jeg gjorde et forsøk på et litt alternativt utsnitt, som jeg umiddelbart syns fungerte bedre:

Enig med du. Nå nærmer vi oss potensialet for dette bildet.

En flott serie du har her. Det meste er allerede sagt, så jeg vil nøye med å si at jeg likte dette,

Takk for det Tom :)

Lenke til kommentar
Nå sjekket jeg akkurat forskjellen på Firefox, Bibble og NX2 og det er litt forskjeller på fargene (Firefox minst mettete farger, Bibble mest), men ikke på langt nær så store forskjeller som du gir uttrykk for.

Nå vet jo ikke jeg hvor store forskjeller du mener at jeg gir uttrykk for, men den versjonen jeg postet viser de fargene Bibble viste da jeg lastet inn den versjonen du postet over. Det er en betydelig forskjell i fargemetning (hos meg), men jeg har ikke skrudd på noe som helst, og bildet er nøyaktig likt i Opera og Bibble...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...